fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘DAT IS TYPISCH STONECOLD’

Stonecold uit Woerden is al ruim twintig jaar actief in het onderhouden en installeren van klimaatinstallaties, alsmede het verlenen van optimale service aan klimaatinstallaties. Het bedrijf werd opgericht door Wim Stouthart, en inmiddels staat zijn zoon Arjan Stouthart aan het roer. Wim en zijn vrouw Anja zijn nog altijd actief in het bedrijf. We spreken Arjan.

DNA (het; o)1afkorting van: deoxyribonucleic acid desoxyribonucleïnezuur: stof die de drager is van alle erfelijke eigenschappen van mensen en dieren

Het DNA van een onderneming heeft natuurlijk een iets andere betekenis dan de letterlijke zin van het woord, maar het zegt veel over de unieke eigenschappen van een bedrijf. En waar de één precies kan vertellen wat het DNA van zijn of haar onderneming is, krijgt de ander het maar moeilijk in één zin uitgelegd. Wat vaststaat is dat het DNA van een bedrijf vaak gevormd wordt door de mensen die er werken of gewerkt hebben. We vroegen twee ondernemers uit regio Woerden naar het DNA van hun familiebedrijf.

Wat is typerend voor jullie bedrijfs- en familie- DNA?
‘Wat wij belangrijk vinden, is het bieden van optimale service en kwaliteit. Als je dat goed doet, dan volgt de rest vanzelf. Zolang je goed blijft communiceren naar je klanten, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten en vooral weten wat ze aan ons hebben, dan bouw je een relatie op. Het liefst worden we van al onze klanten dé huisleverancier als het gaat om klimaatinstallaties. We gaan dan ook niet voor eenmalige “losse” projecten of leveringen, maar richten ons echt op de service en het onderhoud voor de langere termijn.’

Hoe belangrijk is het om dat DNA te hebben?
‘Heel erg belangrijk! Iedereen bij Stonecold moet de klant vooropstellen, servicegericht zijn. We werken snel en deugdelijk en willen daarin de klant altijd verrassen. Dat is typisch Stonecold.’

Waarin lijk je op je vader, en wat doe je juist anders?
‘Mijn vader en ik vinden allebei dat er voor ons bedrijf maar één ding belangrijk is, en dat is de klant. Of we nu een project doen voor de montage van klimaatinstallaties of warmtepompen, of alleen het onderhoud van de airconditioning; we zorgen dat we de klant kennen en dat ze op ons kunnen rekenen. Altijd. Wat in de afgelopen jaren wel veranderd is bij Stonecold, is dat we meer inzetten op de ontwikkeling van de medewerkers. We hebben veel jonge mensen die voor ons werken, en we willen hen stimuleren om te leren en door te groeien. Dit punt heeft in de laatste jaren meer aandacht gekregen, waardoor we zien dat we als bedrijf ook gegroeid zijn. Een mooie ontwikkeling waar we trots op zijn!’

Bij Ralph Voet kijkt men met persoonlijke aandacht functioneel naar een ruimte en de gebruiker. Als projectinrichter zijn ze pas tevreden als een ruimte voelt als thuiskomen, als een plek waar je jezelf kunt zijn. Met vakkennis, een uitgebreid productportfolio en een groot netwerk heeft Ralph Voet een oplossing van vloer tot aan plafond. Eigenaar Ralph Voet draait al heel wat jaren mee, en sinds kort is ook zijn dochter Nikki-Fleur (19) actief in het bedrijf. Tijd om vader en dochter het hemd van het lijf te vragen over hun DNA.

Wat is typerend voor jullie bedrijfs- en familie- DNA?
‘Het team en de manier waarop we samenwerken, is echt typerend voor het bedrijf’, begint Nikki-Fleur. ‘Voor ons “eigen” familie- DNA is het een feit dat we allebei koppig en eigenwijs zijn. Als we iets in ons hoofd hebben, gaat het er niet zo snel uit. Dat maakt ook wel dat het bedrijf gegroeid is tot wat het nu is.’ Ralph vult aan: ‘Ik had het niet mooier kunnen zeggen. Stilstaan is voor ons geen optie, we geven niet op, zijn betrokken en werken vol passie. We doen wat we écht leuk vinden. Als je ook in moeilijke tijden kansen blijft zien, dan heb je het DNA dat bij Ralph Voet past.’

‘WE DOEN WAT WE ECHT LEUK VINDEN’

Hoe belangrijk is het om dat DNA te hebben?
Ralph: ‘De eigenschap om overal een succes van te willen maken en een flink stuk doorzettingsvermogen, dat is essentieel binnen ons bedrijf. Het moet van nature in je zitten. Werken is een feestje, als je het elke dag met plezier doet.’ Nikki-Fleur vult aan: ‘Ik denk dat Ralph Voet succesvol is geworden met het team dat hier al jarenlang werkt, daarvoor hoef je niet letterlijk hetzelfde “DNA” te hebben. Het gaat om dezelfde houding en instelling. Voor mijzelf vind ik het wel een verrijking om met m’n vader in het bedrijf te werken. Ik zie een andere versie van hem; een gedreven zakenman en verkoper met doorzettingsvermogen. Dat wist ik natuurlijk al, maar om nu samen te mogen werken, vind ik fantastisch.’

Waarin lijken jullie op elkaar?
‘We zijn allebei creatief’, vertelt Nikki-Fleur. ‘We weten wat we willen, vooral in het zoeken naar creatieve oplossingen. Als er complicaties zijn, willen we het hoe dan ook toch laten werken. We vinden het allebei leuk om hard te werken en het resultaat daarvan te zien, dat is wel een grote overeenkomst.’ ‘Daarbij zijn we allebei heel professioneel en houden we van aanpakken’, vult Ralph aan. ‘We doen wat we zeggen en we zeggen wat we doen.’

Wat doen jullie juist anders?
‘Ik ben meer door de wol geverfd’, begint Ralph. ‘Logisch ook, want ik draai al zoveel jaar mee. Nikki-Fleur is meer onbevangen en ontwapenend, daarmee pakt ze elke klant en leverancier in en dat vind ik fantastisch om te zien.’ Nikki-Fleur: ‘We hebben echt allebei onze eigen stijl qua communicatie. Daarbij ben ik meer bezig met het digitale beeld van het bedrijf.’

Wat is de belangrijkste les die jullie van elkaar hebben geleerd?
Nikki-Fleur: ‘Voor niets komt de zon op! En doe je werk met plezier, daar komen altijd mooiere en betere ideeën uit voort dan wanneer je zonder plezier je werk doet.’ ‘Nikki-Fleur is veel sneller en handiger op het gebied van social media en het online en digitale stuk. Daar kan ik nog wel wat van leren!’, besluit Ralph.

InterviewBouw & VastgoedInstallatietechniekWoerden