fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Johan Pouw, directeur van Pouw Vervoer, is een goedlachse rasondernemer met een neusje voor kansen. Hij houdt van uitdagingen en het combineren van krachten én van teamwork. Actief in horeca, personenvervoer en ontwikkeling van onroerend goed.

johan@pouwvervoer.nl

0306868306

Balans kwijt

28 september 2022 | 2 minuten lezen

De balans in de samenleving is op dit moment ver te zoeken. We vinden het heel lastig om een balans te vinden in bijvoorbeeld hoeveel asielzoekers we willen opvangen en hoeveel we er kúnnen opvangen. Het zorgt voor verdeeldheid en disbalans in de samenleving. Nu er een verplichting komt vanuit Den Haag, komen er meer mensen in opstand. Hoe houden we dit in balans met elkaar? Feit is dat je niet de hele wereld kunt helpen, al zou je dat nog zo graag willen. 

Wij verbruiken als mensheid veel meer dan de aarde aan kan. Maar moeten wij wel bronwater uit IJsland of Italië willen drinken? Dat moet met boot of vrachtwagen vervoerd worden. In Nederland hebben we goed water uit de kraan maar ook in Bunnik wordt water gebotteld. Smaakt het zoveel anders dat de CO2-uitstoot dat waard is? CO2-uitstoot van vliegtuigen en boten buiten de nationale wateren wordt niet meegeteld. Wat is de balans hierin?

‘Feit is dat je niet de hele wereld kunt helpen, al zou je dat nog zo graag willen’

Ik ben zelf met mijn gezin in Kenia en Tanzania geweest. We hebben daar een paar dagen bij de lokale bevolking gewoond en geleefd. Mijn zoon zei het na afloop mooi toen oma vroeg hoe het was geweest. Hij zei: ‘Het is indrukwekkend, water is een megaprobleem daar. De mensen hebben er niets, en toch heb ik niet het idee dat wij gelukkiger zijn dan zij.’ Ze sparen daar een jaar voor een ton om regenwater op te vangen. Die ton kost hetzelfde als bij ons een dagje uit naar de Efteling met het gezin. Klopt onze balans nog wel?

De balans tussen werk en privé is voor een ondernemer de grootste uitdaging. Het oog van de meester maakt het paard vet, zei mijn vader altijd. En dat klopt ook wel denk ik. Als je scherp op je zaak bent, wordt het bedrijf beter, maar dat betekent wel dat je minder thuis bent. Ik vond die balans door heel vroeg in de ochtend te beginnen met werken. Dan slaapt iedereen nog, dus missen ze me niet, zo was mijn gedachte. Ik was wel vrijwel altijd om 17:30 thuis om met elkaar te eten, transport naar sportverenigingen te regelen en wat al niet meer. Ik heb ook geleerd om niet meer het licht aan te willen doen op de zaak en het in de avond uit te doen. Maar dat is een proces dat ik eerst zelf door schade en schande moest leren.

Op het werk moet er ook een balans zijn tussen anticiperen op de toekomst en het werk uitvoeren dat er nu ligt. Iedere ondernemer moet elke week even de tijd nemen om vooruit te kijken. Nieuwe klanten zoeken, nieuwe ideeën uitwerken of gewoon een uur domweg vooruitkijken.

Ik ga nu het laatste doen.

OntwikkelingenTransport & AutobrancheTransportLopikerwaard