HLB Blömer Onderzoekt vertrouwen in organisatie via great place to work
Een fijne werkplek hangt voor velen tegenwoordig af van verschillende factoren. Uiteraard tellen het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden mee, maar eveneens zo belangrijk vinden mensen het dat ze zich ergens veilig en gewaardeerd voelen. Bij HLB Blömer accountants en adviseurs nemen ze die taak als werkgever heel serieus. Zo serieus, dat ze vorig jaar Great Place to Work inschakelden om verder onderzoek te doen naar de bedrijfscultuur en wat er bij medewerkers speelt.
We zitten aan tafel met Joyce van Doorn, manager Audit, en Mirella Lenters, manager Interne Organisatie bij HLB Blömer, die samen met onder andere directeur Esther van Huizen nauw betrokken waren bij het uitrollen van het Great Place to Work onderzoek en het ontvangen van de bijbehorende certificering in maart. Ook Wencke Lorber, commercieel directeur bij Great Place to Work, is aangeschoven. ‘Wat wij doen komt kort- gezegd neer op het onderzoeken van vertrouwen binnen organisaties’, aldus Wencke. ‘We geloven in drie kernwaardes: trots, vertrouwen en plezier. Die waardes onderzoeken we al 35 jaar bij diverse organisaties in zestig landen. Het is heel belangrijk hoe medewerkers de bedrijfscultuur ervaren. Het kan leuk zijn als je een kantoorhond en een pingpongtafel hebt, maar als je bedrijfscultuur niet goed is, dan durft niemand op die pingpongtafel te spelen. Bedrijven komen bij ons om dat uit te zoeken én hun organisatie verder te brengen.’
VERDIEPING
HLB Blömer klopte vorig jaar, midden in de coronaperiode, aan bij Great Place to Work. ‘Plezier hebben in je werk is al jaren onze missie en dat meten we ook intern twee keer per jaar via een vragenlijst’, zegt Joyce. ‘We wilden kijken in hoeverre die uitkomsten overeen zouden komen met een benchmarkonderzoek zoals dat van Great Place to Work. Dat hebben we niet gedaan om die sticker van de certificering op de voordeur te krijgen, maar omdat we echt willen weten hoe we onze cultuur nog verder kunnen versterken. Het onderzoek van Great Place to Work bood daarin, met zestig heel diverse stellingen, net wat meer verdieping.’
84 PROCENT
Met een score van 84 procent op de Trust index zijn de resultaten van het medewerkersonderzoek van Great Place to Work meer dan gemiddeld positief voor HLB Blömer. Bovendien was er een respons van honderd procent. ‘Dat is echt heel bijzonder’, zegt Wencke, ‘en het zegt iets over de vrijheid die medewerkers voelen om hun mening te geven.’ Mirella: ‘Hoewel het onderzoek van Great Place to Work anoniem is, bevestigt het wat wij in onze eigen onderzoeken ook tegenkomen. Het grappige is dat “kameraadschap” ook in de coronaperiode het hoogst scoorde. Dat laat wel een beetje zien hoe we met elkaar omgaan. Wat ons ook wel uniek maakt is dat een accountantskantoor in de basis een hiërarchie kent omdat er verschillende functiegradaties zijn, maar je dat bij ons helemaal niet merkt. Iedereen is bij ons gelijk en elke collega wordt gevraagd om mee te denken. Dat geldt ook voor dit onderzoek. Iedereen – van de directieleden tot aan de stagiaires – kan meedoen in de discussie en is vrij om kritische vragen te stellen.’
‘Ik vind het knap van HLB Blömer dat ze ervoor hebben gekozen om dit in de coronaperiode op te pakken’, aldus Wencke. ‘In de weken na de eerste persconferentie van Mark Rutte gingen de krantenkoppen alleen maar over ontslagen en wantrouwen. Dat HLB Blömer juist in deze fase het vertrouwen bij medewerkers ging onderzoeken, zegt wel wat over de kracht van het bedrijf. Wij zijn ervan overtuigd dat goed werkgeverschap zich onderscheidt in moeilijke tijden. Daarnaast moet je er ook volop in geloven dat zo’n onderzoek iets oplevert. Dat begint bij de top. De CEO moet bereid zijn om te luisteren en het lef hebben om te veranderen.’
FEEDBACK TO THE FUTURE
De resultaten zijn inmiddels binnen en er kan een sticker met “HLB Blömer is een Great Place to Work Certified” op de deur, maar het bedrijf laat het hier niet bij. ‘We zijn de resultaten van onze verschillende afdelingen aan het evalueren. We hebben voor elke afdeling een ambassadeur aangesteld, omdat stellingen natuurlijk door iedereen anders worden geïnterpreteerd. We zijn ook aan het werk met feedback en waardering geven en ontvangen. We zeggen wel eens dat we te lief zijn voor elkaar. Juist omdat het kameraadschap zo aanwezig is en we bijna een familie zijn, is het soms lastig om puur op de inhoud kritisch op elkaar te zijn. We gaan nu uitpluizen hoe we het makkelijker maken om feedback – en complimentjes trouwens ook – te geven en te ontvangen. We hebben voor het thema een leuke naam bedacht : FeedBack to the Future. Dat is heel erg toekomstgericht en zetten we organisatiebreed in om mensen verder te helpen. We willen alle potentie die Great Place to Work ons heeft geboden volledig benutten en zo als organisatie beter worden.’ Wencke sluit af: ‘Maar vergeet niet om die sticker op te plakken hoor, dit is iets om trots op te zijn en dat mogen jullie best wat meer uitdragen.’