'Het gaat om het gevoel'
“Het gaat er niet om wat je kunt, maar wie je kent”. Volgens Marco van Diggelen en Marcel Arendsen van Brecheisen Bedrijfsmakelaars is dat een belangrijke essentie van de gunfactor. ‘Wij mixen ervaring met wat in de boeken staat. Daardoor maken wij dingen mogelijk die voor anderen onmogelijk zijn. Maar het begint allemaal bij onze opdrachtgevers, die ons de kans geven. Alles valt of staat met de relaties die je hebt.’
We zitten met vestigingsdirecteur Marco en algemeen directeur Marcel in de vergaderruimte van het net volledig verbouwde kantoor aan de Maliebaan. Ruim negen maanden zat het Utrechtse team in een tijdelijk pand, maar nu is hun eigen pand helemaal af. Het oude gebouw heeft een moderne make-over -gekregen en is voorzien van nieuwe vloeren en deuren, frisse kleuren en een huiselijke sfeer. Ten tijde van dit interview is een groot deel van het team weer op kantoor aanwezig, wat vorig jaar uiteraard anders was door corona. ‘Dat gaf wel even een schokeffect hoor, maar dat gold voor iedereen’, zegt Marcel. ‘We zijn in shifts gaan werken; van iedere afdeling was er één team op kantoor en één thuis aan het werk. Als het ene team dan geïnfecteerd zou raken, kon het andere doorgaan.’ ‘Wat ik wel jammer vond’, zegt Marco, ‘is dat de persoonlijke aandacht verslapte. Normaal weet ik van iedereen wat er speelt, zowel privé als zakelijk. Nu moest ik daar veel meer mijn best voor doen. Sommige collega’s heb ik bijna een jaar niet gezien.’ Marcel vult aan: ‘Het teamgevoel zakte een beetje weg, omdat we geen team meer waren. Iedereen werkte toen vanuit huis en moest vanaf daar presteren.’
Boven zichzelf uitstijgen
Bij Brecheisen streven ze ernaar om boven zichzelf uit te stijgen. ‘We weten precies wat er speelt in vastgoedland en werken constant aan het verhogen van ons kennisniveau’, zegt Marco. ‘Als je op zoek gaat naar top 10-lijsten van bedrijfsmakelaars en woningmakelaars in Nederland, staan wij er steevast in. Dat komt omdat we net dat stapje harder zetten en daardoor iets voor elkaar krijgen wat de klant niet had verwacht.’ Marcel geeft een voorbeeld: ‘Laatst hebben we een appartementencomplex in Overvecht verkocht voor een grote ontwikkelaar. De ontwikkelaar kreeg zelf niet het gewenste verkoopbedrag bij elkaar, ondanks met diverse partijen te hebben gesproken. Toen belden ze ons. Uiteindelijk hebben we er 5 miljoen euro per gebouw bovenop gekregen. Dat is echt kunde. Iedereen kan makelaar zijn, maar een verschil van twintig procent realiseren is andere koek.’
Het gevoel van willen winnen is dus nooit ver weg bij het team van Brecheisen en juist die mentaliteit heeft het bedrijf zoveel mooie klantrelaties opgeleverd. ’Waarom wij de gunfactor hebben? Ik denk toch vooral omdat we niet alleen heel veel kennis van zaken en de markt hebben, maar ook onszelf zijn’, aldus Marcel. ‘Dat ze jou iets gunnen, kan alleen als je jezelf bent. Ik beschouw mezelf ook maar als “simpele” boerenzoon uit
Vleuten, maar ik probeer wel elke dag het uiterste te geven voor mijn klanten en te werken aan onze vertrouwensband. Dat doe je door kleine dingen. Neem bijvoorbeeld een prijsvraag die een gemeente laatst uitriep voor de verkoop van een appartementencomplex. 28 partijen deden daaraan mee en maar liefst 21 daarvan hebben wij geadviseerd. Dat laten ze alleen toe omdat ze ons vertrouwen dat wij hun plan niet uit de doeken doen bij anderen. Je krijgt wat je geeft en wij durven áltijd te geven. Dat is wat Brecheisen Brecheisen maakt.’
Brecheisen Business Boxing
De band met relaties nog verder versterken doet Brecheisen door al vijf jaar op rij het Brecheisen Business Boxing Gala te sponsoren en mede te organiseren. Eigenlijk zou het in december plaatsvinden, maar door de nieuwe coronamaatregelen is het verzet naar 12 januari volgend jaar. ‘Er is veel animo. We worden inmiddels door mensen opgebeld dat ze graag een uitnodiging willen. Dat geldt ook voor verzoeken om mee te kunnen boksen, daar is al een reservelijst voor ontstaan. Mooi om te zien dat het zo leeft. Hopelijk kunnen we er in januari alsnog een mooie avond van maken.’
Het boksevenement is voor Brecheisen dé ultieme manier om zichzelf te laten zien. Marco legt uit: ‘Zoals we eerder zeiden, draait de gunfactor voor een groot deel om wie je kent. Marketingtechnisch werkt dat eigenlijk juist andersom. Je moet zorgen dat je bij anderen “on top of mind” bent. Dat als ze aan een makelaar denken, ze aan jou denken. Want ook al gunnen ze het je, als je niet in de frontlinie zit, word je alsnog niet gebeld. Daarom besteden wij ook zoveel aandacht aan people skills. Ons team is de hele dag door in contact met bestaande en nieuwe relaties. Dat gaat niet alleen over zaken, maar ook om gewoon even een praatje te maken. Het wordt wel eens vergeten, maar people business is zo belangrijk in de makelaardij. Wij vertegenwoordigen onze opdrachtgevers, dus het is heel belangrijk dat ze een goed gevoel bij Brecheisen hebben.’
Marcel vult aan: ‘Je zoekt elkaar op als je elkaar ligt. Wij weten waar we het over hebben en kunnen als het moet onze tanden laten zien, maar zoals gezegd weten klanten ook precies met wie ze zakendoen. Een klant moet voelen dat ze bij Brecheisen zijn en niet bij een andere makelaar. Heb je dat gevoel eenmaal ervaren, dan volgt het gunnen vanzelf.’