fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Vakmanschap is en blijft de basis van ons werk’ 

Ook in een steeds digitalere wereld is vakmanschap leidend voor reclamebureau CXN. Sterker nog: de offline kennis en kunde die creatief directeur René van Doorn en zijn ervaren collega’s ooit op de grafische opleiding opdeden, is nog altijd de basis voor de impactvolle content die ze voor klanten maken.

Begrijp hem niet verkeerd, René is hartstikke blij met de jonge talenten die bij zijn reclamebureau als stagiair komen meedraaien. Maar hij merkt wel dat er op scholen weinig aandacht meer is voor vakmanschap.

‘Voor mij gaat vakmanschap over: daadwerkelijk weten waar je mee bezig bent’, vertelt de creatief directeur. ‘Op scholen ligt de focus sterk op online. Maar er wordt niet meer geleerd hoe het offline opmaken van drukwerk gebeurde. Terwijl dat nog altijd de basis is van ons vak. En dat is jammer. Aan de andere kant ligt daar een taak voor ons als stagebedrijf om dat weer bij te brengen.’

Passie voor het vak

De specialisten van CXN zijn met de passie voor hun vak opgegroeid. ‘Het is en blijft ons fundament’, zegt René. ‘Neem het vakmanschap dat komt kijken bij de video’s die we maken voor veel verschillende klanten. We gaan daarbij vaak op een pragmatische manier te werk, maar met heel professionele resultaten. Dat komt doordat we met echte vakmensen werken, die altijd het belang van de klant voor ogen houden. Zowel onze “in-house” video-editors als de vaste cameramensen die we met regelmaat inschakelen, zijn allemaal vakidioten.’

‘Vakmanschap heeft te maken met ziel, passie en
gevoel’

Pragmatisch, flexibel en kundig

De opkomst van AI maakt het belang van vakmanschap voor René extra duidelijk. ‘Wij experimenteren er ook mee. Voor het maken van teksten, beelden, combinaties daartussen en brainstormsessies. Het is een ideale tool als versneller van processen, maar we merken dat er nog geen ziel in zit. Vakmanschap heeft juist daarmee te maken. Met ziel, passie en gevoel. Dat kun je niet uit een computer of algoritme halen.’

Het vak van de creatieve denkers en makers van CXN in een notendop? ‘Wij maken werk van jouw merk’, zegt René wijzend naar de slogan op de muur van zijn kantoor. ‘Wij transformeren ideeën tot krachtige communicatie, zowel analoog als digitaal, via woord, beeld en geluid. Van visitekaartje tot beursstands, van social posts tot websites. Daarin zijn we pragmatisch, flexibel en kundig. Het leuke is dat we dat voor klanten uit heel verschillende branches doen. Zij weten: als we het werk bij CXN neerleggen, komt het goed. Ons vakmanschap geeft vertrouwen.’

 

www.cxn.nl

OntwikkelingenCommunicatie & MediaMarketingEemvallei