Flinke opschaling
Goede zet van de TechnoHUB
De TechnoHUB is de samenwerking aangegaan met onderwijsinstellingen uit de regio. Praktijkgericht onderwijs tot aan de universiteit verzamelt zich in één technisch consortium, en daar profiteren scholieren én de technische partners van TechnoHUB van. ‘We gaan stappen maken.’
Een bezoek aan de TechnoHUB, het technische opleidings- en innovatiecentrum voor scholieren en bedrijven, gaat gepaard met verwondering. Het is een mooi initiatief: directeur Marlous Birkhoff en haar team gaan voor het behoud van goed technisch onderwijs. De drijfveer van Marlous? Talentontwikkeling. ‘Je ontdekt talent pas als je ermee aan de slag gaat. Zeker jongeren hebben vaak nog geen idee. Ik bedoel: hoe vaak krijg je de kans om in een lascabine te mogen lassen? Dat vind ik leuk aan onze techniek-promotiedagen. Sommige scholieren zijn echt verrast als ze merken hoe leuk ze techniek vinden.’
Het streven van de TechnoHUB is dat onderwijs zo goed mogelijk aansluit op de praktijk. ‘Daarom doceren hier ook vakspecialisten vanuit onze partnerbedrijven of hun netwerk. Voor medewerkers uit de branche geldt hetzelfde: die komen hiernaartoe om hun beroepskills te optimaliseren. Up-to-date te blijven op het gebied van innovaties in de techniek. Wat kennis en innovaties betreft, gaan wij er in de komende jaren flink op vooruit’, vertelt Marlous. Waarmee ze refereert aan de recente samenwerking met andere opleidingsinstituten uit de regio.
Verbazing
Nóg een punt van verbazing is het industriële pand uit 1938, dat voorheen dienstdeed als distributiecentrum en opleidingslocatie van Gerritse IJzerwaren, destijds de “Spijkeracademie” genaamd. Het pand is groots, en voor middelbare scholieren een gave locatie om hun vakken te volgen, bijvoorbeeld fiets- en scootertechniek of klimaattechnologie. Eenmaal binnen stuit je op interessante taferelen. Zoals het Virtual Reality laboratorium, waar techneuten spelenderwijs kunnen oefenen met het monteren van sanitaire installaties en de nieuwste toepassingen. ‘Met name de ervaren monteurs sloegen hier heel erg op aan’, vertelt Marlous.
Én natuurlijk de nieuwste aanwinst: het laboratorium vol met 3D-printers. ‘Een 3D-printer produceert driedimensionale objecten, en dat gebeurt met een laser. Bedrijven kunnen hier experimenteren met de apparatuur, de aanschaf van zo’n instrument is natuurlijk aanzienlijk. Dus helpen we ze te laten bepalen of het de investering waard is. Het kan een waardevolle toevoeging zijn. Voor engineers bijvoorbeeld, die moduleren tegenwoordig in 3D-vorm, maar daar rolt nog geen tastbaar ontwerp uit.’
Stimulans
Gezien de interessante snufjes en het maatschappelijk doel, is het niet gek dat zelfs koningin Máxima in 2020 de TechnoHUB bezocht. ‘Dat was heel erg leuk’, vertelt Marlous. ‘Hare Majesteit – zo noem je haar – kwam vanuit haar functie bij het Nederlands Comité voor Ondernemers, van waaruit zij steun betuigt aan specifieke projecten. Ze haakte inhoudelijk overal op in, en was tegelijkertijd informeel. Het voelde als kletsen, ik wilde bijna zeggen: “ik bel je maandag weer”.’
De regio ziet ook de meerwaarde van goed technisch onderwijs. De TechnoHUB is een Publiek-Private-Samenwerking: het onderwijs, bedrijfsleven en de overheid werken samen. ‘De lokale partijen zien de noodzaak en nemen hun verantwoording voor het maatschappelijk belang. Wij werken nu heel hard voor de toekenning van een bijdrage van de overheid uit het nationaal groeifonds. Met als doel dat we samen met onze kennispartners versneld kunnen opschalen en onze diensten kunnen uitbreiden.’
Learning community
Het is daarom dat er een krachtenbundeling heeft plaatsgevonden. De TechnoHUB vormt samen met het ROC MN, HU, UU en KTC Zegveld (een voormalig onderdeel van de Wageningen University & Research) een consortium. Een betekenisvolle zet, beaamt Marlous. ‘De opschaling betekent dat we het bedrijfsleven en de kennisinstituten optimaal kunnen verbinden. Innovaties vanuit het onderwijs vertalen we door naar ons programma en de trainingen die we faciliteren voor het bedrijfsleven. Als bedrijven ergens tegenaanlopen, kunnen ze bij ons een vraagstelling neerleggen, die vanuit de hele leerlijn bekeken wordt; van praktijkgericht tot wetenschappelijk onderwijs.’
De TechnoHUB wordt hiermee meer en meer een learning community. Een ontmoetingsplek voor het mkb, waar bedrijven die worstelen met dezelfde thema’s gezamenlijk kunnen optrekken. ‘Bijvoorbeeld in ons TechnoCafé, waar we op vaste dagen sprekers uit het bedrijfsleven uitnodigen. Het mkb heeft meestal geen R&D afdeling, maar wel veel technische ervaring en goede ideeën die ze samen kunnen verkennen. Bedrijven kunnen bovendien aansluiten bij onze HR-cirkel. Het bedrijfsoverstijgend samenwerken is de kracht van ons samenwerkingsverband, waarmee we de regio sterker maken met kenniskrachtige mkb’ers.’
Aantrekkelijk
Kennis en ontwikkeling zijn key, zeker in tijden van arbeidskrapte. Hoe we werken in de techniek aantrekkelijk maken voor jongeren? ‘Dat heeft onder meer met het imago en de beeldvorming te maken’, denkt Marlous. ‘Bedrijven zelf kunnen zich op een aantrekkelijke manier in de markt zetten, en laten zien aan wat voor mooie projecten zij werken. Qua onderwijsvorm zou er meer vrijheid in ontwikkeling kunnen zijn. Studenten doorlopen altijd zo’n vooropgezet pad. Maar als jij in staat bent om twee stappen over te slaan – van assistent naar monteur – waarom niet? Geef verantwoordelijkheid, daar krijgen mensen eigenwaarde van.’