De winkel van Kees en Maartje Brokking, Brokking Vloerkledenspecialist in IJsselstein, ademt één en al vakmanschap. Een vloerkleed knopen is zo zes tot zeven maand werk. Puur handwerk dus. Geen beter moment om bij ze langs te gaan dan voor deze editie van OnderNamen, waarin het thema Vakmanschap centraal staat.
De twee namen begin 2020 de winkel over van Kees z’n ouders, midden in coronatijd. Het was een goede tijd, maar ook een gekkenhuis. Inmiddels is er wat meer stabiliteit en rust gekomen. De focus ligt nu op het samenstellen van een uitgebreide en waardevolle collectie die het unieke vakmanschap van het maken van vloerkleden goed laat zien. ‘We zijn de afgelopen jaren weer een stukje volwassener geworden’, zeggen Kees en Maartje, sinds hun laatste OnderNamen-interview in 2021. ‘De coronatijd was raar, maar ook heel goed voor ons, omdat iedereen met zijn interieur aan de slag ging. Maar op een gegeven moment valt dat weer stil en dan moet je andere dingen gaan bedenken. De inkoop moet doorgaan, klanten hebben weer andere wensen. We hebben ons meer kunnen richten op de collectie. Daarnaast zijn we ook bezig met het introduceren van innovaties, zoals vloerkleden die gemaakt worden door middel van tuften. Daarin zien we veel mogelijkheden, ook voor bedrijven.’
Getuft
Met de tuft-techniek is het mogelijk om een vloerkleed op maat te maken of een eigen ontwerp tot vloerkleed om te laten toveren. Een replica maken van een oud vloerkleed waar je maar geen afscheid van kunt nemen? Ook dat kan. Maartje: ‘Voor bedrijven wordt de inrichting van het kantoor of bedrijfspand steeds belangrijker. Je kunt dus ook kiezen voor een vloerkleed met een afbeelding naar wens of iets met je logo. Er is heel veel mogelijk.’ Kees vult aan: ‘De tuft-techniek heeft de laatste jaren een grote ontwikkeling doorgemaakt. Onze leverancier heeft dezelfde kleuren en stalen als wij en we geven allemaal akkoord op de tekening, die ze vervolgens precies tot een tapijt tuften.’
Afgestemd op de Nederlandse markt
Vloerkleden knopen is uiteraard vakmanschap, het vakmanschap van Kees en Maartje is om dat wat mijlenver weg gemaakt wordt, commercieel aantrekkelijk te maken voor de markt in Nederland. ‘De geknoopte vloerkleden, zeg maar de Perzische tapijten in een nieuw jasje, worden onder andere in India en Afghanistan gemaakt, knoopje voor knoopje. Voorheen was er nog te veel ruimte voor vrije interpretatie van de knoper. Kort door de bocht: het is hun vak en tijdens het maken kunnen ze dan denken: ach, de kleur klopt niet helemaal, maar dit is ook mooi. Dan kwam er een ander kleed binnen dan door ons besteld was. Veel te geel of veel te druk. Het moet voor onze markt geschikt zijn.’ Maartje vult aan: ‘Je ziet in de Nederlandse interieurs bijvoorbeeld steeds vaker een hardstenen vloer of een gietvloer. Daar past een kleed met heel veel warme kleuren niet goed op. Daarnaast worden zithoeken en banken steeds groter, daar moet ons aanbod ook op aansluiten. Het is ons werk om uit al de mooie kleden die we tijdens inkoopreizen zien, een selectie te maken van vloerkleden die passen bij wat onze doelgroep wil.’
De gemiddelde klant van Brokking Vloerkledenspecialist zoekt iets aparts, iets van kwaliteit. ‘Sommige mensen zijn al jaren aan het zoeken en slagen hier dan. Onze doelgroep waardeert het ambacht. Wij zullen nooit een korting-knaller worden want we willen dat vakmanschap beschermen. Wij verkopen geen vloerkleden die je over twee jaar weer vervangt. Het zijn vloerkleden waar heel veel aandacht aan is besteed en die in een interieur alles samen kunnen brengen. We komen bij de klant thuis of in het bedrijf, bekijken de situatie ter plekke, bespreken de wensen en maken vervolgens een selectie van zo’n drie vloerkleden. We merken vaak dat mensen op het verkeerde spoor zitten. Met de afmeting zitten ze er meestal al naast. Maar het is ook belangrijk om te kijken welke meubels erbij komen, wat voor vloer er ligt, hoeveel licht er binnenkomt. Als we dat samenbrengen, vinden we altijd wel iets.’
Het verschil maken
Op de vraag of Kees en Maartje wel eens hebben overwogen om nog andere interieur-gerelateerde producten te verkopen zijn ze vrij stellig: ‘Schoenmaker, blijf bij je leest. We heten niet voor niks vloerkledenspecialist, dan moet je niet zomaar iets anders gaan doen. En we zijn ook amper vijf jaar bezig, dat is nog maar kort. Er zijn niet zoveel winkels als deze. Sterker nog, het worden er steeds minder. Dat zeggen we ook tegen elkaar: we zijn er nog en we kunnen blijven vernieuwen. We kunnen het verschil maken voor mensen die nog nergens anders geslaagd zijn. En het grote voordeel van vloerkleden is dat je er altijd wel een kant mee op kan. Het is al eeuwenoud en verandert al eeuwen mee met mensen en smaak. Voor al die honderden kleden die wij hier hebben is altijd wel een thuis te vinden.’