fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

The Business Outfitters: aanstekelijk
enthousiast over bedrijfskleding

Ondernemen vanuit het hart? Bij Ropaflex doen ze niet anders. Onder de bezielende leiding van Mieneke van de Pol staat er een team van acht dames die sprankelen van enthousiasme. Zij krijgen energie van wat ze als ‘The Business Outfitters’ dagelijks voor veel klanten doen: advies geven en stijlvolle bedrijfskleding aanmeten.

De vooruitstrevende ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op bij Ropaflex. Het team is recent uitgebreid met nieuwe aanwinsten, de showroom in Nijkerk heeft dankzij styliste Astrid een indrukwekkende upgrade gehad en er zijn mooie nieuwe klanten bijgekomen. Wat te denken van Bakkerij ’t Stoepje, waarvoor Ropaflex de medewerkers van de ruim zeshonderd(!) marktkramen door het hele land in het nieuw gaat steken.

Het is het resultaat van jaren hard werken én het hart volgen. Vanuit passie en met een scherp oog voor kansen richtte Mieneke acht jaar geleden haar bedrijf op. ‘Mijn toenmalige vriend had een sportwinkel en ik zag dat er veel vraag was naar bedrijfskleding, werkschoenen en bedrukken van kleding. Ik had veel met kleding, maar zag mezelf niet in een winkel staan. Wel had ik vanuit mijn vorige baan veel ervaring met b2b. Ik dacht: waarom ga ik die twee niet combineren?’

En zo is het gegaan. Met Ropaflex richt Mieneke zich van meet af aan op de zakelijke markt. Met haar team levert ze onder meer stijlvolle horecakleding, serieus modieuze business outfits en veilige, praktische en hygiënische werkkleding. Dat verzorgen ze tot in de puntjes: van passend advies in kleding en schoenen op locatie tot het bedrukken van bedrijfs- en sportkleding. En van het borduren van logo’s en het aanpassen van kleding tot kledinginkoop en -management (ook online): Ropaflex regelt het.

Onderbuikgevoel

Je passie achterna gaan klinkt romantisch, maar Mieneke heeft er veel voor moeten doen en minstens zoveel voor moeten laten. ‘Het was aan het begin keihard werken, ook in de avonden en weekenden. Het heeft me echt bloed, zweet en tranen gekost.’

Dat had ook zijn weerslag op haar privéleven. ‘Het was een proces van fouten maken en veel leren. Zeker als je zoals ik veel vanuit je onderbuikgevoel doet. Nu, na acht jaar, kan ik zeggen dat ik een goede balans heb gevonden. Tussen privé en werk, maar ook tussen hart en hoofd. En dat werpt zijn vruchten af. Ik heb een heel leuk en enthousiast team staan, waardoor ik zelf ook een keer een weekje weg kan.’

‘We houden van mooie kleding en sfeer, maar als er hard gewerkt moet worden zetten we de schouders eronder’

Verleiden

Dat team bestaat naast Mieneke (37) uit nog zeven stralende dames: Ilona (40), Jessy (40), Hermien (52), Jacobien (23), Nina (18), Astrid (50) en Danielle (50). Zij verleiden je met hun gevoel voor mode en comfort geheid tot de goede keuze voor een mooie bedrijfsoutfit. ‘We doen veel op gevoel, want we werken met mensen. Natuurlijk leveren we uiteindelijk een product, maar het gaat ook om de communicatie. Er moet een klik zijn. En heel vaak is die er. De ene keer zitten we met een directeur van een groot softwarebedrijf, de andere keer met een zzp’er in de bouw. Al die verschillende klanten maken ons nog enthousiaster dan we al waren.’

Die klanten moeten zich vooral op hun gemak voelen bij Ropaflex. ‘Even een bakkie koffie, even een praatje maken over iets anders dan waar ze uiteindelijk voor komen. Vinden we heel belangrijk. Leuk is ook dat we inmiddels veel klanten tegenkomen op de sportvelden. Zo sponsoren we de voetbalclubs Sparta Nijkerk, Veensche Boys en Spakenburg, waar het grootste gedeelte van onze klantenkring geregeld aanwezig is. Die lokale betrokkenheid hoort voor ons ook bij ondernemen vanuit het hart.’

Herkenbaar

De herkenbaarheid van de dames van Ropaflex groeit nog meer dankzij de jaarlijkse kalender die ze voor klanten uitbrengen. Daarin showen ze bedrijfskleding uit de nieuwe en bestaande collecties van de kwalitatief hoogwaardige merken die ze verkopen. ‘In december vragen mensen al: wanneer komt de nieuwe kalender?’ zegt Mieneke lachend. ‘De één zet hem op zijn bureau, de ander hangt hem in de bouwkeet.’

Steeds meer grotere organisaties kloppen bij Ropaflex aan voor bedrijfskleding. Omdat ze weten: die dames regelen het wel. ‘Daar gaan we voor de volle honderd procent voor. We houden van mooie kleding en sfeer, maar als er hard gewerkt moet worden zetten we de schouders eronder.’

Kledingmanagementsysteem

Belangrijk voor de ontwikkeling van Ropaflex is ook de komst van het online kledingmanagementsysteem geweest. ‘Klanten kunnen via dat systeem bestellingen doen én hebben daarin alles inzichtelijk: van orders tot facturen. Wij meten iedereen door op locatie of in onze showroom, zetten de maten erin, en vanaf dan gaat het vanzelf. Superefficiënt voor zowel de klant als ons eigen team.’

Mieneke kijkt uit naar de verdere toekomst van haar bedrijf. Eén ding is zeker: ze blijft haar hart volgen. ‘Vorig jaar heb ik de helft van de aandelen verkocht aan Dirko van Essen, een bekende ondernemer uit Nijkerk met veel ervaring. Hij helpt me precies met de dingen die ik nodig heb, daar ben ik hem heel dankbaar voor. Zoals ik ook heel blij ben met ons team. Iedereen doet zijn best, voelt zich verantwoordelijk en is op een aanstekelijke manier enthousiast. Dat geeft mij het vertrouwen dat we nog heel mooie stappen gaan zetten.’

 

www.ropaflex.nl

OntwikkelingenSigningGroothandelRetail (groothandel)Eemvallei