fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Een gemütlich restaurant met fantastisch eten

Happen & Tappen bij ‘t Scheepje is een sfeervol restaurant waar gasten terechtkunnen voor de lunch, het diner of een gearrangeerde bedrijfsborrel. Eigenaar Stephanie Meijers had een duidelijke visie met haar horecazaak; ze wilde van café naar restaurant waarvoor een flinke uitbouw nodig was. Met hulp van Rabobank Rijn en Veenstromen en accountmanager José Dörr is de financiering rondgekomen. ‘Alle ingrediënten voor een succesvolle zaak zijn aanwezig. Zij heeft haar plannen helder op een rijtje. Alle credits zijn voor Stephanie.’

’t Scheepje heeft een grootschalige metamorfose achter de rug en het resultaat mag er wezen. We zien afwisselend levendige en zachtgroene tinten op de muren, hoog- en laagzitgedeelten en met name de serre met houtgevelbekleding zorgt voor een knus gevoel. Qua verbouwing zag Stephanie de noodzaak van een flinke uitbouw aan de waterzijde, waardoor de keuken nu tweemaal zo groot is. Daardoor konden ook de toiletruimtes aanzienlijk worden uitgebreid en gerenoveerd en is buiten nog een extra terras gecreëerd aan de waterzijde. Stephanie wilde bovendien een duurzaamheidsslag slaan, dus dat betekent: zonnepanelen en hélemaal van het gas af.

Restaurant

‘De verbouwing was nodig’, vertelt Stephanie. ‘t Scheepje was voorheen met name als café georiënteerd, dus de faciliteiten waren er niet naar om voor grote groepen mensen eten te bereiden. Dat waren soms wel 140 couverts, op een te klein keukenblad. ‘Ik wilde graag de transitie maken van café naar restaurant of borrellocatie waar mensen óók kunnen blijven zitten voor een hapje, als ze daar zin in hebben.’ De vorige verbouwing heeft ook aan dat doel bijgedragen. Toen werd de “oude” rokersruimte betrokken bij het restaurant, en werd een overkapping aangebouwd met in de winter knusse aprés-ski vibes.

De verbouwing is mede mogelijk gemaakt met ondersteuning van Rabobank Rijn en Veenstromen, maar José vindt het veel leuker om Stephanie in het zonnetje te zetten. ‘Ik vind het bijzonder hoe deze onderneemster, die in 2018 het restaurant van haar ouders heeft overgenomen, zo’n omslag heeft gemaakt. Het was net voor de coronacrisis, een zware tijd voor ondernemers, en zeker ook de horeca, en zij heeft echt doorgepakt. Dus hulp? Zij heeft het allemaal zelf gedaan.’

Groei

De coronacrisis was het begin van een periode van groei voor ’t Scheepje. ‘Ik ben in die periode begonnen met het initiëren van die switch. Mensen dachten vaak: ’t Scheepje: dat is toch een café? Natuurlijk zijn gasten van harte welkom om een drankje te doen, maar ze kunnen ook blijven zitten voor een biefstukje of visplankje met paling en gerookte zalm. Tijdens de crisis was de eerste verbouwing in volle gang, en mensen konden even spieken bij het afhalen van hun maaltijden. Dat was gunstig, want zo kregen ze een beeld.’

Het geheim van ’t Scheepje? ‘Het eten is goed, de kwaliteit van de producten is goed en de gerechten worden gepresenteerd met zorg en aandacht’, vertelt José. ‘Ik ken Stephanie al langer; sinds haar eerste financieringsaanvraag voor de verbouwing van de serre tijdens de eerste lockdown. En ik kwam haar naderhand weer tegen tijdens een netwerk-borrel. Ze vertelde over haar plannen voor een verbouwing, in de vorm van een uitbouw aan de waterzijde. Ik zei: “stuur je plannen maar door”. Mijn onderbuikgevoel is goed.’

Betrokkenheid

José werkt inmiddels 33 jaar bij Rabobank, en heeft diverse marktontwikkelingen meegemaakt. ‘Wij zijn een bank die graag met de klant meedenkt, daarbij is een persoonlijke aanpak heel belangrijk.’ Bij ’t Scheepje waren alle ingrediënten voor succes aanwezig. Het is een fijne locatie, die goed is aan te rijden met de fiets of auto, en het team wil kwalitatief goed eten serveren. Bovendien had Stephanie een duidelijk plan. ‘Ze had pagina’s vol uitgewerkt met haar plannen. Haar formulering was “uit het hart”; ik voelde haar enthousiasme. Dat zie ik trouwens wel vaker bij ondernemers, een bedrijfsplan zit vaak meer op de inhoud dan het tekstuele plaatje. Het klinkt intuïtief voor een bankier, maar het zorgt dat ik veel vertrouwen heb in haar.’

Intrinsieke motivatie

Stephanie is inderdaad intrinsiek gemotiveerd. ‘Het was best een drukke tijd’, geeft zij eerlijk toe. ‘Met corona, de verbouwing en ik ben ook nog eens moeder geworden, maar ik wil door. Ik heb tijdens de tweede lockdown best een aantal nachten wakker gelegen: hoe moeten we nou verder? Maar ik denk dat we de crisis juist goed hebben benut om die eerste verbouwing in gang te zetten. En nu ook: já de kosten zijn hoog en er zijn lange materiaallevertijden, maar moet ik daarom wachten? De verbouwing was nodig, ik had een bouwpartner gevonden, en dan kom ik graag in actie.’

OntwikkelingenDienstverleningFinanciële dienstverleningWoerden