‘Wij brengen vernieuwing in de markt van sprinklers en brandveiligheid’
In de brandveiligheidssector is Pyrock een opvallende speler. Binnen deze conservatieve markt richten zij zich namelijk juist op innovatie en anders denken. Want, zo stellen eigenaren William Boons en Anthony Krijger: ‘Door het anders en innovatiever aan te pakken, werken we efficiënter, beter en klantgerichter. En daar profiteert iedereen van.’ We bezochten de nieuwe OnderNamen-leden in hun onlangs betrokken pand in Houten en vroegen hoe zij de toekomst van brandveiligheid voor zich zien.
Wanneer we binnenkomen in het nieuwe pand van Pyrock in Houten, staan de verhuisdozen nog in de gang en zijn installateurs nog druk bezig om het werk aan verlichting, tapijt en glazen scheidingswanden af te ronden. ‘We zijn net een week over’, vertelt Anthony, terwijl we naar de ruimte lopen waar zijn compagnon William aansluit. ‘Dit pand is ruim drie keer zo groot als waar we vandaan komen. Met onze verwachte groei zitten we hier over drie jaar echter ook weer vol. Het grote magazijn biedt ons de kans om prefab-installaties voor te bereiden, zodat we minder werk op locatie hoeven te doen en relaties ter plekke minder last ondervinden van ons werk. Dat is één van de voorbeelden waarin we anders werken dan wat de markt gewend is. En wat onze relaties zo waarderen.’
Werken vanuit positiviteit
‘We zijn groot geworden door onze focus op service en onderhoud van brandveiligheidsinstallaties’, vertelt William. ‘Dat vinden we beiden het leukste om te doen. Dat komt omdat service en onderhoud positief gedreven is. Opdrachtgevers bellen ons met een storing en wij lossen het voor ze op. Je komt dus altijd goed nieuws brengen. Bovendien bouw je een relatie op met klanten die een onderhoudscontract hebben. Dat is heel anders dan bij grote installatieprojecten, waar aanbestedingen aan voorafgaan en waar je tijdens een project vaak toch met afhankelijkheden en onverwachte uitloop en kosten zit. Wij doen óók installatiewerk, maar dan altijd vanuit de warme relatie die we hebben met onze bestaande klanten. Bijvoorbeeld bij vervanging van een verouderde installatie, of bij een verbouwing. Het service- en onderhoudscontract is de basis en van daaruit voeren we het werk uit dat nodig is om het gebouw veilig te houden.’
Testen op afstand
Innovatie is één van de speerpunten van Pyrock. ‘Auto’s rijden tegenwoordig volledig zelfstandig, maar in de wereld van sprinklers sturen we nog steeds een poppetje die een afsluiter open en dicht draait om deze te testen’, vertelt Anthony. ‘Terwijl het makkelijk anders kan met digitale hulpmiddelen. Wij willen voorop lopen en ons doel is om de periodieke testen van de sprinklerinstallaties volledig geautomatiseerd op afstand uit te voeren. Dat scheelt zeeën aan tijd en bespaart bovendien vele onnodige ritjes van een servicemonteur. Die kan zich hierdoor richten op het oplossen van storingen. Daarin slaan we meerdere vliegen in één klap. Onze relaties hoeven niet meer aanwezig te zijn voor controles, onze collega’s zetten we veel efficiënter in en het milieu wordt gespaard door minder kilometers. Het vraagt echter wel om een andere manier van denken en werken, want er zit traditioneel ook een verdienmodel aan periodiek testen. Een service- en onderhoudsabonnement waarbij het systeem geautomatiseerd wordt getest, levert maar een fractie van een traditioneel onderhoudscontract op. Wij zien echter de toekomst in automatisering. Het levert misschien minder omzet op, maar we maken ook minder kosten, terwijl we onze klant een veel betere dienst leveren. Daarnaast biedt het extra voordelen, omdat je digitaal op ieder moment kan monitoren hoe een systeem erbij staat. Daardoor kun je onderhoud veel efficiënter inplannen.’
De juiste mensen
‘Veel mensen verwachten dat ons werk vooral over techniek gaat’, vertelt Anthony, ‘maar eigenlijk gaat het juist om mensen. Wie ons belt, wil goed geholpen worden. Uiteraard moet er iets technisch geïnstalleerd of onderhouden worden, maar daarin zijn communicatie en een bepaalde doorpakmentaliteit minstens zo belangrijk. Daarom hebben wij een serviceafdeling waar vooral vrouwen werken. Die zijn over het algemeen nou eenmaal beter in communicatie dan de mannelijke collega’s. Dat zestig procent van ons personeelsbestand vrouw is, is een unicum in een verder door mannen gedomineerde branche. We zien in reviews dat klanten onze serviceafdeling enorm waarderen. Voor ons is het een kwestie van de juiste persoon op de juiste plek zetten. Het doel is hier communicatie, dus daarop nemen we mensen aan. Ook als die persoon niet per se de technische kennis heeft. Techniek is bij te leren en heb je bovendien vooral nodig als servicemonteur op locatie. Communicatie moet in je zitten. Voor werkvoorbereiding hebben we juist specialisten nodig die secuur werken. We bereiden zoveel mogelijk werk in ons magazijn voor. Genoeg buizen en fittingen bestellen en alles ter plekke monteren vraagt vooraf minder uitzoekwerk, maar zorgt ook voor meer overlast op locatie. De monteurs een prefab bouwpakket meegeven, betekent echter wel dat de werkvoorbereiding perfect moet zijn. Anders past het niet. Inmeten en tekenen moet dus nauwkeurig gebeuren. Dat heeft niet alleen een voordeel bij de montage, maar zorgt ook dat het onderhoud veel makkelijker wordt, omdat we dat op basis van de tekeningen kunnen voorbereiden. Zo zetten we de juiste mensen op de juiste plaats en denken we continu vanuit het belang van de klant.’
Duurzamer werken
Buiten het op afstand testen, kijkt Pyrock ook hoe het installaties kan verduurzamen. ‘Een voorbeeld daarvan is hergebruik van water,’ vertelt William. ‘Door je installatie niet steeds te spoelen, maar juist dood water te creëren, voorkom je waterverspilling en zorg je bovendien dat je leidingen minder last krijgen van corrosie. Net als in een cv-installatie. Daarnaast werken we met betonnen – in plaats van stalen watertanks en onderzoeken we hoe we onze installaties ook op andere manieren kunnen inzetten. Bijvoorbeeld voor verwarming. We zoeken continu nieuwe oplossingen, experimenteren hiermee en proberen zo de markt te verduurzamen en professionaliseren. Dat levert soms leuke discussies op binnen de vakvereniging voor sprinklerinstallateurs, waar onze ideeën nog wel eens als uitdagend worden ervaren. Logisch, want verandering roept altijd vragen op. Maar wij zijn niet vies van een goede discussie over vernieuwing. We proberen de ideeën, ervaren of het werkt en zien dat de markt daarin langzaamaan steeds verder meegaat.’
In een nieuw jasje
Na een recente overname, volledig nieuwe huisstijl en positionering, is het nieuwe pand voorlopig het laatste element in een serie van veranderingen binnen Pyrock. ‘We zijn nu klaar voor de toekomst en dat voelt goed’, vertelt Anthony, wat William direct beaamt. ‘We kunnen hier laten zien waar we voor staan en kunnen onze eigen ideeën en werkwijze nog beter in de praktijk brengen. Ons doel is om het aantal onderhoudscontracten in vijf jaar te verviervoudigen. Dat is ambitieus, maar we zijn ervan overtuigd dat de markt klaar is voor onze moderne manier van werken. We zien nu al dat bestaande relaties met steeds meer panden naar ons overstappen voor service en onderhoud aan hun sprinklerinstallaties. Als zij tevreden blijven en we ons verhaal goed blijven vertellen, gaat dat vanzelf als een lopend vuurtje en zullen we steeds meer klanten kennis laten maken met de nieuwe servicestandaard in brandveiligheid.’