Nieuw ‘two-firm’ netwerk voor internationale klanten
Mazars in Nederland opereert sinds juni onder een nieuwe merknaam: Forvis Mazars. Het accountants- en advieskantoor, actief in meer dan honderd landen als Forvis Mazars Group, vormt samen met Forvis Mazars US een nieuw wereldwijd netwerk: Forvis Mazars Global.
Voor de duidelijkheid: het is geen fusie of overname. Dat benadrukken John Bom, partner van Forvis Mazars in Utrecht, en Jolanda Voolstra, Chief Brand, Marketing & Communications Officer. ‘Het gaat echt om een netwerk’, aldus Jolanda. ‘Dit initiatief is voortgekomen uit twee gedachtes’, aldus Jolanda. ‘Vanuit Mazars was het idee: wij hebben een relatief kleine “footprint” in de Verenigde Staten, waardoor het soms een uitdaging is om voor grote internationale klanten de Amerikaanse markt geïntegreerd te ontsluiten. Wij hadden veel Amerikaanse financiële dienstverleners waar we al jaren goed mee samenwerkten, maar merkten toch dat er een bepaalde behoefte aan uitbreiding ontstond. We zitten in honderd landen en in één van de grootste markten zijn we maar minimaal vertegenwoordigd. De ontsluiting voor internationale klanten was een belangrijke reden om dit aan te gaan.’
Een zeer select gezelschap uit de bovenste laag van beide bedrijven, ging circa twee jaar geleden al met elkaar in gesprek om te kijken of de bedrijfsculturen bij elkaar passen en of er ook op andere gebieden een match was. ‘We hebben veel raakvlakken gevonden’, aldus John. Jolanda vult aan: ‘We behouden onze eigen organisatie, maar gaan als netwerk naar buiten met een gezamenlijke naam en strategie. Op een aantal vlakken kunnen we veel van elkaar leren. Forvis heeft een sterk doorontwikkelde aanpak als het gaat om klantbeleving. Dat doen zij tot in de details. Zij konden dat ook breed doorzetten omdat ze één organisatie waren en in één land actief waren. Wij hebben een organisatie met meer dan honderd culturen waar de klantbeleving overal net anders is. Zij kunnen ervan leren hoe wij elkaar ondanks de verschillende culturen weten te vinden. Wij zijn goed in het diversiteitsvraagstuk.’
Geen verschil
Voor klanten en voor medewerkers verandert er verder weinig. ‘We blijven de partij met lokale kennis van de markt’, aldus Jolanda. ‘Niet alles wordt ineens groter en anders, het enige verschil is dat we voor klanten nog meer internationale kennis kunnen toevoegen. Het dagelijkse werk van onze medewerkers blijft ook hetzelfde, maar ook zij kunnen een beroep doen op de expertise in het netwerk van Forvis Mazars.’ John: ‘In november zijn alle collega’s geïnformeerd, door het verhaal open en transparant te vertellen. Er kwamen natuurlijk praktische vragen, bijvoorbeeld over arbeidsovereenkomsten. We hebben alle tijd genomen om uitleg te geven en te benadrukken dat er in de basis niks verandert. Dat is namelijk niet de opzet. Het is daarna allemaal heel soepel geland. Je zag de teams in beweging komen en bijvoorbeeld contact met klanten opnemen en met elkaar overleggen. Begin juni was de formele lancering van Forvis Mazars. Er was champagne en gebak en er hangt echt een positieve vibe. En nu kunnen we het dus verder aan de buitenwereld vertellen.’
Familiebedrijven
De vestiging in Utrecht heeft veel familiebedrijven als klant en John begrijpt dat ook daar vragen leven naar aanleiding van dit nieuws. ‘We blijven echt hetzelfde. We hebben ons sterk gepositioneerd in deze regio én qua dienstverlening richting familiebedrijven. Daar gaan we gewoon mee door. Het netwerk biedt alleen de mogelijkheid om internationale kennis in te zetten op het moment dat dat gewenst is.’ Jolanda: ‘We hebben elk specialisme en elke expertise nu binnen handbereik. Dat hadden we voor een heel groot deel al met onze kantoren in Nederland en de andere landen, maar dat heeft zich nu uitgebreid naar de Verenigde Staten. De afgelopen tijd zie je in de markt veel concentratie van kantoren. Wij waren al van een dusdanige omvang dat we goede kwaliteitsborging hadden. Daar voegen we nog een kwaliteitsorganisatie aan toe. Onze dienstverlening wordt in de volle breedte versterkt.’
Met de lancering van het nieuwe netwerk, knalt Forvis Mazars de top tien van de IAB World Network Rankings binnen. Daarmee is het de grootste nieuwkomer op deze wereldranglijst in decennia. John: ‘Dat is natuurlijk ook aantrekkelijk voor jonge professionals. En voor ons vanwege de expertise die we aan ons willen binden. We zijn denk ik al aantrekkelijk vanwege ons menselijke, regionale en betrokken karakter, maar dit zorgt voor verrijking in onze professionele teams. Door de wisselwerking kun je straks nog gemakkelijker vanuit het kantoor in Utrecht internationale klanten bedienen. Heb je de wens om de oceaan over te steken? Dan zullen die mogelijkheden er ook zijn. Internationale expertise en ontwikkeling is voortaan binnen handbereik.’