Het beste naar boven halen
Het beste uit zichzelf halen, topsporters doen niet anders. Als het aan Martijn van Ooijek (31) ligt, kunnen veel bedrijven daar iets van leren. Met Performance Evolution helpt hij teams en medewerkers optimaal te presteren. ‘Het kost tijd, geld en energie om aandacht te geven aan de mens, maar uiteindelijk levert het veel meer op.’
It’s just awareness. Het is niet voor niets dé slogan van Martijn van Ooijek. Beter presteren begint met bewustwording. En daar schort het volgens de ondernemer uit De Meern nog wel eens aan. Als businessperformance consultant heeft hij de kennis én ervaring om prestaties van teams en individuen te verbeteren. Het tunen van drijfveren en verwachtingen spelen een belangrijke rol. ‘Als een leidinggevende of eigenaar niet zelfbewust is van de koers die hij of zij wil varen, ga je een team niet meekrijgen. Je moet weten welke kant je op wilt, hoe je dat gaat doen en wie je daarvoor nodig hebt.’
Het perfecte pad
De gedreven Martijn wist al jarenlang dat hij “ooit” wilde gaan ondernemen. ‘Maar ik vond dat ik eerst moest leren. Naar mijn mening heb ik het perfecte pad afgelegd’, vertelt hij enthousiast. Na een studie Arbeids & Organisatiepsychologie, met als specialisatie Prestatiepsychologie, belandde hij in de recruitmentbranche. ‘Eerst bij Page Personnel, waar ik tot en met de Managing Director heb samengewerkt. Ik heb daar de werkwaarden van het personeel in kaart gebracht. Superinteressant! Daar heb ik de basis voor mijn carrière gelegd’, vertelt hij. Daarna sloot hij zich aan bij More Recruitment, dat hij meehielp op te zetten. ‘Ik heb 6,5 jaar mensen bemiddeld, op strategisch niveau meegedacht met mijn klanten en intern onder andere de afdeling training en development opgezet. Je komt bij honderden organisaties binnen en iedereen werkt op een andere manier. Je hoort, ziet en voelt heel veel. Ik ben trots op wat ik in die jaren heb gepresteerd en wil dat ook bij andere organisaties inzetten.’
Om de prestaties te verbeteren, biedt Performance Evolution twee trajecten aan. Het eerste traject is teamprestaties. ‘Dan kijk ik hoe het team eruitziet, waar het bedrijf naartoe wil en wat de kernwaarden en doelen zijn. Vanuit een nulpunt komen we tot een plan van aanpak. Wat is er nodig om de doelen te bereiken? Ik reik handvatten aan vanuit de topsport’, schetst Martijn, die tot voor kort zelf jarenlang voetbalde (‘Toen ik stopte, bleek ik tien jaar met een gebroken teen te hebben gelopen’) en tegenwoordig tennist. ‘Met performance psychology koppel ik topsport aan het bedrijfsleven.’
Het tweede traject is aannamebeleid. ‘Hiervoor kijk ik wat voor mensen er in dienst zijn en of dat past bij wat de organisatie uitstraalt. Past het? Mooi, dan maak ik inzichtelijk hoe dat komt en waar verbetering ligt! Want overal is verbetering mogelijk. Zo niet, dan kijken we wat er moet veranderen. Dit doe ik op basis van een drijfverenanalyse, waar ik een cursus voor heb gevolgd bij Profile Dynamics. Met deze drijfverenanalyses maak je de motivatie van mensen op een wetenschappelijke manier inzichtelijk.’
Bedrijf versterken
Zijn eigen drijfveer is om mensen op de werkvloer gelukkig te maken. ‘Ik zie veel mensen langs elkaar heen communiceren. Mensen gaan een job aan en komen er dan na een maand achter dat het niet bij ze past. Of een organisatie neemt iemand aan, omdat ze -iemand móeten aannemen. Dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Je moet -mensen aannemen, omdat zij jouw bedrijf komen versterken. En jij moet een medewerker iets geven, waardoor die zich prettig voelt op zijn werk. Ik vind het heerlijk om te horen dat mensen op hun plek zitten en dat leidinggevenden zeggen: we hebben een goed functionerend team.’
Doorgaans, vertelt Martijn, wordt een business performance consultant ingeschakeld als er problemen zijn. ‘De interne communicatie is niet goed of er is een hoog verloop. Maar het kan ook vanuit de positieve kant bekeken worden. Zo ben ik actief voor een klant die juist heel tevreden is. Zij willen graag in kaart gebracht hebben waarom zij een goed presterend team hebben. Als je dat weet, kan je dit ook op andere afdelingen inzetten.’
Naar zijn mening hebben veel bedrijven te weinig oog voor het belang van goed ingevulde en presterende teams. ‘Vaak is men druk met de waan van de dag. Al het andere komt later wel. Ja, het kost tijd, geld en energie om aandacht te geven aan de mens, maar op de langere termijn levert het je winst op. Ik help leidinggevenden de teams aandacht te geven die zij verdienen. Bedrijven die zich bewust willen worden van hoe een team presteert, functioneert en communiceert, mogen mij benaderen. En dan met name in Utrecht en omgeving. Ik voel mij verbonden met het DNA van de ondernemers in dit gebied, hou ervan om snel te schakelen en keuzes te maken. Ik wil graag iets betekenen in de regio.’