fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Familie in de zaak

Verbouwen of renoveren?
Laat dat maar aan John en zonen over

Bij Kooijman Interieur word je altijd positief verrast. Enerzijds vanwege de showroom, die bijzonder riant is en een feestje om doorheen te lopen, anderzijds omdat het team beschikt over een variëteit aan specialisaties. Eigenaar John Kooijman begon initieel als stoffeerder, en pakt inmiddels samen met een netwerk aan vakmensen de gehele projectleiding op.

Ooit bij Kooijman Interieur aan de Touwslagersweg in Woerden geweest? Een bezoek gaat dikwijls gepaard met verbazing, want wát een ruimte. Binnen tref je ruim tweeduizend vierkante meter aan showroom, en een overzichtelijke inrichting: van woonkamer naar woonkamer. De kwaliteit spreekt voor zich, we zien strakke vloeren, eigentijds meubilair, bijpassende kleuren en behang. Eigenaar John is met recht trots op zijn winkel. ‘Mensen krijgen een idee van hoe een pvc-visgraatvloer of houten parketvloer thuis kan uitpakken, aangevuld met de juiste kleuren en stoffen’, vertelt John.

Van huis uit stoffeerder

‘Ooit was mijn opa stoffeerder, hij had een winkel in de Kanis, tegenover de kerk. Daar werden onder andere speelgoed, medicijnen en kleding verkocht’, vertelt John. Hiermee is achteraf gezien het zaadje geplant om 33 jaar geleden het familiebedrijf Kooijman Interieur op te richten. Maar dat groeide uit tot veel meer, gestimuleerd door marktontwikkelingen. ‘Wat we nu merken, is dat mensen graag één aanspreekpunt willen hebben. Naast gordijnen willen ze meteen een nieuwe vloer, stuc- of verfwerk, want “als je dan toch bezig bent”. In het mooiste geval, is er één partij die alles kan orkestreren, dat heeft ook qua planning voordelen. En precies dat, dus de algehele projectleiding, is waar wij ons in samenwerking met partnerbedrijven – schilders, stukadoors, enzovoorts – nu op richten.’

Woningrichting, meubels, strakke designs

Kooijman Interieur heeft verscheidene specialisaties. Niet lang na de oprichting, besloot John ook de woninginrichting bij zijn bedrijf te betrekken. Hij deed een opleiding tot interieuradviseur, haalde een team van interieurstylisten in huis en besloot ook meubilair te gaan verkopen. En ook wat dat betreft zag John ontwikkelingen qua vraag. ‘We merken dat het loont om keuzes te maken, dus dat we niet té veel meubels hebben staan. “Vroeger” was dat heel anders, toen hadden we van alles wat, zo ook de meer klassieke of landelijke designs. We hebben de ruimte, maar we zijn nou ook weer geen winkel van twintigduizend vierkante meter, dat is niet onze markt. Dus we maken nu bewust een selectie van slechts een aantal stijlen, een paar hoogwaardige en moderne designs, die we optimaal tot zijn recht laten komen door het creëren van de juiste setting.’

Team van vloerleggers

Kooijman Interieur & Gladzo Parket is natuurlijk ook bekend vanwege de vloeren. ‘Ik denk dat het merendeel van onze klanten, in eerste instantie binnenkomt vanwege de vloeren’, vertelt zoon Maikel. Kooijman Interieur heeft een steady team aan vloerleggers, waaronder ook zoons Maikel en Kevin. ‘Qua vloeren zijn we altijd druk’, vertelt Maikel. ‘De kansen liggen bij het meubilair. Daar zijn we minder bekend om, mensen zijn oprecht verbaasd als ze voor het eerst onze showroom zien.’ Mede daarom is Kooijman Interieur actief bezig met haar communicatie, en dat wordt gestimuleerd door de nieuwe generatie. ‘We krijgen een nieuwe website en investeren in reclame met digitale schermen langs de weg.’ Of het helpt? ‘Jazeker. Al is dat lastig met zekerheid te zeggen’, vertelt Kevin. ‘Het valt vaak enkel mensen op die toch al nieuw meubilair overwegen, onder hen vergroot het zeker onze bekendheid.’

Maatwerk

Op de website gaan bezoekers meer vinden over meubilair en interieuradvies, een webshop doen ze bewust niet. ‘Onze meerwaarde ligt bij het interieuradvies en het ontzorgen.’ Kooijman Interieur besloot zich onlangs wel aan te sluiten bij Thuisin, een formule waar zij franchisenemer van zijn. Bovendien hebben ze ook een eigen naaiatelier en dat kunnen maar weinig woonwinkels zeggen. ‘Wij maken onze eigen gordijnen, en doen dat voor veel winkeliers in de regio Utrecht’, vertelt John. ‘Ideaal, want het is maatwerk en we kunnen snel leveren.’

Het hebben en houden van goed personeel

De uitdaging die hen te wachten staat, is net als voor zoveel bedrijven, het hebben en houden van goed personeel. ‘Ik heb nooit anders gewild dan stofferen, het is een creatief beroep, maar helaas een beetje een ondergeschoven kindje, vergeleken met bijvoorbeeld een elektricien of timmerman. Daar kan ik me weleens druk om maken, daarom koester ik ons huidige team. Dat mijn zoons hier nu werken is leuk en hartstikke fijn. Met eventuele opvolging zijn we nog niet écht bezig. We zullen zien wat de toekomst brengt.’   

www.kooijmaninterieurs.nl

OntwikkelingenBouw & VastgoedInterieurbouwWoerden