Mark Verbree van Vakgarage Verbree IJsselstein kijkt heel nuchter tegen veranderingen aan. Dat betekent geen grote plannen maken voor de lange termijn, maar reageren op de vraag en behoeftes van de markt. ‘Als je meebeweegt met de tijd, dan verander je automatisch’.
Hij groeide letterlijk op in en rond het autobedrijf van zijn opa en vader. Het gezin Verbree woonde voor de garage in Benschop. Dat Mark zelf ook in het autobedrijf zou stappen was niet meer dan logisch. In 2014 nam Mark samen met zijn vader een autobedrijf (op het moment van overname al geen dealerbedrijf meer) over in IJsselstein. Hun doel: het aantal auto’s in verkoop verhogen en met meer monteurs meer klanten kunnen helpen. De doelen zijn glansrijk behaald. ‘We zijn inderdaad gegroeid. Dat is ook waarom je het doet. Je neemt een bedrijf niet over om het precies hetzelfde te laten blijven. De werkplaats is gegroeid, in verkoop zijn we gegroeid en door het samenvoegen van activiteiten werken we efficiënter.’
rnNog meer auto’s en nog meer monteurs op nog meer vestigingen van Vakgarage Verbree, dat hoeft niet zo nodig van Mark. De jonge ondernemer heeft niet de ambitie om veel verschillende bedrijven te hebben. ‘De dimensie die dat meegeeft is niet per sé positief. Als alles van bovenaf wordt aangestuurd, verlies je de feeling met klanten en medewerkers, denk ik. Hoe groter het bedrijf, hoe minder invloed je zelf nog hebt. Je kunt niet op alle plekken tegelijk zijn, dat houdt een keer op. En goede, betrokken medewerkers zijn voor ons heel belangrijk: een receptionist of monteur is het gezicht van ons bedrijf.’
rn‘De meeste auto-eigenaren, vooral zakelijke klanten, weten wie onze medewerkers zijn, en andersom. En als onze serviceadviseur Remco of Leroy belt, dan weet je als eigenaar genoeg: de auto heeft een reparatie nodig. Die korte lijnen geven onze klanten vertrouwen. Onze medewerkers weten waar ze het over hebben, wie onze klanten zijn en welke wensen en behoeftes ze hebben. Dat is één van de redenen waarom ik ons zie als goede partner voor het mkb als het gaat om onderhoud, reparaties en lease van bedrijfsauto’s.’
Op één adres
rnMark voorziet dat er vanuit het mkb steeds meer vraag komt naar het leasen van bedrijfsauto’s. ‘Wanneer je een aantal bedrijfsbussen moet aanschaffen, heeft dat grote invloed op de liquiditeit van de onderneming. Leasen kan dan een voordeel zijn.’ In tegenstelling tot zijn eigen onderneming worden veel leasemaatschappijen steeds groter, en daardoor minder persoonlijk, ervaart Mark. ‘Steeds vaker moet een ondernemer op verschillende adressen aankloppen voor onderhoud of herstel. Wij doen alles zelf: het onderhoud, schadeherstel en we hebben altijd vervangend vervoer in de vorm van personenauto’s en bedrijfsbussen klaarstaan. Met vestigingen in IJsselstein en Benschop zijn we voor een grote regio goed bereikbaar. Op het moment dat een ondernemer een auto wil leasen, belt hij naar ons en wordt het geregeld. Een ondernemer heeft er amper omkijken naar.’
rnElke medewerker draagt zijn steentje bij aan het bedrijf. ‘Als dat team er maar is, dan heb ik er alle vertrouwen in dat de klanten blijven en ons bedrijf toekomstbestendig is.’ Mark realiseert zich dat het juist in deze tijd belangrijk is om zijn medewerkers bij zich te houden. Hij herinnert het zich nog goed dat hij acht jaar geleden juist medewerkers moest ontslaan. ‘Het is raar om te ervaren dat het nu totaal anders is. Tegenwoordig is het behoud van personeel één van onze grootste uitdagingen.’
rnVerbinden
rnDoor het actief aanbieden van opleidingen en ontwikkelmogelijkheden probeert Mark zijn medewerkers aan zich te binden. Sinds begin dit jaar is een opleidingscoach aangesteld om medewerkers te begeleiden bij de keuze voor een vervolgopleiding of cursus. ‘We deden dat er altijd een beetje bij. Met deze opleidingscoach willen we medewerkers laten zien dat ze echt kansen krijgen om zich te ontwikkelen.’ Naast een goed salaris is waardering voor medewerkers belangrijk. We zijn een familiebedrijf met korte lijnen. ‘Als medewerkers het willen, worden ze betrokken bij de ontwikkeling van ons bedrijf.’
rnSamen met deze medewerkers en Verbree senior maakt Mark aan het einde van het jaar plannen voor het volgende jaar. Hij vertelt met een knipoog: ‘Dan krabbelen we op een A4’tje welke kant we op willen.’ En serieuzer: ‘Een jaar later kijken we dan of we dat gedaan hebben. Niet? Dan moeten we nog een paar stappen extra zetten. Vorig jaar hebben we behoud van personeel en opleidingen belangrijk gemaakt. Vandaar dat de opleidingscoach is gestart. Als we met z’n allen wat afspreken, dan proberen we dat gewoon te doen. Dat is misschien ook wel hoe wij zijn. We noemen het meebewegen met de tijd.’
rn rnMeer weten over Vakgarage Verbree Ijsselstein?rnBekijk de website via www.vakgarageverbree-ijsselstein.nl
rn