fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Digitale schermen om je communicatieboodschap te versterken

Grote kans dat je de digitale informatieschermen van Roy Vermeulen al hebt zien hangen: bij retailers, de groothandel of in diverse kantoorpanden binnen het mkb. De tijd van stoepborden met papieren posters lijkt voorgoed voorbij en dat kan hartstikke gunstig zijn – voor je eigen overtuigingskracht, en ook voor de portemonnee. 

Roy kennen we natuurlijk van MyMarCom. Hij is een ervaren marketing- en communicatiestrateeg, die nu ruim vijftien jaar is verbonden aan merken zoals Jumbo, BMN Bouwmaterialen én verschillende mkb-ondernemers. Partijen schakelen hem graag in vanwege zijn kennis van de markt en zijn snelle handelen. Hetgeen Roy doet, is het onder andere opstellen van marketing- en communicatieplannen. Want: ondernemers zijn nog weleens types die in de waan van de dag leven. Roy: ‘Ik vraag altijd: “Wat doe je – en weet jouw doelgroep dat ook?” Dat klinkt een beetje raar, maar lang niet iedereen is daar bewust mee bezig. Ik kan concreet helpen bij het maken van een uitgebreide communicatiekalender: wanneer plaatsen we welk bericht, en welk platform gebruiken we daarvoor? Verder adviseer ik over de tone of voice en de te bereiken doelgroep(en). Daar heb ik geen zes weken voor nodig. Vaak is één volle week al genoeg om orde op zaken te stellen. Ik kan het voor de klant uitrollen, maar dat kan ook iemand binnen de organisatie zijn.’ 

DisplayDigitaal 

Als communicatieman blijft Roy natuurlijk niet achter qua digitale ontwikkelingen. Met zijn “DisplayDigitaal” levert hij een totaalpakket rondom digitale informatieschermen die zowel enkel- als ook dubbelzijdig te verkrijgen zijn. Die laatste zijn platter dan plat en slechts 2,2 cm dik en ook nog eens zeer gemakkelijk in gebruik. Roy: ‘Het concept is geboren vanuit onze groeiende behoefte om snel, flexibel en makkelijk content te delen. En dat mag meer dan één uiting tegelijk zijn; we willen bewegende beelden die elkaar opvolgen. Bijvoorbeeld een advertentie, afgewisseld door een actie of een vacature, maar ook bedrijfsinformatie. De aansturing van de schermen kan vanaf elke pc of laptop, wat de ondernemer zelf kan doen’, vertelt Roy. Speciaal daarvoor is op basis van wensen uit de markt een beveiligd en zeer gebruiksvriendelijk contentbeheersysteem ontwikkeld. 

Stoepborden 

‘Digitale informatieschermen zijn het equivalent van die oude stoepborden langs de kant van de weg met daarin papieren posters’, geeft Roy toe, ‘maar digitaal zijn er veel meer voordelen, ook op het vlak van duurzaamheid. Voor een aantal retailers deed ik uitgebreid onderzoek naar de duurzaamheid en effectiviteit van zowel stoepborden als digitale led-schermen. Wist je dat een gemiddelde supermarktvestiging jaarlijks grofweg tweehonderd posters verbruikt en deze ook weggooit? De productiekosten van  zo’n poster bedragen gemiddeld vijfendertig euro. Stel, je hebt in totaal veertig vestigingen, reken maar uit. Dan zijn er nog de varianten met spellingsfouten; die kun je allemaal weggooien. Buiten het feit dat het zonde is, is het ook kostbaar. Maar het voornaamste voordeel ten aanzien van printdruk, is dat digitale content minder statisch is. De ondernemer kan de berichtgeving te allen tijde aanpassen. De regie ligt bij hem of haar zelf, dat is het verhaal.’ 

‘Met een dubbelzijdig digitaal informatiescherm voor je ruit, bereik je ook potentiële omstanders. En er zit óók nog een potentieel verdienmodel achter’

Spelen 

‘Won Max Verstappen (weer) een Formule 1 race, wilde de bedrijfsleider van Jumbo daar op in spelen, en had in afwachting daarvan een filmpje met Max klaargezet. Dat was dan weer gekoppeld aan een actie in de supermarkt. In de vestiging Woerden was dat iets met kaas, maar in de havenregio wilde een manager graag bier op het scherm. Op die manier kun je makkelijk “spelen” met je content; je past het aan op de wensen van de doelgroep afhankelijk van het tijdstip en de locatie. Daarbij worden acties onder de aandacht gebracht in de winkel zelf. Het jammere daarvan is echter dat deze alleen gezien worden door de bezoekers die binnen zijn. Met een dubbelzijdig digitaal informatiescherm voor je ruit, bereik je ook potentiële omstanders.’ 

Mkb

DisplayDigitaal was lange tijd hoofdzakelijk bij de retail- en groothandelbranche in trek, maar inmiddels gaat ook het kantoorleven overstag. ‘Steeds meer bedrijven heten hun klanten en relaties welkom met een persoonlijke boodschap: “Goedemorgen mevrouw Renaat de Jong. U heeft een afspraak met de heer Marcel van Kempen op de tweede verdieping”, duidt Roy. ‘En dat is niet meer enkel besteed aan de grote organisaties. Schermen kunnen heel goed dienen als een middel om de interne communicatie te versterken, door bijvoorbeeld een jarige collega in het zonnetje te zetten. Bovendien gaan deze displays ook regelmatig mee naar de beurs voor een presentatie of workshop, om een boodschap te versterken. Tot slot zit er óók nog een potentieel verdienmodel achter. Je kunt anderen laten adverteren op jouw scherm.’ 

Wordt Roy nou zelf onrustig van alle digitale ontwikkelingen? ‘Nee, ik blijf daar altijd wel rustig onder. We moeten wel mee, anders mis je de boot.’ In de toekomst kunnen we volgens hem sterk gepersonaliseerde advertenties verwachten. ‘Een scherm kan in theorie al detecteren of er een man of vrouw de winkel binnenloopt, en daar een advertentie op afstemmen. Al is dat in Nederland niet in lijn met de AVG-wetgeving, en ik denk dat wij daar ook  niet op zitten te wachten. Misschien maar goed ook.’ 

www.displaydigitaal.nl

InterviewOntwikkelingenCommunicatie & MediaMarketingWoerden