Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘De werkdruk mag best hoog zijn, dat vinden mensen in de horeca prettig’

Van broodjes bakken en borden serveren tot het instrueren van de chauffeurs: Jeroen, directeur van Next Kitchen, laat zich overal in het bedrijf zien. Zijn drukke agenda geeft hem geen kopzorgen. Sterker nog, het mag volgens hem best een beetje druk zijn. Toch koestert hij ook de momenten naast werk: ‘De zomervakantie en wintersport zijn heilig, daar komt niemand aan.’

Op een warme woensdag spreken we Jeroen bij zijn bedrijf aan industrieterrein Lageweide, onder de rook van Leidsche Rijn. Het is even na negenen als we een kop koffie drinken. Jeroen, voorzien van een brede glimlach als hij trots vertelt over zijn bedrijf, is dan al twee uur aan het werk. Hij legt uit: ‘Ik begin het liefst vroeg, zodat ik mijn eigen kantoorwerk kan doen voordat het kantoor begint. Zo pak ik tijd voor mezelf, nog voordat de telefoon om half negen echt begint te rinkelen en er vaak meer werk bijkomt dan dat ik af krijg.’

Drukte na corona

Zo vol als zijn agenda nu is, zo stil was het tijdens corona bij het cateringbedrijf: op één maand na stond Next Kitchen twee jaar stil. Nu de crisis ten einde is, maakt Jeroen de balans op: ‘Je moet je voorstellen: als we normaal vijfduizend broodjes per dag bakken, bakten we er tijdens het absolute dieptepunt maar honderdvijftig. Waar de geur van brood normaal gesproken op honderd meter van hier al onder je neus kroop, rook je het nu niet eens op de hoek van de straat. Maar we namen het aan om iedereen aan het werk te houden. We zeiden: als wij het niet redden als bedrijf, dan redden ze het allemaal niet.’

Tijdens corona verdween niet alleen de routine, maar ook de motivatie. Jeroen: ‘Natuurlijk, thuiswerken deden we ook, maar daar ontbrak de verbinding, en dan bedoel ik niet de zwakke wifi, maar het moment dat je elkaar in de ogen kijkt. Om dat meer op te zoeken, kwam er een projectgroep “activiteiten”. Die faciliteerde een reeks leuke dingen om iedereen mentaal en fysiek fit te houden. Zo kwam er een zelfgemaakte escaperoom, een kickbokstraining en een speurtocht. Maar we deden ook “simpele” dingen, zoals touwtjespringen. En hoe kinderachtig het ook klinkt, op dat moment was dat voor ons leuk, waren we bezig en kregen we energie.’

‘Een paar keer nee zeggen is niet negatief’

Nee zeggen loont

Na een paar goede maanden is de situatie weer zoals hij pre-corona was. Toch zegt Jeroen niet tegen elke opdracht ja. Hij legt uit: ‘We zijn niet van het nee zeggen en willen niemand teleurstellen, maar met het huidige personeelstekort is het lastig. We pikken de opdrachten eruit die voor ons het beste passen. Dat nee zeggen van de laatste tijd is voor ons ook een mooie les. Een paar keer nee zeggen is niet negatief, zoals je vaak denkt, mensen hebben er begrip voor. En als je naar onze bedrijfsvoering kijkt, komt het nu ook beter uit. Er is meer rust. De truc is: als je zorgt dat je goed bent in wat je doet, komen de mensen vanzelf terug, ook als je een keertje niet kan of nee zegt. Een restaurant zit ook wel eens vol, daar zet je ook geen tafel bij. Dan is vol ook vol.’

Uitbesteden loont

Als startende ondernemer doe je vaak alles zelf. Zo ook Jeroen, ooit begonnen vanuit de keuken met niet meer dan een werktafel, koel- en voorraadkast. Inmiddels werken er ongeveer dertig mensen op de zaak en geeft hij de touwtjes steeds vaker uit handen. ‘Vroeger wilde ik alles zelf doen, van de meubels tot het drukwerk. Ik realiseer me steeds vaker dat uitbesteden loont. Natuurlijk, het kost geld, maar het gaat ook sneller en het levert nieuwe inzichten op. Ik heb door de jaren heen geleerd dat je de touwtjes uit handen moet durven geven, zolang het eindresultaat goed is. Er zijn altijd dingen die je minder leuk vindt, of waar je minder goed in bent. Gaandeweg leer je dat je die dingen beter uit handen kunt geven, waardoor je in andere dingen excelleert.’

Werk en privé

Over de balans tussen werk en privé is hij uitgesproken: ‘Soms vraagt de zaak iets wat thuis niet altijd uitkomt. Dan verplicht ik mezelf bepaalde periodes even niet te werken en zo zorg ik dat de sleur er niet in komt. Zo probeer ik de stress voor te zijn. Een voorbeeld: ik weet nu dat ik de komende zes weken in het weekend niet altijd vrij ben, daar stel ik mij op in. Maar na de herfstvakantie verplicht ik mezelf een weekend vrij te nemen. Om er te zijn voor het gezin én om op te laden.’

Met vertrouwen vooruit

Next Kitchen draait weer op volle toeren en maakt zelfs een groei door. Jeroen gaat dan ook vol vertrouwen de toekomst in: ‘We zijn gezond en denken aan uitbreiding. Onze focus ligt op vooruit. En dan mag het best een beetje druk zijn, dat vinden mensen in de horeca prettig. Maar wel altijd in balans, met periodes waarin we een versnelling terugschakelen. Als dat niet kan, loopt iedereen bij je weg.’

 

Website

nextkitchen.nl

InterviewOntwikkelingenHoreca & RecreatieRestaurant/ barUtrecht