fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Goede koffie, betere wereld

Wie onderneemt vanuit zijn hart, is ook begaan met de toekomst van de aarde. Daniël Kuijf (47) neemt zijn verantwoordelijkheid en gaat met zijn bedrijf Naughty Beans® voor de meest duurzame koffie en thee voor het bedrijfsleven. Dat is geen makkelijke weg, maar wel nodig. Een eerlijk verhaal over een grote uitdaging. ‘‘Ja maar” is geen optie meer.’ 

Het hart van Daniël gaat al bijna zijn hele leven sneller kloppen van koffie en thee. Hij is een telg van een “koffie- en theefamilie”, dus hoe kan het ook anders. Na een loopbaan als fusie- en overname-specialist kreeg Daniël in 2011 de kans om het kleine koffiebedrijf Cafe Automatic over te nemen, dat ervaring had met het leveren van koffie, thee, water en bijbehorende machines voor de zakelijke markt. Die kans greep hij met beide handen aan.

‘Ik zag de potentie van het bedrijf’, vertelt Daniël. ‘Het was toen nog een kleinschalige organisatie. We zijn met onze focus op kwaliteit en service organisch met onze klanten meegegroeid. Mooie klanten die vestigingen door het hele land hebben. We bedienen ze op vier gebieden: de producten, de machines waar de producten uitkomen, technische service en onderhoud en op verzoek de dagelijkse verzorging van de machines.’

Verbinding

Daniël en zijn team zitten goed in Nederland. ‘Dit is een echt koffie- en theeland. Het is de eerste vraag die we elkaar stellen in een zakelijke omgeving: wil je koffie of thee? Het zijn producten die mensen met elkaar verbinden, die bijdragen aan een goed gesprek. En dat is, zeker in de huidige wereld, steeds belangrijker.’

Vorig jaar was het tijd voor een nieuw jasje. Voor een uitstraling die beter past bij waar het bedrijf anno nu voor staat; Naughty Beans® genaamd. Een naam voor een leverancier van complete en smaakvolle koffie- en theeconcepten, die het net even anders doet dan de rest, met altijd oog voor de verduurzaming van de wereld. Het nieuwe credo: “Hot drinks & healthy office!”.

‘Met onze koffie- en theeconcepten én lekkere voedzame snacks, dragen we bij aan het welzijn op de werkvloer’, verklaart Daniël. ‘Een werkplek is niet meer alleen een plek waar je komt werken. Je wil het er naar je zin hebben. Zeker de nieuwere generaties hechten meer waarde aan werkgeluk. Goede warme dranken zijn onderdeel van een basis waarmee je als werkgever het verschil kunt maken.’

Duurzame alternatieven

Zéker als die een duurzaam karakter hebben. Het is precies waar Naughty Beans sterk op inzet. ‘Linksom of rechtsom moeten we naar een duurzamere wereld toe’, zegt Didi, zakelijk partner van Daniël. ‘Het productieproces van koffie heeft een behoorlijke impact op de aarde. Het is een natuurproduct dat ergens verbouwd wordt en een lange weg aflegt voordat het bij de consument is. Het is onze overtuiging dat dat ook anders kan.’

Naughty Beans® laat haar klanten kennismaken met duurzame en circulaire alternatieven. Didi pakt er een aantal bij als voorbeeld, te beginnen met een zak koffiebonen uit de “direct trade”-lijn. ‘Direct trade zegt dat deze koffie rechtstreeks bij de bron vandaan komt. Dat maken we inzichtelijk middels een codering. Zo creëren we transparantie, ook over de omstandigheden waarin het product gemaakt is. We vinden het belangrijk dat onze consumenten weten wat ze drinken en waar het vandaan komt. Onze koffie is verder circulair, omdat we op het koffiedik oesterzwammen kweken, wat weer kan dienen als vleesvervanger.’

‘Als we met elkaar bereid zijn te investeren in duurzamere koffie en thee, dan gaan we echt stappen zetten’

Plantaardig

Een ander bijzonder alternatief is “koffie zonder koffie”, waar geen koffieboon aan te pas komt. ‘Volledig plantaardig, met lokaal gekweekte ingrediënten’, vertelt Didi. ‘Het smaakt net even anders, maar je houdt wel dezelfde beleving. Als je nadenkt over de grote winst die je hiermee behaalt voor de wereld, is dit een zeer interessante optie.’

‘Hetzelfde geldt voor onze topping (melkpoeder) en cacao’, vervolgt zij. ‘Daar hebben we een plantaardig alternatief voor waarmee we een wezenlijk verschil kunnen maken. Als we dat op een goede manier onder de aandacht brengen kunnen we daar bewustwording mee creëren: vandaag neem ik een kop koffie, vanmiddag drink ik een plantaardige variant. Zo doe je goed voor de wereld.’

Hergebruik

De duurzame koers houdt niet op bij de producten van Naughty Beans. Neem de machines. ‘Wij stellen die met pauze- en wachtstanden zo in dat ze een minimale hoeveelheid stroom gebruiken. Al onze machines kunnen voor 96 procent gerecycled worden. We reviseren machines als geheel of hergebruiken er onderdelen van.’

Uitdaging

Het is een weg vol hobbels en uitdagingen, maar voor Naughty Beans® en haar team is dit de enige juiste richting. ‘Dit drijft ons intrinsiek. Onze sector is vrij traditioneel, maar met elkaar kunnen we de stappen zetten die nodig zijn om onze footprint te verkleinen. Voor mij is het ook een proces geweest, hoor. Maar nu komt het vanuit mijn hart. Want zoals het altijd is gegaan, kan het niet verder. Voor onze vier kinderen is oog hebben voor een betere wereld al vanzelfsprekend. “Ja maar” is geen optie meer. De grootste uitdaging is om onze klanten mee te krijgen. Het kan, daar ben ik van overtuigd. Het mooiste voorbeeld is havermelk en sojamelk. Tien jaar geleden was je een geitenwollensokkentype als je daar om vroeg, nu wordt het je aangeboden. Als we met elkaar bereid zijn te investeren in duurzamere koffie en thee, dan gaan we echt stappen zetten.’

 

www.naughtybeans.com

OntwikkelingenGroothandelFood (groothandel)Eemvallei