fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Luisteren naar de dingen die niet gezegd worden

Als ervaren adviseur van het familiebedrijf maken we vele unieke, vervelende, heftige, mooie en soms confronterende situaties van dichtbij mee. Die momenten doen ons beseffen waarom het familiebedrijf een hele andere benadering nodig heeft dan “gewone” ondernemingen. Het verschil zit vooral in de emotie. Bij het familiebedrijf wint de emotie het in dit soort gevallen vaak van de ratio. Waarom? Omdat bij familiebedrijven de passie en betrokkenheid van de familie veel groter is.

Dat is meteen ook het mooie van een familiebedrijf. Die passie, gedrevenheid en trots. Tegelijkertijd is het ook de grootste valkuil. Want hoeveel voorbeelden zijn er niet van ooit hechte gezinnen en families, die na een “zakelijk” geschil nooit meer iets met elkaar te maken willen hebben? De Ondernemingskamer is er druk mee! Natuurlijk gebeurt dit ook bij andere bedrijven, met werknemers of aandeelhouders. Maar je compagnon of directeur is niet hetzelfde als je broer, zus, vader of moeder. Daarom is het juist bij een familiebedrijf van belang dat alle kaarten op tafel liggen en er duidelijkheid is én blijft. En dan is “nee” soms ook een antwoord.

Een blik zegt meer dan duizend woorden

Linda van Tuijl: ‘Als adviseur familiebedrijven van Grant Thornton in de regio’s Woerden en Lopikerwaard spreek ik met heel veel ondernemers uit het mkb en is het één van mijn taken om alle kaarten op tafel te krijgen. Het probleem is alleen dat niet alle onderwerpen op de agenda staan. Door vooral te luisteren naar de dingen die niet gezegd worden proberen we ook gevoelige zaken bespreekbaar te maken. De blik waarmee iemand je aankijkt. Hoe iemand een vraag stelt, of dat iemand direct in de verdediging schiet. Of een standaardzin als “gaat goed hoor” terwijl dat niet strookt met wat je ziet. Het non-verbale vertelt meer dan wat je hoort.’

‘Want als het goed geregeld is en er gebeurt iets, dan is er rust in plaats van paniek’

Lastige vragen stellen zet mensen aan het denken

Sylvia van der Burg: ‘Volledig voorbereid met een oplossing aan komen dragen, werkt averechts. We zijn er om de weg te wijzen en niet gelijk in oplossingen te denken. Om daar te komen confronteer ik ondernemers met eenvoudige, maar voor hen soms lastige vragen. Het zijn de vragen die normaal niet gesteld worden. Daarbij is er geen goed of fout. Het gaat er om dat je als familie bewuste keuzes maakt. Bij lastige gesprekken zoek ik niet naar verschillen, maar naar overeenkomsten. Verschillen kunnen we niet oplossen maar overeenkomsten zijn de ideale brug naar de uiteindelijke oplossing.’

‘Door verschillende (nood)scenario’s te schetsen, zet je mensen aan het denken. Wat gebeurt er als je in het ziekenhuis belandt na een val op de skipiste of simpelweg je tas wordt gestolen terwijl je in Chili op vakantie bent? Dat soort situaties gebeuren gewoon. Of je bedrijf gaat in vlammen op of wordt gehackt. Allemaal voorbeelden uit onze dagelijkse praktijk die vragen om een fundament aan (nood)maatregelen die direct in werking treden als zo’n scenario werkelijkheid wordt.’

Slaap lekker

Bij ons draait het om vertrouwen. Niet om het verkopen van een oplossing. Gaat dit vanzelf? Nee, zeker niet! Er gaan de nodige diepgaande gesprekken aan vooraf voordat u en wij ervaren of er ruimte is voor het fundament dat zo nodig is voor een optimale zakelijke relatie. Maar ons doel is dat u als ondernemer (nog) rustiger slaapt! Want als het goed geregeld is en er gebeurt iets, dan is er rust in plaats van paniek.

Luistertip: podcast Toekomstbestendig Ondernemen

In de podcastserie over Toekomstbestendig
Ondernemen vertellen drie eigenaren van familiebedrijven aan de hand van prikkelende dilemma’s over hun kijk op thema’s als bedrijfsopvolging, vermogen, eigenaarschap en duurzaamheid.

Beluister de podcasts in de BNR-app:
https://www.bnr.nl/vanonzepartners/toekomstbestendig-ondernemen

Meer weten? Kijk op:
grantthornton.nl/familiebedrijf of bel ons.
Wij maken graag tijd voor een goed gesprek.

OntwikkelingenDienstverleningAccountancyLopikerwaardWoerden