Groei van elektrische markt zorgt voor uitdagingen in autobranche
Je kan er niet meer omheen: elektrische auto’s zijn de toekomst. Jeroen Suk, manager van het Business Center van Muntstad ziet dat de verkoop de afgelopen jaren enorm hard is gestegen. De groeiende vraag in combinatie met de beperkte beschikbaarheid van benodigde chips, zorgen doorlopend voor leveringsproblemen in de branche. Muntstad vond een manier om hiermee om te gaan en deze groeipijn te omzeilen.
In 2021 nam het aantal stekkerauto’s volgens het CBS met 38 procent toe. Als je alleen kijkt naar het aantal volledig elektrische wagens, is de groei zelfs 63 procent. Dat maakt één ding duidelijk: elektrisch is de nieuwe standaard. De explosieve groei heeft echter wel gevolgen voor de branche, vertelt Jeroen ons in de showroom van Muntstad De Meern. ‘Het grootste probleem zit in de levering van chips. Dat probleem is tweeledig. Aan de ene kant heeft een elektrisch voertuig veel meer chips nodig dan een brandstofauto. De vraag naar chips is dus sowieso al hoger. Daarnaast zag je ruim twee jaar geleden, aan het begin van de pandemie, dat de vraag naar auto’s tijdelijk enorm kelderde. Toen even later de vraag weer aantrok, zat de planning van chipfabrikanten al vol met ander werk en ontstonden er flinke wachttijden. Dat effect zie je nu nog steeds terug in de levering van nieuwe auto’s. Wie een nieuwe bestelt, moet daar soms wel een half jaar langer op wachten.’
Zoeken naar alternatieven
‘Als Muntstad zagen we twee jaar geleden dat deze uitdaging waarschijnlijk nog wel even ging duren’, vertelt Jeroen. ‘We wilden wel doorgroeien, maar zagen dat de chips ons hierin tegen gingen houden op het gebied van nieuwe auto’s. Daarom zochten we naar alternatieven voor nieuw. Dat alternatief vonden we in jonggebruikte auto’s. Deze verkochten we al meer en het plan om meer op deze markt in te zetten lag al klaar. Door de afgelopen anderhalf jaar is dat plan in een stroomversnelling terecht gekomen. Deze auto’s kopen wij in en verkopen we hier “zo goed als nieuw” aan klanten die op zoek zijn naar een auto “met de kop eraf”. Zo goed als nieuw is natuurlijk een cliché term, maar het is bij jonggebruikt wel degelijk waar. Het zijn auto’s die bijvoorbeeld maar duizend kilometer op de teller hebben staan. Het voordeel voor onze klanten is dat de fabrieksgarantie altijd nog geldt. Het is een markt die als het ware tussen nieuw en occasions in ligt. Deze auto’s vinden is een kunst, maar als je goed zoekt, ligt er een hele markt open. De vraag naar modellen verschilt flink per land, dus soms zijn modellen die in Nederland populair zijn, in het zuiden van Europa helemaal niet zo populair. Daarom zoeken we ons aanbod in heel Europa. Wij brengen vraag en aanbod als het ware bij elkaar.’
Presentatie en zichtbaarheid
‘We zagen een verschuiving in de vraag plaatsvinden’, vertelt Jeroen verder. ‘Onze klanten komen meer voorbereid naar de showroom, omdat ze zich online oriënteren. In coronatijd was dat nog meer, omdat mensen massaal thuiszaten. Daarom hebben we als Muntstad flink geïnvesteerd in de online presentatie van ons aanbod. We zetten in waar de vraag ligt, om onze klanten goed te bedienen. Het is belangrijk dat alles goed vindbaar is. Zij oriënteren zich online, dus als de site klopt en het aanbod klopt, dan is één en één drie. Overigens is zichtbaarheid in de showroom ook een continue uitdaging. Door de groei aan elektrische modellen, moeten we meer verschillende modellen in onze showroom kwijt. Waar we voorheen meerdere variaties van een model konden laten zien, hebben we nu binnen één carline meerdere modellen. Zo is de ID4 een vergelijkbare carline als de Tiguan en de ID3 vergelijkbaar met de VW Golf. Daarom kiezen we ervoor om onze showrooms te specialiseren en er echte belevingswerelden van te maken. In onze showroom in De Meern lanceren we binnenkort een ultieme belevingswereld voor Audi en Audi Sport. Die uitbreiding geeft de kans om op één locatie het totale aanbod goed te laten zien, ondanks het gegroeide aanbod.’