‘Nieuwe naam, maar toch vertrouwd’
De oplettende lezer heeft het wellicht al gezien op bijvoorbeeld LinkedIn: PKF Wallast heeft een nieuwe naam. Het advies- en accountantskantoor uit Woerden opereert na een fusie met HLB Witlox Van den Boomen en Koenen en Co onder de naam “Newtone”. Het fundament van Newtone? Vernieuwend vertrouwd.
Er stroomt nieuwe energie door het kantoor van het voormalige PKF Wallast aan de Pompmolenlaan in Woerden. Sinds 15 april is het bedrijf niet alleen gefuseerd met twee krachtpatsers in het veld, HLB Witlox Van den Boomen en Koenen en Co, maar heeft het ook een nieuwe naam en nieuwe huisstijl. De fusie resulteerde in precies dat wat de naam zegt: een nieuw geluid, Newtone. Waarbij de dertien regiokantoren, van Limburg tot Amsterdam, de hoofdrolspelers blijven, maar wel versterkt worden door de overkoepelende organisatie.
Frederike van der Zande, registeraccountant en vestigingsleider, en Ron Henzen, belastingadviseur en partner, zijn aangeschoven om te vertellen over de fusie en de nieuwe branding. Dat ze enthousiast zijn, is te merken. ‘Het mooie aan de fusie is dat je met elkaar de handen ineen slaat en daarmee de dienstverlening naar klanten verder kunt uitbreiden, maar dat je wel lokaal betrokken blijft. Het is wat mij betreft het beste van twee werelden’, aldus Ron. Frederike vult aan: ‘In onze markt is er, vooral de laatste jaren, veel sprake van consolidatie. Dat gebeurt met name om de uitdagingen van de toekomst, zoals duurzaamheidsrapportage (CSRD), het hoofd te kunnen bieden. Door dat te clusteren, kun je bouwen aan de toekomst.’
Een goede match
Dat betekent overigens niet dat de fusie over één nacht ijs is gegaan. ‘Je moet nog wel bij elkaar passen qua cultuur en denkwijze’, zegt Ron. ‘Wij zijn vaker benaderd voor een overname, maar hebben de boot altijd afgehouden omdat het geen goede match was. Dit voelde wél goed. Er is van tevoren ook uitgebreid onderzoek naar gedaan en medewerkers zijn er enorm bij betrokken geweest. Als je geen draagvlak hebt bij je mensen, wordt het namelijk niks. Mensen vroegen zich wel eens af: advies- en accountantskantoren uit Limburg en Brabant, hoe passen die nou bij een advies- en accountantskantoor met vestigingen in de Randstad? Dat is toch een andere cultuur? Maar het is één en al energie. Het zijn allemaal heel ondernemende kantoren, met een nuchtere mentaliteit. De mensen die er werken beleven er plezier aan om het beste voor de klant te bereiken, ze willen net even een stapje harder lopen. Het voelde meteen heel vertrouwd.’ Frederike: ‘Bovendien hebben we nu een mooie geografische dekking in Nederland.’
Blij met nieuwe naam
Na de fusie is heel bewust gekozen voor een compleet nieuwe naam, ondanks het vertrouwde gevoel dat de al lang bestaande namen van de verschillende kantoren uitstralen. Tijdens een speciale lancering in Den Bosch werd half april aan de ruim 1100 medewerkers de nieuwe naam en uitstraling onthuld. ‘Dat was echt een hele mooie avond, je voelde het gewoon bruisen in de zaal’, vertelt Frederike. Zij en Ron zijn blij met de naam Newtone. ‘Er is door een marketingteam in het grootste geheim aan gewerkt, wij hadden geen idee wat er zou komen. Dat is ook wel spannend, maar wij voelen ons hier heel goed bij. Er zit veel in de naam Newtone. Het is een nieuw geluid, het zegt dat we vernieuwend willen zijn en blijven. Zeker in combinatie met de kleur groen. Het is fris en energiek.’ Frederike: ‘De naam is echt een sprekend woord en bovendien ook internationaal georiënteerd. Voor het woord Newtone is in het logo nog een groene, strak vormgegeven N toegevoegd. Dat geeft ook het beste van twee werelden aan: groot met elkaar maar lokaal klein en vertrouwd. De kennis van een groot kantoor, maar de slagvaardigheid van een klein kantoor.’
De vestigingen als basis
Want, zo benadrukken de twee meerdere keren, dat lokale karakter blijft heel belangrijk. ‘Eigenlijk is het doel van de fusie dat de losse vestigingen – dertien in totaal – nóg belangrijker worden omdat de cultuur daar zo allesbepalend is. Op hoger niveau kunnen we natuurlijk veel nieuwe dingen doen en processen verbeteren, maar de vestigingen blijven de basis. Ze zijn het fundament van onze business. Dat fundament wordt versterkt met een professionele en eenduidige uitstraling. Op het gebied van bijvoorbeeld marketing en HR liggen formats klaar die we allemaal kunnen gebruiken om naar buiten toe hetzelfde uit te stralen. De fusie maakt ons ook aantrekkelijker op de arbeidsmarkt. We zijn in de top tien van accountantskantoren beland, waardoor je meer talent kunt aantrekken. Een fusie is spannend en je komt altijd wel uitdagingen tegen, maar we hebben er alle vertrouwen in, juist omdat de kantoren zichzelf blijven.’
De kernwaarden van Newtone:
* Gedreven vakmanschap
* Menselijke betrokkenheid
* Impactvol eigenaarschap
* Onvoorwaardelijke samenwerking
‘Door de toevoeging van de bijvoeglijke naamwoorden worden deze kernwaarden sterker. Het zijn woorden die echt wat zeggen. “Onvoorwaardelijke samenwerking” bijvoorbeeld, uit zich in de langdurige samenwerkingen die we met klanten hebben. Het zegt dat je er voor elkaar bent, in goede en slechte tijden. Dat geldt ook intern. Als een collega in de een dip zit, sta je als team klaar om te zorgen dat diegene weer door kan. De kernwaarden staan niet zomaar ergens opgeschreven, we leven ze echt na.’