fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Een generatieverhaal ten voeten uit

Voor de gemeente Nieuwegein zijn ondernemers belangrijke sparringpartners. Al tientallen jaren wordt nadrukkelijk de samenwerking met bedrijven gezocht om de stad samen sterker te maken. Zo gaat het contact met schildersbedrijf
Van der Hijden al terug tot de jaren tachtig. Inmiddels heeft de tweede generatie aan beide kanten het stokje overgenomen. Een bijzonder verhaal rondom het thema familie.

Ze zitten met z’n vieren aan tafel bij het schildersbedrijf: Hennie van der Hijden en zijn zoon Jorg en Jeanette Verbeek en haar dochter Esther Morren namens de gemeente. Herinneringen worden opgehaald, toekomstplannen besproken. Het is een generatieverhaal ten voeten uit. Niet alleen het schildersbedrijf is inmiddels in handen van de tweede generatie, ook bij de gemeente hebben moeder en dochter elkaar opgevolgd.

Jaren tachtig

Even terug in de tijd. Hennie begon in 1975 met zijn bedrijf en begin jaren tachtig was Jeanette als bedrijfsfunctionaris bij de afdeling Economische Zaken van de gemeente gestart. Daar waar Hennie druk was met het uitbouwen van zijn bedrijf, richtte Jeanette zich onder andere op het ontwikkelen van bedrijventerreinen. ‘Ik begon bij mijn ouders in de werkplaats van vier vierkante meter’, zo gaat Hennie terug in de tijd. ‘Mijn ladder stalde ik bij de buren. Ik haalde mijn diploma’s, leende geld en begon voor mezelf. Na een jaar of zeven nam ik mijn eerste personeel aan en niet lang daarna verhuisde ik met het bedrijf naar de Nedereindseweg. Het bedrijf is vervolgens hard gegroeid, we hebben het altijd goed gehad. De gemeente werd in de loop der jaren één van mijn belangrijkste opdrachtgevers, ik heb heel veel projecten voor ze gedaan.’

In de jaren tachtig maakte Hennie kennis met Jeanette, die zijn bedrijf een bezoek bracht. Jeanette: ‘Ik was toen druk bezig met het uitbreiden van mijn netwerk: contacten leggen, bedrijfsbezoeken afleggen en bijeenkomsten bijwonen met onder andere de burgemeester en wethouder. Ik had direct een goede indruk van het schildersbedrijf: hard werkende mensen, lokaal betrokken en heel ondernemend. Vanaf dat moment hadden Hennie en ik regelmatig contact. Hij belde me als er dingen speelden of als hij wilde weten hoe hij iets aan moest pakken binnen de ambtelijke organisatie.’ Hennie vult aan: ‘We hadden meteen een klik en dat praat gelijk een stuk makkelijker. Ik belde Jeanette als de straat bijvoorbeeld moest worden afgesloten, maar we konden ook met elkaar sparren als dat nodig was.’

‘We hadden meteen een klik en dat praat gelijk een stuk makkelijker’

Tweede generatie

Jeanette maakte de overgang naar de tweede generatie Van der Hijden mee, toen Jorg het bedrijf in 2005 officieel overnam. ‘Ik werkte al op jonge leeftijd mee in het bedrijf, als tiener stond ik kamers af te stomen in het bejaardentehuis’, aldus Jorg. ‘Toen ik klaar was met mijn studie small business en retailmanagement kwam een eventuele overname ter sprake. Ik zag het wel zitten, maar wilde niet permanent op de steiger staan, dat is niet mijn ding. Wel heb ik altijd affiniteit met de bouw gehad en vond ik het heerlijk om met mensen bezig te zijn. Zodoende heb ik besloten ervoor te gaan. Het was wel een ding hoor, in het begin. Ik was 25 toen het bedrijf van mij was, er waren mensen in dienst die twee keer zo oud waren. En ik was niet mijn vader, ik had mijn eigen stijl. Maar uiteindelijk is iedereen gebleven en kon ik verder met uitbouwen, automatiseren en het aannemen van grotere projecten. Zo heb ik het werk van mijn vader kunnen voortzetten.’

Puur toeval

Sinds juni van dit jaar is Jorgs eerste aanspreekpunt bij de gemeente Esther Morren, die sindsdien de rol van Adviseur Ondernemers vervult, de huidige variant van haar moeders voormalige functie. Dat ze hier is beland is puur toeval, en berust niet op familieopvolging. ‘Als kind heb ik veel meegekregen van mijn moeders werk; mijn broer en ik gingen zelfs wel eens mee naar beurzen om mee te flyeren. Iedereen wist dat ik de “dochter van” was. Maar ik heb zelf eerst diverse andere functies vervuld, van ondernemer tot loopbaancoach en de laatste 6,5 jaar in de welzijnsbranche. Daarnaast ging ik vanwege mijn studie rond mijn twintigste weg uit Nieuwegein, ik vond het toen ook een beetje een slaapstad. Maar toen mijn moeder eerder dit jaar de vacature doorstuurde, ben ik toch eens gaan praten. Ik ben op geen enkele manier voorgetrokken hoor, moest gewoon solliciteren, maar ben het geworden. Dat is natuurlijk wel heel bijzonder. Net als Jorg wil ik het wel op mijn manier doen. Ik werd wel eens “klein Jeanetje” genoemd, maar de uitdagingen van nu zijn anders dan toen en dat vereist een andere aanpak.’

Inmiddels beschouwt Esther Nieuwegein al lang niet meer als slaapstad. ‘Nieuwegein is gegroeid tot een echte stad met veel ambitie. Vernieuwend en vooruitstrevend. Kijk bijvoorbeeld naar het gebied rondom Cityplaza, daar werken we aan de meest duurzame binnenstad van Nederland. We moeten ervoor zorgen dat Nieuwegein ook in de toekomst aantrekkelijk blijft. Hoe zorgen we voor duurzaamheid, hoe worden we energieneutraal en hoe pakken we andere uitdagingen aan? Daar hebben we ondernemers zoals Hennie, en nu Jorg, hard voor nodig. Samen kunnen we bouwen aan een sterker Nieuwegein. Mijn moeder heeft destijds een belangrijk aandeel gehad in de groei van de stad met de uitbouw van Het Klooster, ik hoop dat ik ook kan bijdragen aan een krachtig ondernemend Nieuwegein.’

Op de website van de gemeente is specifieke  informatie voor
ondernemers te vinden:

www.nieuwegein.nl/ondernemer

 

Heb je vragen of ideeën die je met de gemeente wilt bespreken?
Mail dan naar:

ondernemen@nieuwegein.nl

Het team Economische Zaken neemt dan zo snel mogelijk contact op.

OntwikkelingenDienstverleningLekstroom