fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

De band is rond

Met elkaar verminderen ze de afvalberg; Alfred van Rossum van Kargro/Bandenplan, Michael Pouw van Pouw Banden en Philip en Niek van den Hadelkamp van UMIA. Alfred vernieuwt banden, Michael zet de banden onder de vrachtwagens en UMIA rijdt het loopvlak op. ‘De band is rond, en zo wil je dat in de economie ook.’

Alfred steekt enthousiast van wal. ‘Wij komen in actie als een vrachtwagenband een leven achter de rug heeft. Als het loopvlak van de band opgereden is, vernieuwen wij de band. Het karkas blijft bestaan en we vernieuwen het loopvlak, zo nodig krijgt de band ook een nieuwe zijkant. Dit scheelt een hoop afval. Per jaar vernieuwen wij 55.000 banden.’ Een band kan volgens Alfred tot wel vier keer gerecycled worden. ‘Het ligt aan het vorige leven van de band’, legt hij uit. ‘Vaak begint de band op een internationale vrachtwagen en wordt deze later, na vernieuwing, meer voor lokale ritten gebruikt. Wanneer een oude band bij ons binnenkomt scannen we het karkas en zien we precies of deze nog een leven mee kan. Onze banden voldoen na scannen aan de strengste kwaliteitseisen/certificeringen en dit levert zo behalve minder afval mogelijk ook een bezuiniging bij de transporteur op.

De banden van Kargro/Bandenplan komen (onder andere) onder de vrachtwagens van UMIA en daar zorgt bandenspecialist Michael Pouw dan weer voor. ‘Wij monteren Alfreds banden.’ Rijden op vernieuwde (gerecyclede) banden sluit naadloos aan bij de doelstelling van UMIA. ‘Wij zijn een duurzaam bedrijf’, vertelt Philip. ‘Michael zorgt er met zijn team voor dat UMIA altijd goede banden onder de vrachtwagens heeft. Alfred heeft niets dan lof voor de wijze waarop Pouw Banden altijd klaarstaat voor UMIA. ‘Michael, hoeveel banden heb jij wel niet op voorraad?’, vraagt Philip. Michael: ‘Tweeduizend banden en er rijden negen servicebussen van ons rond. Als een klant van ons stilstaat, zorgen wij dat we er snel zijn. Als het te lang duurt voordat wij er kunnen zijn, bellen we een collega. Het gaat erom dat de klant zo weinig mogelijk stilstand heeft en snel weer door kan.’ 

‘Elkaar ­aankijken, een hand geven en de deal sluiten’

Bandenwissel

Philip: ‘Weet je, goede banden zijn voor ons van levensbelang. Elke dag zijn er zo’n twintig medewerkers met vrachtwagens onderweg. Als die stil komen te staan, hebben wij hier op de werf geen werk. Continuïteit is essentieel voor ons. Ook onze klanten verwachten van ons dat we snel zijn. Als we eens de pech hebben dat we pech hebben, dan is het voor de chauffeur heel prettig dat er iemand snel bij hem is. Ze staan vaak op locaties waar ze liever niet staan: provinciale wegen, op de vluchtstrook of aan de afrit. Ze moeten daar zo snel mogelijk weg, daarmee voorkom je gevaarlijke situaties en files. Bovendien, onze chauffeurs hebben een grote verantwoordelijkheid richting mede-weggebruikers, opdrachtgevers en het thuisfront. Daarom is het de taak van Kargro/Bandenplan, Pouw Banden en UMIA om ervoor te zorgen dat de chauffeurs op hun materieel kunnen vertrouwen en bij pech zo snel mogelijk op weg geholpen worden. Bij dit laatste kun je op Pouw banden rekenen. Bij Michael geldt: afspraak is afspraak.’

Je krijgt nog bijna zin in een pechgeval als je dit allemaal hoort, maar gelukkig komt het weinig voor bij UMIA. Ook dat komt door de inzet van Michael en zijn team. Iedere drie weken inspecteren ze de gehele vloot van UMIA. Michael: ‘Dan halen we de banden eraf die aan vervanging toe zijn of schade hebben.’ Niek: ‘Ik vind dat heel bijzonder. Zelfs op zaterdagmiddag komen ze banden wisselen als het nodig is. Michael regelt dat gewoon. En het helpt ons enorm, want de vloot blijft daardoor goed in beweging.’

Hand erop

Tijdens het gesprek worden onderling talloze grappen gemaakt en de heren lijken maar één woord nodig te hebben om elkaar te begrijpen. Wat is het geheim achter de succesvolle samenwerking? ‘Vertrouwen!’, zegt Alfred resoluut. ‘Elkaar aankijken, een hand geven en de deal sluiten. Zo zijn we groot geworden en zo doen we dat nog steeds.’ Philip vult aan: ‘Wij houden geen aanbestedingen of wat dan ook. Het draait allereerst om vertrouwen. Vertrouwen kan een bedrijf eerst winnen met het verhaal en dan met de uitvoering. Als dat goed gaat, zoals bij Michael en Alfred, dan houden we het jaren samen vol. Wij willen geen bewijs op prijs. Natuurlijk, prijs speelt wel een rol, maar veel belangrijker zijn de kwaliteit en veiligheid. Wij werken ook zonder contracten met Pouw Banden. Als we pech hebben, dan laten we weten wat er opgelost moet worden en dan regelt Michael dat.’  

 

Meer weten over Pouw Banden?
Bekijk de website via www.pouwbanden.nl

 

SamenwerkingTransport & AutobrancheOpbouw, onderhoud en onderdelenLopikerwaard