fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

De juiste state of mind?

In de rubriek OnderBreker delen we korte verhalen van OnderNamen-leden over het thema van deze editie: mentaliteit! Dit kwartaal leggen we ondernemers diverse stellingen voor die te maken hebben met hun mentaliteit, en de mentaliteit die ze verwachten van hun medewerkers. Wat is bijvoorbeeld belangrijker; geld verdienen of goed ondernemer- of werkgeverschap? En: kun je als ondernemer een 9-tot-5-mentaliteit hebben? Kortom: welke mentaliteit heb jij?

Erik Kaper

AKA Assurantiën

Ik vind het belangrijk dat mijn medewerkers een goede werk/privé balans hebben.
‘Dit is een stelling waar ik uren over kan doorpraten. Verzuim verzekeren is een erg belangrijk thema binnen ons bedrijf, en voor onze klanten. Alles valt of staat met de balans tussen werk en privé: het is één van de onderdelen die je verzuim bepalen, en dus je kosten. Verzuim heeft in veel gevallen met deze combinatie te maken, daarom is het goed om als ondernemer hart voor je medewerkers te hebben, zowel in werk als privé. Écht samenwerken!’

Goedkoop is duurkoop.
‘Dat is niet altijd, maar wel vaak het geval. Bij overlijdensrisicoverzekeringen is er bijvoorbeeld geen kwaliteitsverschil, en dan is prijs wel het belangrijkst. Kijk je naar arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, dan is er wel veel kwaliteitsverschil. Dan is het beter om voor iets goeds te kiezen, want anders wordt goedkoop inderdaad al gauw duurkoop!’

Ik kan er niet goed tegen als anderen mijn ideeën niet begrijpen.
‘Eigenlijk geldt dat voor mij en mijn collega’s niet zo. Wij zijn gewend om goed te luisteren en daarop te reageren. Met andere woorden: begrijpt een klant iets niet goed, of wil hij iets anders, dan handelen we daarnaar. We leggen het bijvoorbeeld nog een keer uit, in onze complexe wereld is dat soms nodig. Maar ook dan geldt uiteindelijk dat je samenwerkt, en daardoor met de klant tot een voor hem of haar optimale keuze komt.’

Ik vind het moeilijk om thuis mijn werk los te laten.
‘Dat vind ik op zich niet erg moeilijk, ik werk en leef met de dag. Maar ja, ik kan hier ook moeilijk verkondigen dat ik met één druk op de knop volledig van het één naar het ander kan switchen. In deze tijd, en juist ook door corona, gaan werk en privé toch steeds meer door elkaar heen lopen. Je moet er telkens voor oppassen dat ze niet te veel mengen. Dan geldt toch weer: het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen werk en privé!’

Ondernemen draait bij mij niet om geld verdienen.
‘Soms heb ik het idee dat, als je roept dat ondernemen om geld verdienen gaat, dit niet oké is. Maar mijns inziens is dit wel de basis, de start. Anders zou ik tenslotte liever dagelijks mijn hobby catamaran zeilen beoefenen, als ik daar mijn boterham mee zou kunnen verdienen. Wel vind ik dat werk, dus ook het ondernemen, leuk moet zijn. Heb je er geen lol in, of daagt het je niet uit, dan is het gedoemd om te mislukken. Het één kan niet zonder het ander. En onderneem je met je hart, dan valt alles vanzelf op zijn plaats.’

Jeroen van Zwienen

IDB Groep

In mijn bedrijf moet je geen 9 tot 5 mentaliteit hebben.
‘Met IDB Groep ontzorgen we klanten op het gebied van Technologie/ ICT, door middel van ons document management systeem DigiOffice, digitalisering en diverse vormen van Cloud en on-premise diensten. Technologie is overal om ons heen en wordt 24/7 gebruikt, meestal zonder dat we het weten. Soms is van 9 tot 5 prima, maar als het nodig is verwachten we van onze medewerkers een flexibele instelling. De vragen die onze klanten ons stellen, bijvoorbeeld over welke technologische route tot een bepaald doel kan leiden, komen rond voortdurend voor. Onze klanten waarderen deze flexibiliteit.’

Ik wil met mijn bedrijf altijd de beste zijn.
‘Sport, en dan met name fietsen (wielrennen/ mountainbiken), is mijn passie. De beste willen zijn zit dan ook in mijn aard en heeft te maken met die passie. Ook met IDB Groep wil ik dus de beste zijn voor onze klanten! Maar we kennen ook onze grenzen; we beantwoorden klanten en klantvragen die passen bij onze organisatie, kennis en kunde. We zijn graag betrokken bij het vinden van het passende technologische antwoord op de vraag uit de business van onze klant, wij willen die puzzel graag oplossen. Als het past, dan gaan we ervoor om de beste te zijn. Past de vraag niet bij onze dienstverlening, dan mag iemand anders natuurlijk “de beste” zijn.’

Als ondernemer moet je investeren in het welzijn van je medewerkers.
‘Je medewerkers zijn je belangrijkste “assets”, en mensen laten groeien in hun functie is belangrijk. Na acht jaar bij andere bedrijven te hebben gewerkt ben ik weer terug bij IDB Groep in de functie van Commercieel Directeur, en ik wil ervoor zorgen dat onze mensen lekker in hun vel zitten. Als zij met plezier naar hun werk komen, dan profiteren onze klanten daarvan mee. Als IDB Groep is het onze taak om te zorgen voor het zo goed mogelijk invullen van alle randvoorwaarden, zodat iedereen zijn of haar werk zo optimaal mogelijk kan uitvoeren. Werkplezier is de moeite waard om in te investeren; daarom liggen mijn plannen voor de toekomst ook in die hoek. Nog meer luisteren naar de behoeften van de mensen van IDB en samen zorgen voor de optimale invulling hiervan.’

Ik kan er niet goed tegen als anderen mijn ideeën niet begrijpen.
‘Ik geloof erin dat de beste ideeën goed zijn vanuit eenvoud. Een goed idee moet in ieder geval goed vertaald kunnen worden naar alle niveaus in een organisatie. Dan ontstaat er begrip en draagvlak. Voor mij werkt het het beste om eerst intern een idee te pitchen en het dan voor te leggen aan de klant of partner, wel of niet in de vorm van uitgewerkte dienstverlening. Zo ontstaan er hele mooie dingen.’

Ik vind de combinatie van kennis en vaardigheden belangrijker dan een diploma.
‘De balans en de persoonlijkheid, dát vind ik belangrijk. Past iemand bij IDB en bij onze klanten? Dan is dat voor mij net zo belangrijk als kennis, vaardigheden en diploma’s.’

Frank van Bemmel

OpMaat Telecom

Ondernemen draait voor mij niet om geld verdienen.
‘Uiteindelijk draait alles wat we doen om geld verdienen. Of, in het geval van een eigen bedrijf, het creëren van waarde. Wat mij betreft gaat ondernemen in de basis om het bieden van toegevoegde waarde voor een leuke groep klanten. Je verkoopt iets waar je klanten behoefte aan hebben, iets wat hun probleem oplost. Daarnaast is een bepaalde vrijheid als eigen baas, kansen zien en kunnen benutten, ook waar ondernemen om draait. Al blijft dit toch ook afhankelijk van de branche waarin je actief bent.’

Ik kan er niet goed tegen als anderen mijn ideeën niet begrijpen.
‘Tsja, dat is een leuke stelling voor iemand die graag praat, veel ideeën heeft en er hoge standaarden op nahoudt. Laten we het erop houden dat, met het ouder worden en het krijgen van meer ervaring, het luisteren naar – en het begrijpen van anderen en het herkennen van irritaties en frustraties ook steeds beter gaat.’

Goedkoop is duurkoop.
‘In sommige situaties zal dit nog best het geval zijn. Maar tegenwoordig gaat het steeds meer om de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Als je dienstverlening goed is, zijn klanten ook bereid om hier iets meer voor te betalen. Je hoeft niet altijd de goedkoopste te zijn, als je er maar naar streeft om de beste te zijn in wat je doet.’

Ik vind het belangrijk dat mijn medewerkers een goede werk/privé balans hebben.
‘Medewerkers die een goede werk/privé balans hebben, ervaren minder stress, zijn minder vaak ziek, zijn gelukkiger en productiever en presteren beter. Uiteindelijk betekenen ze daardoor meer voor je organisatie, en daar heb je als werkgever een belangrijke rol in.’

Ik vind het moeilijk om thuis mijn werk los te laten.
‘Werken is mijn hobby. Dit heb ik altijd al zo gezien, of ik nu voor een baas werkte of nu ik mijn eigen bedrijf heb. Ik ben gewoon gepassioneerd over mijn werk! Dit resulteert wel vaak in lang bezig zijn en moeilijk kunnen ontspannen, maar gelukkig haal ik veel voldoening uit een goede werkweek waarin ik veel nuttige dingen heb gedaan.’

André de Jong

Vermeij Schilderwerken

De jeugd heeft de toekomst.
‘Een open deur natuurlijk. Maar in de praktijk bouwen wij onze toekomst op een mix van jeugd en ervaren vakmanschap. Jonge mensen hebben nog weinig ervaring; ze komen net van school, hebben natuurlijk best wel wat geleerd, maar echt professioneel aan de slag gaan vergt arbeidsethos; op tijd komen, collegiaal zijn, vaart maken, doorzetten en open staan voor advies van anderen en nog meer opleiding. En dat arbeidsethos leren ze ook van die ervaren collega die een goed voorbeeld is. Dus ja, de jeugd heeft zeker de toekomst, maar we koesteren ook onze oudere vakmannen.’

Hard werken en leergierig zijn is belangrijker dan het hebben van een diploma.
‘Ik vind het heel goed als iemand hard werkt en leergierig is. Dit is onmisbaar om je vak professioneel uit te kunnen oefenen. Maar je moet wel weten hoe, en daar is een diploma vaak toch wel een mooie onderlegger voor. Wij leiden jonge schilders zelf op volgens de “Vermeij schildermethode”. Onze eigen manier van werken, visie op vakmanschap en collegialiteit heeft bewezen succesvol te zijn. Er zijn maar weinig bedrijven die groot genoeg zijn in ons vakgebied om jonge mensen ruimte en tijd te bieden dit te leren. Gelukkig hebben wij die omvang wel en lopen er altijd stagiaires bij ons mee die later vaak bij ons aan de slag gaan.’

Goedkoop is duurkoop.
‘Wat goedkoop is voor de één, is duur voor de ander. Als je ziet dat werk duurzaam wordt uitgevoerd en voor lange tijd weinig onderhoud vraagt, dan is nu duur straks goedkoop. Maar als je kort resultaat prima vindt, dan zoek je naar goedkoop. Ook prima!’

Ik ga door met werken tot ik fysiek niet meer kan.
‘Dat zou dan al kunnen betekenen dat iemand met een hernia op z’n dertigste uitgerangeerd is. Daar denken we goed over na. Hoe voorkom je dat? Wij kunnen daar als werkgever iets aan doen, maar mensen moeten zelf ook meehelpen en soms hun levensstijl aanpassen. Meer sporten, minder eten en drinken, hulpmiddelen bij het werk, alles passeert de revue. Wij faciliteren bijvoorbeeld het sporten met collega’s om ze enthousiast te maken voor meer en gezond bewegen, en we spelen elke dinsdag padel met elkaar.’

Ik kies liever voor een langdurige klantrelatie dan voor eenmalige klussen.
‘Tja, beide is belangrijk. Maar dat zal voor ons niet anders zijn dan bij ieder ander bedrijf: continuïteit creëer je met langdurige relaties. We zijn er trots op dat dat er steeds meer worden. Maar nieuwe klanten zijn ook voor die continuïteit belangrijk. We doen er alles aan om die nieuwe klant nog een keer aan de telefoon te krijgen met een nieuwe opdracht. Da’s toch geweldig, als mensen vertrouwen in je hebben en vinden dat je je werk goed doet?’

OnderbrekerWoerden