Drie complementaire bedrijven met ouderwetse service en moderne technieken
In Utrecht bezoeken we OnderNamen-leden Jeroen Heuts en Lex van Heezik. Onlangs verhuisden twee van hun bedrijven vanuit Cothen naar industrieterrein Lage Weide, waar ook hun derde onderneming gevestigd is. Het gaat om JML Metaal, MLI Products en Moffel- en Spuitinrichting G. Van Rijn: drie bedrijven die elkaar perfect aanvullen in de keten van kleinschalige productie van metaalproducten. En dat is precies de bedoeling, want door alles in eigen huis te bedenken, produceren en af te werken, bieden de ondernemers gezamenlijk een totaaloplossing aan hun klanten.
We treffen Jeroen op de heftruck op het terrein van Van Rijn. Voor de foto heeft hij zich vandaag netjes gekleed, maar meestal loopt hij net als zijn collega’s in overall door het poedercoatbedrijf. ‘Zowel Lex als ik werken gewoon mee op de werkvloer’, vertelt Jeroen. ‘Ik bij Van Rijn en Lex bij JML Metaal. Natuurlijk hebben we ook momenten dat we op kantoor zitten, maar de binding met de werkvoer vinden we beiden heel belangrijk. Daar gebeurt het. Als je ertussen staat, hoor en zie je veel meer dan wanneer je in je kantoor blijft zitten.’
Dichter bij elkaar
Intussen is Lex ook gearriveerd. Met zijn JML overall aan, bevestigt hij de woorden van Jeroen zonder iets te zeggen. ‘Ik was op onze nieuwe locatie, zo’n anderhalve kilometer van hier’, vertelt hij. ‘Daar zijn we sinds 1 januari gevestigd met MLI Products en JML Metaal. We werken onderling veel samen, want wat we engineeren en produceren bij JML, wordt meestal bewerkt en gecoat bij Van Rijn. Toen we nog in Cothen gevestigd waren, hadden we veel transportbewegingen nodig. Vorig jaar groeiden we daar uit ons jasje en moesten we op zoek naar een nieuwe locatie. Een pand in de buurt van Van Rijn was een logische keuze, omdat we daarmee nog efficiënter kunnen samenwerken.’
Drie bedrijven in de keten
‘We willen met onze ondernemingen een compleet pakket leveren aan klanten die zoeken naar een leverancier van metaalproducten in oplages tot vijfhonderd stuks’, vertelt Jeroen. ‘Daar zijn we sterk in, omdat we voor die oplages veel flexibiliteit kunnen bieden. De drie bedrijven vullen elkaar perfect aan in de keten. JML is ons metaalbedrijf. Alles wat met 3D-ontwerp en engineering te maken heeft, doen we daar. Plus de productie en metaalbewerking van alle soorten metaalproducten in een kleine oplage. Bij Van Rijn conserveren we metaal. We voorzien het materiaal van een poedercoating en zorgen ook voor de juiste hechting door de producten vooraf te stralen. Omdat veel van de producten van JML gecoat worden, is JML een grote klant van Van Rijn. MLI Products tot slot, is ons handelshuis waarmee we voor de industrie, medische sector en laboratoria complete logistieke eindproducten leveren. Bijvoorbeeld stellingen, transportwagens voor instrumenten, of hoog-laagtafels. We verkopen kant-en-klare eindproducten, die we volledig kunnen aanpassen aan de wensen van de klant. We engineeren en produceren de producten bij JML, coaten ze bij Van Rijn en vanuit MLI leveren we ook de complete inrichting, zoals kunststof trays of lades. Hierdoor heeft de klant maar één aanspreekpunt.’
Ouderwetse service
De synergie in de keten die Jeroen omschrijft, is precies waar de ondernemers zich op richten. ‘We willen een totaaloplossing bieden’, vertelt Lex. ‘Er zijn genoeg bedrijven die doen wat onze losse ondernemingen doen, maar er zijn maar weinig die het gehele proces verzorgen, met ook nog aanvullende diensten om het de klant extra makkelijk te maken. Bestelt iemand bijvoorbeeld een toegangspoort, dan engineeren, produceren en coaten we niet alleen de poort, maar zorgen we ook voor afgraven van de grond, de plaatsing en het afstellen. Daar zit juist onze kracht. Planningen kunnen we daarnaast perfect op elkaar aansluiten. Lopen we een keer uit met de productie bij JML, dan kan Van Rijn dat opvangen. En andersom. Omdat we alles in eigen huis hebben, krijg je niet dat de ene leverancier naar de andere wijst, wanneer een productie een keer uitloopt. Wij regelen het gewoon intern en zorgen dat zoiets opgelost wordt, zonder dat de klant daar last van heeft. Die servicegerichtheid zit zowel in Jeroen als in mij. Dat is waarom we zo fijn kunnen samenwerken. We bieden onze klanten de service die we zelf ook graag als klant willen ontvangen. En zo voeden we onze collega’s op de vloer ook op. Als iemand mij vraagt of een product met een klein putje door mag, is standaard mijn vraag terug: “Zou je het zelf zo willen kopen?” Het klinkt misschien een beetje ouderwets, maar voor ons is het de enige juiste manier van werken.’
Peper en zout
Ondanks de “ouderwetse service”, is de bedrijfsvoering van de drie ondernemingen allerminst ouderwets. Zo werken alle bedrijven met een op maat gemaakt softwarepakket waarmee de orders gestroomlijnd door het productieproces worden geleid. Jeroen: ‘Ik vergelijk Lex en mijzelf wel eens met peper en zout. Los van elkaar is het al goed, maar de combinatie is perfect. Lex is heel technisch gedreven en continu bezig met innoveren op dat vlak. Maar de bedrijfskundige kant is minder zijn ding. Ik vind het daarentegen juist leuk om processen te stroomlijnen. Zo vullen we elkaar perfect aan. Gecombineerd met onze gezamenlijke drive om klanten ouderwetse service te bieden, hebben we de perfecte synergie om klanten te bedienen op een manier zoals we zelf ook geholpen willen worden.’