De zorg meetbaar beter maken door slimme apps
Toen René Kock zijn ICT-bedrijf ruim twaalf jaar geleden begon, stonden mobiele applicaties nog in de kinderschoenen. Apps in de zorg stonden zelfs nog in de babyschoenen. De tijden zijn veranderd; inmiddels zijn medische apps niet meer weg te denken uit de gezondheidszorg. René en zijn collega’s hebben in de afgelopen jaren ruim honderd apps ontwikkeld die zorgprofessionals helpen om efficiënter te werken. René vertelt zijn succesvolle verhaal vanaf zijn drijvende kantoor; een zeilboot is sinds enkele maanden de thuis- en werkbasis van deze digitale ondernemer.
Van apps die artsen helpen bij diagnostiek tot handige overzichten van de nieuwste protocollen en richtlijnen; everywhereIM ontwikkelt een breed scala aan digitale oplossingen. De eerste medewerker die René een decennium geleden in dienst nam, was een arts. ‘Hij zag dat de zorg heel veel kon winnen door digitale oplossingen. Hij kende de medische wereld en begreep waar artsen behoefte aan hadden.’ Sindsdien heeft het team altijd uit medici en developers bestaan, waardoor de zorg- en ICT-sector samenkomen. ‘De medische adviseurs hebben inhoudelijke kennis en spreken dezelfde taal als artsen. De developers vertalen deze inhoud naar een medische app die precies voldoet aan de vraag.’
Alles in huis
Academische ziekenhuizen, verenigingen voor artsen of andere medische specialisten die aankloppen met een vraag, worden bij everywhereIM van begin tot eind ontzorgd. ‘Wij hebben alle kennis in huis om een medische app te publiceren. Dat gaat natuurlijk om advies over de vorm en inhoud van de app en om de ontwikkeling, maar óók om de ISO/NEN-certificeringen en CE-markeringen. We werken vaak met patiëntgegevens, waardoor digitale veiligheid ontzettend belangrijk is. Om deze informatieveiligheid te kunnen waarborgen, zijn wij NEN en ISO gecertificeerd en worden we jaarlijks geaudit. Volgens nieuwe Europese richtlijnen moeten medische apps eveneens voorzien zijn van een CE-markering, die aangeeft dat het product aan de Europese veiligheidseisen voldoet. Ook dat proces nemen wij uit handen,’ vervolgt René.
APPendix
Naast de apps die speciaal voor klanten op maat worden gemaakt, ontwikkelt everywhereIM sinds kort ook eigen apps. ‘We merkten dat de langetermijnvisie van artsenverenigingen vaak ontbrak. Er was budget om een app met richtlijnen te lanceren, maar geen potje om die app ook na een aantal jaar nog in de lucht te houden. Dat zorgde voor teleurgestelde artsen, die na een software-update of telefoonwissel de app niet meer konden gebruiken. Ook signaleren we dat digitalisering bij beroepsverenigingen vaak niet zo hoog op de agenda staat, terwijl artsen helemaal klaar zijn met het doorploegen van enorme pdf’s om een richtlijn te vinden. Daarom hebben wij APPendix in het leven geroepen, onze eigen app-uitgeverij. Daarmee nemen we het heft in eigen handen en spelen we in op de vraag van de markt. Het loopt goed en we ontvangen veelz blije reacties van artsen. Dat maakt het heel erg dankbaar werk.’
De zorg meetbaar beter maken
Alle medewerkers van everywhereIM hebben één doel voor ogen: de zorg meetbaar beter maken. ‘Sinds 2021 werken wij purpose driven’, legt René uit. ‘Dat betekent dat wij onszelf altijd de vraag stellen of we met een idee of beslissing bijdragen aan het meetbaar beter maken van de zorg. Dat is het voordeel van digitale oplossingen: alles is te meten. En data vertellen heel veel, waardoor we onze producten kunnen blijven verbeteren.’ Het allerbelangrijkste voor everywhereIM is dat de patiënt recht heeft op de beste zorg. ‘Doordat zorgprofessionals door onze apps efficiënter kunnen werken, houden ze meer tijd over voor de patiënt. Dat vertaalt zich in betere zorg. En dat is precies waar we het voor doen.’