fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Hard werken aan een mooiere wereld

Albert Oudenaarden is directeur van Van den Berg Hardhout BV, voorraadhoudend importeur van tropisch hardhout uit duurzaam beheerde bossen. Hij heeft een duidelijk missie: de wereld mooier maken met tropisch hardhout.

Bijna elke dag loopt Albert een ronde over de werf, om gevoel bij het hout te houden. ‘Ik vind het prettig om even door de productiehallen te lopen om te kijken welke mooie dingen ze daar aan het schaven of afkorten zijn. Of ik kijk op de werf of alle partijen goed gestut zijn, zo houden we het mooi.’ Op de werf staan zo’n vijfentwintig verschillende soorten tropisch hardhout in grote hoeveelheden en allerlei afmetingen opgestapeld. Wanneer een partij besteld is wordt het hout in de schaverij in de juiste vorm en op maat gezaagd en geprofileerd. 

‘Veel van ons hout wordt gebruikt voor straatmeubilair of in tuinen, voor picknickbanken, bruggen, vlonders en schuttingen’, vervolgt Albert. ‘Hout als bouwstof wint weer terrein. Steeds meer mensen zien de nadelen in van overdadig gebruik van aluminium, staal, beton en gerecycled kunststof. Het machtig mooie van hout is dat het vanzelf groeit en tijdens die groei CO2 opslaat in plaats van uitstoot. De uitdaging is om beheerst te oogsten.’

Objectief
Het hardhout van Van den Berg komt uit landen als Brazilië, Gabon, en Suriname. Al het hout is voorzien van het FSC-keurmerk. ‘Als hardhout het FSC-keurmerk draagt, weet je zeker dat je goed zit’, zegt Albert overtuigend. ‘De Forest Stepwardship Counsil heeft wereldwijde standaarden voor duurzaam bosbeheer opgesteld. De organisatie controleert elk jaar of er wordt voldaan aan die standaarden. Zowel in het land van herkomst als bij ons in Lopik. Dat vinden we ook belangrijk; dat iemand over onze schouder meekijkt en objectief beoordeelt of alles gaat zoals het moet.’

Tijdens de kap van het tropisch FSC-hout wordt het natuurlijke ecosysteem in stand gehouden. Bomen worden alleen gekapt als ze gemist kunnen worden en er mag niet in één kap een hele houtsoort worden geoogst. Door de oogst van de oude bomen krijgen de jonge bomen kans om te groeien. Pas na dertig jaar mag er weer in hetzelfde bos gekapt worden. 

Albert laat twee foto’s zien van een FSC-bos in Brazilië. De eerste foto is gemaakt vanuit de lucht vlak na een oogst, op foto twee zien we hetzelfde bos, dertien jaar later. ‘Het bos is weer helemaal dichtgegroeid. De weg die tijdens de oogst is aangelegd om de bomen te vervoeren zie je nauwelijks meer. Ook het welzijn van mens en dier valt onder de voorwaarden van het FSC-keurmerk. Er is veel aandacht voor het welbevinden van de lokale bevolking. Maar er wordt ook gemonitord of het goed gaat met de dieren die in de bossen leven. Lokale bewoners worden betrokken bij de oogst en verdienen een eerlijke boterham’, legt Albert uit. 

 

‘Van kap tot toepassing positieve impact met ons FSC-hardhout’

Creatief
Klinkt als een heel plausibel verhaal. En tóch staat het enthousiaste team van Van den Berg Hardhout elke dag voor een flinke uitdaging om het tropisch hardhout aan de man te brengen. ‘Er zijn dagen waarop we denken: waarom wordt het hout niet onder onze handen vandaan getrokken? Het is zo’n mooi product! Maar we moeten het verhaal keer op keer vertellen.’ Volgens Albert is de consument gewend aan een bepaalde houtsoort, met vaste afmetingen, en dat is nu precies wat tropisch hardhout niet heeft. Althans, niet met het FSC-keurmerk. ‘We hebben hout in veel verschillende soorten, kopmaten en lengtes, zodat er bij de zagerijen geen hout wordt verspild. Je moet creatief en handig zijn, maar dan kun je er hele mooie dingen mee maken. Daarnaast is hout met het FSC-keurmerk natuurlijk duurder dan standaard hout. Maar je mag toch verwachten dat men die meerprijs graag betaalt als je daarmee het bos in stand houdt?’

Het is ook geen onwil van de consument, denkt Albert. ‘Als je het aan consumenten vraagt, dan is er een groot aantal dat best FSC tropisch hardhout wil. Maar bij de houthandelaar waar de consument zijn hout koopt ligt het niet, want die kiezen voor het hout dat de consument kent, in bekende houtsoorten en standaardmaten. Daar valt voor ons nog veel terrein te winnen. Om dichter bij de consument te komen willen we een webshop ontwikkelen waarin de consument direct toegang heeft tot onze voorraad. Dat is nog wel een zoektocht want we willen daarmee niet de handelaren die wél ons hout afnemen in de weg zitten.’

Thema
Herkomst van producten in het algemeen moet een veel belangrijker thema worden. ‘We roepen dat al heel lang, maar het is een taai proces. Niemand wil dat het bos verdwijnt, maar we willen de oplossing niet betalen. Sinds twee jaar werkt Lisanne de Wit voor ons als MVO-ambassadeur. Haar werk bestaat uit consumenten en bedrijven overtuigen van het nut van duurzaam hout. Zo zijn we met elkaar aan het strijden om meer hout te gebruiken zonder dat mensen en bossen in de herkomstlanden daar de dupe van worden.’

In de nabije toekomst ziet Albert een mooie kans in circulariteit, door gebruikte partijen hardhout op te kopen en geschikt te maken voor hergebruik. ‘Zo zetten we ons op verschillende manieren in om zoveel mogelijk hout te gebruiken, maar wel met oog voor de belangen van zowel leveranciers als klanten. Ons bedrijf laat zien dat het mogelijk is om door het gebruik van tropisch hout een bijdrage te leveren aan een mooiere wereld aan zowel de herkomst- als gebruikerskant van de productieketen. We hebben prachtig werk, met veel positieve impact.’

Inspiratie over de vele mogelijkheden en soorten hardhout vind je op rethinkwood.nl.

InterviewBouw & VastgoedGroothandelLand- tuinbouw (groothandel)Lopikerwaard