Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Support op afstand met EMT-module

Terberg Control Systems in IJsselstein staat bekend om innovatieve besturingstechniek. Met EMT, afkorting voor Efficiency Management Tool, heeft Terberg Control Systems opnieuw een innovatieve stap gemaakt, die bedrijven de mogelijkheid biedt om van waar ook ter wereld specialistische support te bieden voor hun installaties. We bezoeken Terberg om meer te ontdekken over deze remote control oplossing.

Tegenover ons zitten de afdelingshoofden Frank Moonen en Jeroen Plaisier. Samen met hun collega Erik Janssen vormen zij het technische kenniscentrum van de onderneming. Met hun teams zijn zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van deze en vele andere innovatieve oplossingen van Terberg Control Systems. Enige trots om hierover te vertellen kunnen ze tijdens ons gesprek dan ook niet verbergen. Ook aan tafel zit sales manager Roland Koch, met wie we in een eerdere OnderNamen-editie spraken over flexibel inzetbare installaties voor de Britse energiemarkt. ‘Dat project was in feite al een EMT-oplossing’, vertelt Roland. ‘Op verschillende locaties in het Verenigd Koninkrijk staan containers vol met techniek. Deze volledig autonoom opererende installaties vlakken de fluctuaties af in het Engelse energienet. Deze fluctuaties ontstaan omdat onze energievoorziening steeds meer afhankelijk wordt van natuurlijke energiebronnen zoals zonne-, en windenergie, maar daardoor ook minder constant en betrouwbaar is. Alles in de containers kan op afstand worden bestuurd, afgelezen, gemonitord en geüpdatet. Dat is gelijk de kern van EMT: overal ter wereld is data van de installaties beschikbaar om te lezen én aan te passen.’

Terberg Control Systems levert besturingsoplossingen voor de energiesector over de gehele wereld. Dit soort installaties wordt steeds complexer en er zijn dan ook experts van verschillende disciplines bij betrokken. ‘Het is ondoenlijk, en financieel onhaalbaar, om al onze techneuten naar deze installaties te sturen. Via EMT creëren wij de mogelijkheid om elke techneut vanachter zijn eigen bureau in IJsselstein toegang te verlenen tot zijn specifieke onderdeel van de installatie. Maar we gaan verder dan dat, we bieden ook aan andere partijen de mogelijkheid om via EMT hun onderdeel van de installatie te benaderen. Een technicus van
Terberg Control Systems hoeft niet meer op meerdere plekken tegelijk te zijn, maar kan vanaf één locatie support verlenen aan de hele wereld. Zeker met de reisrestricties van de afgelopen periode heeft dit systeem zich goed in de praktijk kunnen bewijzen.’

Specialisme
‘Wat je ziet is dat techniek steeds specialistischer wordt’, vertelt Frank. ‘Niemand weet alles. Dat betekent dat je voor klant A wellicht een andere specialist nodig hebt dan voor klant B. Wanneer alle techniek zich op één locatie bevindt hoeft dat niet zo’n probleem te zijn. Heb je echter dezelfde techniek op meerdere plekken, zoals de containers die door heel het Verenigd Koninkrijk staan, dan kost het nogal wat tijd om iedere specialist daarlangs te sturen. Met EMT kunnen controles en onderhoudswerkzaamheden op afstand plaatsvinden, waardoor één specialist op hetzelfde moment toegang heeft tot alle installaties over de hele wereld. Dat levert een flinke efficiëntieslag op, die zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt enorme voordelen biedt.’

Mobiel
Intussen is Jeroen even de kamer uitgelopen, om kort daarna terug te keren met een klein kastje in zijn hand, ter grootte van een broodtrommeltje. Jeroen: ‘Dit is zo’n EMT-module. Je ziet, het is een kleine module, die je heel flexibel kunt toepassen. Nu bevinden die zich in grote containers, maar we passen ze ook toe in de automotive. Zo rijden er momenteel door heel Europa vrachtwagens voor afvalinzameling rond, die EMT bij zich dragen. De techniek in die trucks is gekoppeld aan deze module. Alle beschikbare data wordt verzameld en in een persoonlijke weergave getoond aan de gebruikers. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het is aan te sluiten. Zo wordt de technische staat van de wagens bijgehouden, door bijvoorbeeld gegevens over oliepeil door te geven, maar ook de gereden kilometers, routes en het rijgedrag van de chauffeur. Hier kunnen planningen in de toekomst op worden aangepast, of er kan efficiënter onderhoud worden gepland.’

 

‘Overal ter wereld is data van jouw installaties beschikbaar om te lezen én aan te passen’

Tweerichtingscommunicatie
‘Omdat informatie via EMT twee kanten op te sturen is, kun je op afstand support bieden bij storingen, of systemen updaten’, vertelt Jeroen verder. ‘Dat updaten gaat zelfs zo ver, dat je niet alleen de eigen systemen kan updaten, maar ook externe software die is aangesloten op de module. Los van storingen en updates kun je ook simpelweg informatie vanaf een centraal punt naar de installatie versturen. Bij het praktijkvoorbeeld van de vrachtwagens kan de fleetmanager bijvoorbeeld op afstand instellingen aanpassen, wanneer zij een ander soort afval moeten ophalen of bijvoorbeeld na een onderhoudsbeurt aan een motor het vermogen langzaam opschroeven. Het is dus niet alleen kijken en ingrijpen, wij hebben volledige toegang tot het systeem.’

Het nut
‘Belangrijkste doel van onze oplossing is efficiëntiewinst’, vertelt Roland. ‘Het is niet voor niets een Efficiency Management Tool. Bij Terberg werken we veel voor klanten die installaties op grote afstand van elkaar hebben staan. Voor hen levert dit verschrikkelijk veel tijdwinst op. Tegelijk zien we de enorme potentie van de oplossing. We gebruiken EMT nu voor diverse klanten, maar hebben nog honderden ideeën voor andere toepassingen. Zo zien we dat klanten hun installaties via EMT gaan koppelen aan hun eigen onderhouds- en servicediensten. Alle benodigde informatie wordt automatisch opgehaald en geanalyseerd waarmee werkzaamheden veel efficiënter verricht kunnen worden. Daarnaast blijven we ons product doorontwikkelen. Daarin hebben we een eigen visie, maar het doel is om onze klanten een technische voorsprong te geven in een steeds complexer wordende markt. Alles met één gedachte: efficiënter werken mogelijk maken.’

InterviewGroothandelMachines en apparatenLopikerwaardWoerden