fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

WE-FULFIL: SNELGROEIENDE B2C EN B2B LOGISTIEKE DIENSTVERLENER

Hoe je wakker blijft als ondernemer? Soms een nieuwe weg inslaan. Neem Remco Dorrestijn. Naast directeur van Dorrestijn Transport en Logistiek, een bedrijf met een 86(!)-jarige historie, bewandelt hij sinds vijf jaar onder de naam We-Fulfil het pad van fulfilment voor webshops, groothandels en importeurs. Binnen die snelgroeiende tak van sport bewijzen hij en zijn team hun waarde door duurzame logistieke oplossingen te bedenken en met ongekende precisie te werken: liefst 99,8 procent van de orderverwerkingen is nauwkeurig.

Interviews geeft Remco zelden (‘Wij hoeven niet zo nodig op de voorgrond, want wij faciliteren vooral’). Maar voor OnderNamen maakt hij gelukkig een uitzondering, want hij heeft een bijzonder verhaal te vertellen. Remco is de derde generatie van de familie Dorrestijn die aan zet is bij het gelijknamige transportbedrijf in Soest. Veertien jaar geleden trad hij in de voetsporen van zijn vader. Met veel plezier, maar ook kijkend naar andere kansen. Ruim vijf jaar geleden achtte hij de tijd rijp om een nieuw avontuur aan te gaan naast het traditionelere transportbedrijf. Dat is fulfilment geworden. ‘Vanuit webshops en groothandels kregen we er ook steeds meer vraag naar’, vertelt Remco. ‘We hebben ons warehouse aangepast, zijn nieuwe systemen en processen gaan inrichten en hebben al onze B2B en B2C logistieke diensten in een nieuwe entiteit ondergebracht: We-Fulfil.’

Foutvrij werken

En niet zonder succes. In de afgelopen jaren maakte het bedrijf een flinke groei door. Vooral webshops en groothandels in de wereld van leisure en (health)care weten We-Fulfil te vinden voor de afhandeling van het gehele logistieke proces: van de bestelling in de webshop tot de aflevering aan de deur bij de koper – mét gebruiksvriendelijke software die goed koppelbaar is met de gangbare webshopsystemen, zodat de opdrachtgever altijd inzicht heeft in de status van de orders.

Remco: ‘Dan kom je bij mijn DNA als ondernemer. Mijn filosofie is: eerst winnen, dan hard werken. Daarmee bedoel ik dat je eerst goed moet nadenken hoe je de markt gaat benaderen en hoe je de klanten wilt gaan bedienen. Want wat je wilt is dat groei en klanttevredenheid hand in hand blijven gaan. Daarnaast ben je zo goed als je laatste succes, dus moet je elke dag opnieuw presteren. Die twee dingen probeer ik uit te stralen in beide ondernemingen.’

Hij geeft de credits vooral aan zijn team, waarin hij veel investeert. ‘Er is een uitspraak: eerst de vent dan de tent, maar mijn mensen doen het. Zij zorgen ervoor dat onze orderverwerking een nauwkeurigheidscijfer van 99,8 procent scoort en onze klanten ons het aangename alternatief vinden. Dagelijks versturen we pakketten en brievenbusstukken over de hele wereld. Operational excellence is daarbij ons uitgangspunt. We streven ernaar foutvrij te werken. Als het een keer niet correct gaat, dan achterhalen we de fout om ervoor te zorgen dat het de volgende keer wel goed gaat. Dat wij dit professioneel doen blijkt ook uit de grote hoeveelheid certificaten die wij voeren: ISO 9001, 22000, SKAL en GDP, om er een aantal te noemen.’

Flexibiliteit

Flexibiliteit, ook zo’n kernbegrip in het DNA van We-Fulfil. ‘Pieken vangen we met het hele team op. We kunnen snel schakelen in orderpicken, verpakken en ompakken, ook als het gaat om afwijkende eisen. Er kwam vorig jaar op Black Friday een vertraagde container met warmtekussens uit China binnen. Tijdens het transport op zee meldde de fabrikant dat die vergeten was de batterij en adapter toe te voegen. Terwijl er honderden orders binnenkwamen die dezelfde dag nog verzonden dienden te worden, hebben wij dit voor onze klant opgelost. Eerst assembleren met een apart team, daarna verzenden. En dat op Black Friday!’

Duurzame hartslag

Ook haar duurzame hartslag maakt We-Fulfil een aantrekkelijke partij om mee te werken. En let wel: duurzaamheid is in dit geval zeker geen loze term. ‘Doordat ons pand energielabel A heeft hoeven wij een groot deel van het pand niet te verwarmen. In een aparte klimaatgereguleerde ruimte verwarmen en koelen wij door middel van een warmtepomp. Er liggen zonnepanelen op het dak en wat wij aan energie tekort komen wordt klimaatneutraal betrokken.’ Plastic is in de ban gedaan, verpakkingsmateriaal is duurzaam, bezorging van de producten gebeurt zoveel mogelijk via fietskoeriers en We-Fulfil compenseert zelf de uitstoot van alle zendingen die per bestelbus vervoerd worden. Remco: ‘Het laaghangende fruit hebben we nu wel gerealiseerd. Dit doe je dus omdat je een duurzame visie hebt.’

‘Er is een oud gezegde: eerst de vent dan
de tent, maar mijn mensen doen het’

Hyperconcurrerend

Dat ondernemende karakter heeft Remco niet bepaald van een vreemde. Sterker nog: hij heeft zo’n dertig neven en nichten, veelal actief in Baarn, Soest en omgeving, die op een paar na allemaal ondernemer zijn. ‘Het maakt me trots, zeker omdat het bedrijven zijn die al tientallen jaren succesvol bestaan en klanten fan weten te maken.’

De toekomst van We-Fulfil? ‘De komende jaren hoop ik nog op hetzelfde tempo door te groeien. Met de juiste klantenmix. De ideale klant? Webshop- of groothandel-eigenaren die de schuur, garage of gehuurde hal ontgroeien en ontdekken dat ze tijd vrij krijgen en kunnen groeien als ze de logistiek uitbesteden tegen ongeveer gelijke kosten of zelfs lagere kosten. We-Fulfil is daar bij uitstek het aangename alternatief voor. Ik proef een duidelijke behoefte. Het is een hyperconcurrerende markt. Je moet snel reageren, maar ik vind dat leuk. Het houdt me scherp.

InterviewDienstverleningFacilitaire dienstverleningEemvallei