‘Vicky is een van de startups in ons portfolio, waar we heilig in geloven'
De corporate finance adviseurs van Chambery Capital in Utrecht staan zelf liever niet op de voorgrond. ‘Het draait bij voorkeur niet om ons, maar om de opdrachtgevers waarvoor wij werken’, aldus mede-eigenaar Patrick Lemmens. ‘Als wij het goed doen is hun succes ook ons succes.’ Mede daarom schuiven Patrick en compagnon Mariëlle Wiegmans graag de drie ondernemers van Vicky naar voren om zichzelf in deze OnderNameneditie te presenteren.
Wanneer we bij Patrick en Mariëlle op kantoor aan de Maliebaan in Utrecht aanschuiven, is het gesprek met de drie jonge ondernemers van parkeerapp
Vicky al volop gaande. Meerdere kansen in de markt worden nog snel uitgewisseld, voor we starten met het interview. Patrick: ‘Vicky is één van de startups in ons portfolio, waar we heilig in geloven. Voor ons is dat een voorwaarde voor de samenwerking. We zijn heel selectief in de bedrijven waarmee we samenwerken. We doen enkel projecten die we leuk vinden, waarbij we vertrouwen hebben in de ambitie van de ondernemers en waarbij wij daadwerkelijk iets kunnen toevoegen.’ ‘We zijn een kantoor met een hart’, vult Mariëlle aan. ‘We steken veel tijd in deze trajecten, dus we moeten daar ook iets bij voelen. Bij het product, maar nog meer bij de ondernemers. Als we eenmaal ja zeggen gaan we er dan ook vol voor. Zoals ook bij Vicky.’
Parkeerfrustraties
De drie ondernemers van Vicky die aan tafel zitten zijn Steven Kesler, Pieter Groot en Sander Kok. Het idee voor hun parkeerapp ontstond vier jaar geleden, toen de studievrienden afspraken in Amsterdam en gefrustreerd waren over het gebrek aan parkeerplaatsen in de stad. Steven: ‘Het viel ons vooral op dat er een enorme mismatch is tussen vraag en aanbod. Op straat puilen parkeerplekken uit en achter sommige slagbomen is het terrein leeg. We dachten: dat moet toch benut kunnen worden?’ Zo ontstond het idee voor de parkeerapp, die inmiddels live is in Amsterdam en Rotterdam. Met de app reserveer je een parkeerplaats achter een slagboom, waar je vervolgens gegarandeerd terechtkunt. Steven: ‘Je hoeft zo niet meer naar een plek te zoeken. Daarnaast laten we in de app de meest efficiënte route naar je parkeerplek zien, en vervolgens hoe je van je parkeerplek naar je eindbestemming komt. Momenteel tonen we looproutes, openbaar vervoer en taxi’s als opties. Binnenkort breiden we dit uit met onder andere deelscooters en deelfietsen. De derde pijler die als fundament voor de app dient, is gemak. De gebruiker moet binnen vier clicks een parkeerplek kunnen reserveren en bij aankomst met één knop vanuit de app de slagboom kunnen openen.’ Sander, verantwoordelijk voor de hardware, legt dat principe verder uit. ‘We hebben zelf een zogeheten GateGuard ontwikkeld, die in verbinding staat met de cloud en een signaal aan de slagboom geeft wanneer iemand met de app de poort wil openen. Omdat we die techniek in eigen beheer ontwikkelden en daarbij de hardware eenvoudig hebben gehouden, is het goedkoop, snel te installeren en vrijwel niet stuk te krijgen. Naast de GateGuard hebben we onze eigen kentekencamera. In combinatie met de Vicky app, beschikken onze partners hiermee over een volwaardig Parkeer Management Systeem in de cloud.’
Van parkeerder naar klant
‘Vicky verhuurt parkeerplekken zonder de benodigde plekken voor eigen gasten van de locatie in het geding te brengen’, vertelt Pieter. ‘Onze software maakt het mogelijk om daarmee de inkomsten uit het parkeerterrein volledig te optimaliseren. Maar onze app doet voor ondernemers méér dan alleen parkeerplaatsen verhuren. Als je via Vicky een parkeerplek boekt, dan reserveer je specifiek bij een locatie. In Amsterdam bijvoorbeeld bij hotel Okura. Je ziet foto’s van de parkeerplek in de app, maar tegelijk tonen we de bar, de hotelkamers en andere diensten aan onze parkeerders. Hiermee waarderen we onze parkeerders op naar potentiële gasten. We zien dat dat werkt. We zetten bovendien actief marketing in op de parkeerlocaties, waarbij we ons specifiek op de doelgroep van die locatie richten. Bij een locatie met veel conferentiezalen focussen we bijvoorbeeld op andere parkeerders dan bij toeristenhotels. We slaan hiermee een brug tussen parkeerder en locatie: we bieden de locaties klandizie, terwijl we parkeerders de gelegenheid geven om achter de slagbomen een gegarandeerde parkeerplek te reserveren.’
Focus
‘Het mooie van de jongens van Vicky vind ik hun vasthoudendheid’, vertelt Patrick. ‘Ze hebben een duidelijke visie en houden zich aan het plan. Daar ben ik nog wel eens jaloers op.’ Mariëlle kan dat beamen: ‘We bevragen regelmatig de strategie, wanneer we hier samen over de toekomst praten. Maar deze drie mannen weten heel goed wat ze willen en weten dan altijd goed te beargumenteren waarom ze bepaalde keuzes maken. Het is niet dat ze niet luisteren, anders hadden we hier niet gezeten. Ze hebben gewoon heel duidelijk een doel voor ogen en houden de gekozen strategie vast.’ Pieter: ‘Voor ons is die wisselwerking met Chambery Capital ook heel waardevol. Ze geven ons niet alleen de toegang tot een groot netwerk, maar helpen ons daarnaast door continu die strategie te bevragen. Dat houdt ons scherp voor de toekomst. Voor de nabije toekomst staat de lancering van Utrecht en Den Haag op de planning. We verwachten eind oktober met beide steden live te kunnen gaan. Daarna richten we ons ook alvast op het buitenland. Omdat er vrijwel geen concurrenten zijn die het zo aanpakken als wij, zien we daar enorm veel potentie.’