Danielle Pels is -marketeer, eigenaar van InterDaan en actief in vele (Woerdense) -organisaties. In haar vrije tijd speelt ze graag een potje waterpolo.
danielle@interdaan.nl
0634826435
Gezinsdynamiek op kantoor
Het leiden van een bedrijf samen met je familie blijft voor mij een -fascinerend fenomeen. Zelfs de meest vredige familie vindt het soms al lastig om een kerstavond rustig met elkaar door te brengen. Maar hoe doe je dat als je constant met je broers en zussen lastige beslissingen moet nemen? Kom je dan niet voortdurend in conflict?
Hoe ga je om met een vader die niet wil of kan meegaan met de -moderne tijd? Verdedig je hem dan tegenover je collega’s, ook al erger je jezelf mateloos aan het feit dat hij al zijn e-mails nog print en niets wil weten van de nieuwste technologieën? In een regulier bedrijf zou je -waarschijnlijk je spullen pakken en ergens anders gaan werken als je met zulke situaties te maken hebt. Vooral in deze tijd kun je overal aan de slag.
En neem je de dynamiek van je gezin mee naar het bedrijf? Bemoeit de oudste zich overal mee en komt de jongste overal mee weg? En wat als blijkt dat je kinderen eigenlijk niet geschikt zijn voor het vak? Misschien hebben ze gewoon niet de juiste capaciteiten. Ontsla je ze dan, net zoals je bij een “gewone” medewerker zou doen? Nog complexer lijkt het me als je samen met je partner een bedrijf runt. Altijd, 24/7 op elkaars lip. Dat kan toch niet bevorderlijk zijn voor je relatie?
Maar mijn bedenkingen zeggen eigenlijk meer over mij dan over -familiebedrijven. In onze provincie is maar liefst 61 procent van de -bedrijven een familiebedrijf. Dus blijkbaar werkt deze aanpak uitstekend. Onze regio draait op deze bedrijven en we moeten deze hechte -gezinnen en ondernemende broers, zussen, neven en nichten, ouders en hun -kinderen dankbaar zijn.
Natuurlijk heb ik zelf ook diverse familiebedrijven van binnenuit mogen ervaren en de bedrijfscultuur is echt anders dan die van bijvoorbeeld een bedrijf in handen van private equity of anonieme aandeelhouders. Een familiebedrijf moet natuurlijk ook winst maken, maar de menselijke maat staat vaak centraal. Terwijl een investeerder binnen een paar jaar wil cashen, gaat een familiebedrijf vaak voor langdurige continuïteit. Ze bouwen met grote betrokkenheid voortdurend aan de toekomst van hun passie. Voor het bedrijf, zichzelf, de kinderen, de medewerkers en de omgeving waarin ze opereren.
Dus eigenlijk is zo’n familiebedrijf zo gek nog niet. Het bewijst zichzelf keer op keer in onze provincie, als een drijvende kracht waarop we kunnen vertrouwen.