fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

een grote club met lokaal karakter

Op een zonnige woensdagmorgen spreken we in Nieuwegein met Wouter Slob. Als interim vestigingsmanager van Zeeuw & Zeeuw Nieuwegein is hij pas drie weken geleden gestart bij de vestiging.  We spreken hem over de ontwikkelingen in de markt en natuurlijk over het thema van deze editie: back to school.

GROOTSTE VAN NEDERLAND

Met 37 vestigingen door heel Nederland behoort Zeeuw & Zeeuw tot één van de grootste automotive dealers van Nederland. Maar van die grootte is, behalve de professionele opzet, in Nieuwegein niets te merken. Wouter vertelt: ‘Behoren tot zo’n grote club brengt eigenlijk alleen maar voordelen met zich mee. Denk aan kennisdeling, een centraal magazijn, inkoopvoordeel en het kunnen bedienen en intern doorzetten van klanten in zo goed als iedere regio. Soms zie je bij grote bedrijven dat ze het persoonlijke en lokale karakter verliezen, maar ook dat is hier niet het geval. Wij kennen onze klanten bij naam en andersom. We ontvangen hier zowel de zakelijke als de particuliere klant voor verkoop en onderhoud van nieuwe en gebruikte auto’s. Als iemand hier binnenkomt vragen we niet naar het kenteken, maar begroeten we hem of haar bij naam. Ja, we zijn een grote groep, maar ons lokale karakter verliezen we nooit.’

FAMILIE 

Als we Wouter vragen naar het ontstaan van Zeeuw & Zeeuw vertelt hij over het familiaire gevoel dat ondanks de grootte van de organisatie nog steeds heerst. ‘Het is ooit begonnen met Piet Zeeuw die het bedrijf door diverse overnames groot heeft gemaakt. In 2018 namen zijn dochters Michèle en Marie-lise de zaak over en zij organiseerden een herstructurering. Van meerdere merknamen zijn we in 2019 naar één naam gegaan. We hebben daar met al het personeel voor gestemd en zo het besluit gemaakt voor de nieuwe bedrijfsnaam. Een mooi voorbeeld van hoe het bij ons familiebedrijf geregeld wordt.’

‘Waar we ons continu op willen onderscheiden is het stukje service’

ZZ TOP ACADEMY

Hoe onderscheid je je als autodealer als je product niet anders is dan bij de concurrent? Hiervoor heeft Zeeuw & Zeeuw recentelijk de ZZ Top Academy gelanceerd. Een trainingsprogramma dat gericht is op het verbeteren van de vaardigheden van alle medewerkers. Ieder team werkt aan eigen thema’s. De ZZ Top Academy heeft als doel de service naar nieuwe hoogten te brengen en tegelijkertijd een positieve werkomgeving te creëren waarin de medewerkers kunnen groeien.  Binnen de ZZ Top Academy worden verschillende aspecten van het autodealerschap aangepakt. Verkoopteams krijgen training in klantgerichtheid, verkooptechnieken en productkennis om hun inzicht in de behoeften van klanten te vergroten. Serviceteams richten zich op het verbeteren van reparatievaardigheden en krijgen training in de verschillende hybride systemen. Wouter: ‘Waar we ons continu op willen onderscheiden is het stukje service. Een auto koop je op gevoel. Daarom vinden we het belangrijk onze klant op ieder aspect een goed gevoel te geven. Zodat ze zien en ervaren dat de juiste kennis in huis is en dat dat stapje extra zetten voor ons heel gewoon is. Zoals je dat bij een dealer mag verwachten. De markt verandert snel en daarom is het belangrijk dat je constant blijft ontwikkelen en optimaliseren. De basis moet goed zijn maar je moet ook bezig zijn met wat gaat komen. Met de ZZ Top Academy hebben we onlangs de GCRE Award van Renault ontvangen. Alle dealers in Europa deden mee en Zeeuw & Zeeuw won. Dat laat wel zien dat ons programma uniek is in de markt.’

ELECTRIFICATIE

Elektrisch rijden is een onmisbare trend voor de toekomst. Toch blijft het voor veel mensen onbekend terrein. Elektrische auto’s zijn relatief duur in de aanschaf en de keuze voor benzineauto’s in het personenvervoer blijft groot. Voor bedrijfswagens is dat op korte termijn een ander verhaal. Vanaf 2025 worden dieselvoertuigen geweerd in milieuzones en door de veranderende belastingregels wordt een bedrijfswagen gemiddeld tien tot vijftienduizend euro duurder. Wouter: ‘Dat heeft te maken met de ondernemersvrijstelling die per 1 januari 2025 wordt afgeschaft. De bpm is dan verschuldigd op basis van CO2 uitstoot. Sommige klanten zijn al heel ver op het gebied van elektrificatie van hun wagenpark, die weten goed wat ze willen. Maar voor de meeste klanten fungeren wij daarin als kennispartner. Het aanbod in volledig elektrisch wordt dan ook steeds groter. Bij Ford wordt het aanbod binnen nu en twee jaar uitgebreid met negen modellen, die onder andere de bekende Ford Fiesta en Ford Focus volledig gaan vervangen. Bij Suzuki verwachten we de komende vijf jaar ook vijf nieuwe modellen. In de garage is het steeds minder sleutelen en steeds meer met de computer werken. Onze monteurs volgen de nodige training om met de software te kunnen werken. Zo kunnen we de elektrische rijder van A tot Z ontzorgen en gaan we mee met de toekomst.’

 

www.zeeuwenzeeuw.nl/ford/nieuwegein

OntwikkelingenTransport & AutobrancheAutodealerLekstroom