Toen Wout Cobussen ruim zes jaar geleden een discotheek runde, kon hij nog niet vermoeden dat hij korte tijd later eigenaar zou zijn van een bedrijf met honderden mobiele voorzieningen, zoals woonunits, toiletwagens, koel-vriesunits en mobiele kleedkamers. En toch is dat precies wat er gebeurde. Met Rentwereld timmert Wout inmiddels hard aan de weg, letterlijk en figuurlijk. ‘We staan voor kwaliteit en service. Daar ligt onze kracht én onze ambitie.’
Het ondernemersbloed stroomde al vroeg bij Wout. Op 25-jarige leeftijd startte hij zijn eigen discotheek. ‘Een mega-avontuur’, noemt hij het. Maar in 2020 besloot hij het roer om te gooien. Hij deed afstand van de discotheek, en waar de ene deur sloot, opende zich al snel een andere.
‘Ik kende Rentwereld al. De toenmalige eigenaar wilde ermee stoppen, en zo zijn de gesprekken gestart’, vertelt Wout. In 2019 viel het besluit om de verhuurspecialist over te nemen. Wat begon met een bescheiden vloot van veertig aanhangers en wat losse eenheden, groeide razendsnel uit. Inmiddels beschikt Rentwereld over ruim vierhonderd eenheden, een breed assortiment én een gestaag groeiende klantenkring.
Evenementen-DNA
Wouts achtergrond in de evenementenwereld komt daarbij goed van pas. ‘Ik weet waar de vraag ligt én welke kwaliteit ik zelf wil ervaren. Daar ben ik constant naar op zoek.’ Die combinatie van marktinzicht en hoge standaarden vormt de ruggengraat van Rentwereld. ‘We zitten heel erg aan de voorkant van de markt. We ontwerpen zelf en importeren rechtstreeks, met name vanuit Polen, Denemarken, Litouwen en Tsjechië. Dankzij onze ervaring kunnen we heel gericht bouwen.’
Het resultaat: verhuurproducten die niet alleen functioneel zijn, maar ook vernieuwend. ‘We willen altijd proberen om net even anders te zijn. Zo hebben we samen met Jee-O (sanitairmaker, red.) een exclusieve toiletwagen ontwikkeld, de Luxury Loo. Hoogwaardig sanitair, tot in de puntjes afgewerkt. Dat zijn typische producten waarmee we ons onderscheiden.’
Van festival tot fruitteelt
Toen Wout het bedrijf overnam, was negentig procent van de bedrijfsactiviteiten gericht op de evenementenbranche. Maar toen dat door corona stil kwam te liggen, slechts een paar maanden nadat hij Rentwereld overnam, gooide hij het over een andere boeg. ‘Eén van de sectoren die wel doorging, was de agrarische sector. Daar zagen we kansen voor het verhuren van units om seizoensarbeiders in te huisvesten. Die markt is sindsdien een belangrijk onderdeel van ons bedrijf geworden. We leveren de units compleet ingericht en inclusief keuken, douche en toilet.’
Ook op de bouwplaats en in de infrastructuur is Rentwereld een vertrouwde speler. ‘We zijn nu bijvoorbeeld onze vacuümtoiletten in de markt aan het zetten, een ontwikkeling waar we al ruim twee jaar mee bezig zijn. Die toiletten kun je gebruiken zonder afvoer of watertoevoer, net zoals in een vliegtuig. Je kunt tot maximaal negenhonderd keer doortrekken. Ideaal voor bijvoorbeeld bruiloften op een afgelegen locatie of bij infrawerkzaamheden.’
Pionieren en doorontwikkelen
Van pionieren wordt Wout blij. ‘Ik vind het mooi om nieuwe dingen te bedenken, uit te proberen en daarmee de markt op te gaan. Soms weten klanten nog niet eens dat ze het nodig hebben, tot ze het bij ons zien.’
Die nieuwsgierigheid wordt versterkt doordat Rentwereld niet alleen verhuurt, maar ook verkoopt. ‘Daardoor komen veel mensen bij ons met specifieke vragen, ze zijn op zoek naar maatwerk. Wij denken dan mee: past deze opdracht bij ons? Is het haalbaar? En kunnen we het op niveau leveren?’
Niet alles is mogelijk — en dat durft Wout ook eerlijk te zeggen. ‘In het begin wilde ik alles aanpakken. Maar je leert keuzes maken. Soms moet je ook “nee” verkopen om de kwaliteit te waarborgen en je team te beschermen. Of we geven een compromis: we hebben nog beschikbaarheid, alleen onze transportplanning zit vol. Je zou hem wel zelf af kunnen halen.’
Kleine club, groot effect
Rentwereld werkt met een klein, hecht team van in totaal vijftien collega’s. ‘Dat werkt heel prettig. We kunnen snel schakelen, en iedereen weet waar hij aan toe is.’ De chauffeurs spelen daarin een belangrijke rol. ‘Zij zijn het gezicht van het bedrijf. Wij kunnen het allemaal bedenken, maar zij brengen het naar de klant. Als zij fijn werken, straalt dat af op alles wat we doen.’
Om het werk voor iedereen werkbaar te houden, zijn veel processen geautomatiseerd. ‘Van website tot magazijn, alles is gekoppeld. Zodra een aanvraag binnenkomt, weten we meteen wat er nodig is, waar de wagen heen moet, welke accessoires en benodigdheden er mee moeten en wanneer het schoongemaakt moet zijn. Collega’s die het wegbrengen kunnen via de app zien welke wagen en welke materialen waar heen moeten. Zo kunnen we met een kleine groep toch veel werk verzetten. Het is efficiënt en overzichtelijk.’
Geen koude acquisitie
Rentwereld groeit grotendeels op basis van mond-tot-mondreclame en waardevolle samenwerkingen. ‘Wij zijn niet van de koude acquisitie. Daar ligt onze kracht ook niet.’ Wat wél werkt: partnerschappen met andere bedrijven. ‘Omdat we centraal in Nederland zitten, zijn we een logische schakel. We werken samen waar kan en helpen als een ander omhoog zit. Ik geloof er echt in dat je elkaar daardoor alleen maar versterkt.’
Blijven vernieuwen
Wat de toekomst brengt? ‘We willen blijven ontwikkelen, vernieuwen en specialiseren. Doen waar we goed in zijn, maar dan nog beter. We hebben een breed assortiment waardoor we meerdere markten kunnen bedienen, het gehele jaar door. En het is onze kracht dat we eenheid bieden. Als iemand vijf toiletwagens huurt, krijgt hij ook écht vijf dezelfde. We hebben altijd voorraad staan voor directe verkoop, maar denken ook graag mee bij maatwerkvragen.’
De kracht van Rentwereld zit volgens Wout in het totaalplaatje: kwaliteit, betrokkenheid, innovatie en een flinke dosis ondernemerszin. ‘Van intieme bruiloften tot grote festivals: overal staat wel iets van ons. Dat maakt het elke dag weer leuk om te doen.’