‘De Achterhoekse no-nonsense mentaliteit zit nog steeds in ons familiebedrijf’
In een thema-editie over familiebedrijven kan het verhaal over Hessel Lubbers en zijn ‘beddenimperium’ niet ontbreken. Achter zijn zes vestigingen, waaronder een Hästens Store in Utrecht en een Auping Store en Hästens Store in Amersfoort, gaat een rijke familiegeschiedenis schuil die terugvoert tot het jaar 1900. Bijna 125 jaar later is de de Achterhoekse no-nonsense mentaliteit nog altijd leidend voor het succes van de organisatie. Een portret.
‘Het verhaal is als volgt’, begint Hessel te vertellen. ‘In 1900 is Reinier, de vader van mijn opa Herman, begonnen met een meubelfabricage in de schuur achter zijn woning in het dorpje Hengelo in Gelderland. Hij deed dat op de ambachtelijke manier, machines had je toen nog niet. In 1929 heeft hij samen met zijn twintigjarige zoon Herman een nieuw pand gebouwd aan de Raadhuisstraat, waar ik later ook nog ben geboren. De meubelfabriek is daarnaartoe verhuisd en er kwam een winkel bij. Zo is dat langzaamaan verder gegroeid.’
Wonderkind
De opa van Hessel droeg een bijzondere bijnaam: het wonderkind. Hessel: ‘Hij kon van niets iets maken. En als tiener speelde hij al piano in de bioscoop zonder ooit les te hebben gehad. Later bouwde hij de meubelfabriek om tot de eerste elektrische meubelfabriek in Nederland. De machines had hij voor een groot deel zelf ontwikkeld en gebouwd.’
‘Mijn opa had het zo bedacht dat mijn vader en tante de meubelzaak zouden gaan runnen en zijn jongste zoon Gertie de meubelfabriek zou overnemen’, vervolgt Hessel. ‘Maar Gertie verongelukte en toen werd alles anders. De meubelfabriek stopte eind jaren zestig en sinds die tijd ging het familiebedrijf verder als winkel voor complete woninginrichting: van meubels tot zonwering en van gordijnen tot tapijt.’
Op eigen benen
De dorpswinkel groeide en groeide. Totdat het noodlot toesloeg. ‘Eind jaren tachtig kreeg mijn vader uitval in zijn handen. Hij begon met dubbele tong te praten en verslikte zich vaak. Het bleek ALS te zijn, een verschrikkelijke ziekte. Hij heeft nog een tijdje op halve kracht doorgewerkt, maar als je in een rolstoel zit en niet meer kunt praten houdt alles op.’
Hessel, die in zijn afstudeerjaar op het Hout- en Meubileringscollege in Rotterdam zat, rolde direct uit school de zaak in. ‘Ik was 23 en zat op de stoel van mijn vader. Dat waren pittige jaren. Dan moet je door schade en schande wijs worden. Het heeft er wel toe geleid dat ik snel op eigen benen kon staan.’
Na zes jaar breidde Hessel uit met zijn eerste beddenzaak. ‘Het beddenvak trok me vanwege het technische aspect en het persoonlijke advies aan mensen over een goede en gezonde nachtrust. Daarbij kwam dat er in die tijd nauwelijks beddenspeciaalzaken waren. Ik zag kansen. Wel was er toen al een concept dat Morgana heette. Ik sloot me daarbij aan en opende 23 jaar geleden een Morgana beddenwinkel op de woonboulevard in Doetinchem.’
Keihard werken
In 2003, 103 jaar nadat zijn overgrootvader de meubelzaak begon, stootte Hessel die tak af. ‘Ik had een duidelijk doel: ik wilde de beddenkant op en ik wilde expansie. Hoe? In elk geval door hard te werken en schulden snel af te betalen. Dan kom je weer terug op de achtergrond van ons familiebedrijf. Groei realiseren, maar niet ten koste van alles. Dat heb ik van huis uit meegekregen. En keihard werken. Dat is er tot in het extreme ingepompt. Mijn opa stond zaterdagochtend vroeg bij ons thuis onderaan de trap om ons uit bed te trommelen. Dan was het tijd om aan het werk te gaan.’
Die Achterhoekse no-nonsense mentaliteit zit er nog steeds in, zegt Hessel. ‘Dat maakt voor een groot deel dat we succesvol zijn geworden. We hebben inmiddels zes vestigingen: drie van Auping, twee van Hästens en nog steeds onze Morgana-winkel. Zo’n beetje elke drie jaar is er één bijgekomen.’
Vijfde generatie
Hij koestert zijn volledige team, dat inmiddels uit 23 mensen bestaat. ‘Het moet leuk zijn om voor dit bedrijf te werken. Daarom vind ik het belangrijk om het familiegevoel vast te houden. We doen regelmatig uitstapjes met elkaar. Het is mooi om te zien dat er weinig verloop is. Goed voorbeeld is Mark Huisken, die ik heb aangenomen toen ik mijn tweede winkel opende. Inmiddels is hij als operationeel directeur verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in alle winkels. Gaaf dat we het hele traject van groei samen hebben doorlopen. Mijn eigen taak in het bedrijf is ook veranderd. Ik zorg ervoor dat iedereen gehoord wordt en met plezier naar zijn werk gaat. Ik ben de verbinder tussen de winkels.’
En de toekomst? Blijft SlaapXpert, zoals de overkoepelende beddenonderneming heet, een familiebedrijf? De ogen van Hessel twinkelen: ‘Dat zou zomaar kunnen. Mijn zoon Thijs draait sinds een half jaar mee als slaapadviseur in onze Auping-winkel in Duiven. Het is een verkenningstocht. Hij moet het allereerst heel leuk vinden. Dat geldt trouwens ook voor mijn andere zoon Jan-Willem, die nu nog studeert. Ik wil hem ook zeker de kans bieden om wat in het bedrijf te doen. Willen ze het niet? Ook prima, er moet niets. Maar het zou wel heel mooi zijn als de vijfde generatie straks doorgaat en verder bouwt op de rijke historie van ons bedrijf.’
Kijk voor meer informatie op: