fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Danny Boere is ondernemer. In het dagelijks leven is hij accountant, belastingadviseur en vennoot bij Oudshoorn & Schoe Accountants en Belastingadviseurs B.V. In zijn vrije uren besteedt Danny veel tijd aan vrijwilligersactiviteiten. Motto: alles wat je geeft, krijg je een keer terug.

dboere@oudshoornschoe.nl

0348-418816

Nog genoeg te leren

15 april 2024 | 2 minuten lezen

Wat zijn we goed bezig met elkaar… Zonnepanelen, warmtepompen, elektrische auto’s. Het gaat in een vrij rap tempo. Veel mensen willen van het gas af. Dat wordt ook gestimuleerd (of opgelegd?) door de overheid. Het is slecht voor het klimaat en we moeten niet van anderen afhankelijk willen zijn, is de gedachte. En een goede gedachte is het! Maar de uitvoering? Drama!

Met dit proces zijn we al veel langer bezig en het is in een stroomversnelling geraakt door de inval van Rusland in Oekraïne en de daaropvolgende gebeurtenissen met de gastoevoer. Dit heeft gemaakt dat de ambities meer bijgesteld moesten worden (en ze waren al vrij ambitieus) en dat we steeds sneller “moeten” elektrificeren. Het besef groeit ook wel onder heel veel mensen.

Om dit te realiseren verwacht je van de Europese (maar ook landelijke) overheid dat hier goed over nagedacht is om de eigen ambities ook daadwerkelijk waar te maken. Hele mooie doelen opstellen en dat vervolgens bij de landen neerleggen zonder concreet plan is lastig uitvoerbaar. Overheden roepen dat we moeten verduurzamen, maar de partijen die dat moeten uitvoeren kunnen het niet bijbenen. Het stroomnet is overbelast en zonnepanelen en warmtepompen hadden een jaar geleden nog maanden levertijd. Er is vooraf totaal niet goed nagedacht over hoe het vorm gegeven moet worden.

‘Niet gek dat we als concurrerende unie achter komen te lopen’

En dan heb ik het nog niet over het wispelturige beleid omtrent subsidiering. Hier in Europa wordt het steeds meer afgebouwd, terwijl in landen als Amerika en China gigantisch wordt geïnvesteerd in subsidies. Niet gek dat we als concurrerende unie achter komen te lopen. De consument kijkt uiteindelijk ook naar de prijs. Voor veel particulieren is een elektrische auto niet te betalen, zelfs tweedehands zijn ze vrij prijzig. Het zijn voornamelijk bedrijven die in de auto’s investeren.

Ik zou dan ook het advies aan de beleidsmedewerkers willen geven om meer praktisch te kijken. Er zijn steeds meer mensen die een elektrische auto hebben, maar met maar één laadpaal in de buurt. Terwijl er vijf elektrische auto’s in de straat staan. Als mensen dan zelf besluiten een laadpaal neer te zetten op gemeentelijke grond, dan worden ze tegengewerkt. Ik snap wel dat het geen wildgroei moet worden, maar als je als overheid doelen stelt dan moet je soms praktisch gaan zoeken naar de weg ernaartoe. En daarin kunnen ambtenaren nog veel van ondernemers leren.

Neemt niet weg dat we moeten vasthouden aan de ingeslagen weg. Op naar een gezonder en mooier klimaat voor onze kinderen!

OntwikkelingenDienstverleningAccountancyWoerden