Als je elkaar vertrouwt, bouw je heel veel op
Dat een pandemie, hoe vervelend deze ook is, ook kansen biedt, weten ze bij GBI Van Arnhem, groothandel voor bouw en industrie, en Van Arnhem HVT, specialist in hout, verhuur en techniek, maar al te goed. Deze bedrijven sloegen dit jaar namelijk de handen ineen met Den Hartog Bouwmaterieel. Dirk de Bruijn, directeur van GBI en HVT, ziet louter voordelen. ‘We zitten niet in elkaars vaarwater.’
Mooi om aan te schuiven bij jullie in Montfoort. Wat gebeurt hier allemaal?
‘Op deze locatie werken we al sinds 1932 en vandaag de dag is het een totaalconcept: klanten komen hiernaartoe om allerlei soorten bouw gerelateerde producten te kopen en advies te krijgen. In 2009 is daar HVT bijgekomen. Verhuur is ooit ontstaan, omdat we de zogeheten doorwerkgarantie willen bieden. Als een machine kapotgaat bij een klant kunnen wij dat snel oplossen. Terwijl wij de reparatie uitvoeren, kan de klant gebruikmaken van een vervangende machine. In overleg met leveranciers hebben we zo gedurende de jaren een machinevloot opgebouwd. Deze ruilmachines zijn we later ook gaan verhuren. Inmiddels staat dit concept ook volledig op de kaart. We werken hiervoor samen met Den Hartog Bouwmaterieel, want er is een logistiek systeem nodig om de verhuur goed te kunnen regelen. Wij hebben veel grote klanten, maar ook zzp’ers en kleine aannemers kloppen bij ons aan. Zij zijn minder snel geneigd direct grote machines aan te schaffen, maar die kunnen ze dus bij ons huren.’
Hoe kwam de samenwerking met Den Hartog Bouwmaterieel tot stand?
‘Zij zijn importeur van gerenommeerde machinemerken op het gebied van grond-, weg- en waterbouw, ofwel GWW. Wij verhuren bijvoorbeeld kranen en shovels en waren toe aan vernieuwing en uitbreiding van onze verhuurvloot. Voor samenwerking kun je elders kijken, maar waarom niet om de hoek? Den Hartog verkoopt alleen en kiest er principieel voor om niet te verhuren. Dat sluit dus perfect op elkaar aan. Wij verhuren de machines van Den Hartog en de klanten kunnen voor huurmaterieel bij ons terecht.’
Wat is de meerwaarde van de samenwerking voor jullie klanten?
‘Het gebeurt nogal eens dat een klant een kraan wil testen. Hij huurt de machine dan bij ons en als deze bevalt, kan hij hem kopen bij HVT en Den Hartog.
Voor een klant is dat een enorm pluspunt. Een ander voorbeeld: als je sierbestrating hebt, loop je met een normale trilplaat kans dat door het stampen de stenen worden beschadigd. Een roltrilplaat heeft rollen, dus dan trilt’ie tijdens het rollen en krijg je geen beschadigingen. Die machines zijn vaak duurder en men moet er even aan wennen. Door eerst te huren, kan de klant zonder verplichtingen bekijken of de machine bevalt. En is er vervolgens interesse voor koop, dan kan de machine worden aangeschaft.’
Samenwerking vereist ook dat de teams van beide bedrijven op elkaar ingespeeld moeten raken. Hoe zorg je dat iedereen daar enthousiast van wordt?
‘Die samenwerking loopt over twee paden. De één zit de ander niet in de weg. Dat is de kracht: mensen blijven daardoor zelfstandig en enthousiast. Den Hartog verkoopt en wij verhuren. We doen het allebei zelfstandig, maar wel met materieel van hetzelfde merk. We zitten niet in elkaars vaarwater. De vrijheid en het vertrouwen maken het leuk. Ik ben er heel trots op dat we zo’n klantgericht en samenwerkend team hebben. Daardoor kunnen we heel veel. Ook tijdens corona – en de nodige uitval die dit met zich meebracht – hebben we gezien hoe hard ons personeel kan buffelen.’
In hoeverre moest het bedrijf tijdens corona een mentaliteitsverandering ondergaan?
‘Wij hebben een bijzondere tijd achter de rug met alleen maar groei. Er is veel gebeurd in de bouw en daar hebben wij op ingespeeld. Als je kijkt naar een mentaliteitsverandering, dan zijn we nu vooral druk met het wegwerken van leveringsachterstanden. We willen zoveel mogelijk materieel voor klanten op tijd binnenkrijgen. De klant wil zijn spullen het liefst morgen hebben en wij gaan dat voor ze regelen. Daar ligt onze focus. Het kwam nog wel eens voor dat we tegen een klant moesten zeggen dat het product er simpelweg niet was. Klanten hadden daar begrip voor, maar we wilden er wel iets aan doen. We hebben onze voorraden laten groeien, deden marktonderzoek naar verwachte achterstanden en anticipeerden hierop. Daardoor kunnen we klanten nu vaak wél snel helpen.’
Is het ook een kwestie van lef om in deze tijd goed te ondernemen?
‘Je moet naar alternatieven durven kijken. Lef hebben kan ook betekenen dat je durft samen te werken. Sommige ondernemers durven niet samen te werken, omdat ze bang zijn dat de ander toch concurrentie gaat vormen. Ik vind juist dat het heel veel kan opleveren, als je maar open naar elkaar bent en elkaar vrijlaat. Als je te krampachtig gaat samenwerken, dan lukt het niet. Maar door op elkaar te vertrouwen – en vertrouwen kan lef zijn – bouw je heel veel op.’