fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Het is leuk om af en toe iets weg te geven’

Een nieuwe auto kopen is vaak al een feestje, maar bij Zeeuw & Zeeuw wordt dat vrolijke gevoel de komende periode versterkt. Verkopers kruipen in de huid van Gaston Starreveld en draaien aan het rad tijdens de actie “Pimp your ride”.

In het dagelijks leven is Wim de Pater vestigingsmanager van Ford Zeeuw & Zeeuw in Nieuwegein. In afwachting van nieuwe kantoorruimte verricht hij zijn werkzaamheden tussen de auto’s, want zijn bureau staat middenin de showroom. Sinds kort staat hij met enige regelmaat op en dan neemt de showmaster in hem het even over. Dan geeft Wim een flinke zwieper aan het rad dat achter zijn bureau staat en maakt hij particulieren die een nieuwe vierwieler aanschaffen extra blij.

‘Het kan soms net de druppel zijn die de deal laat slagen’, vertelt Wim over de nieuwste actie van Zeeuw & Zeeuw. Want hij is niet de enige verkoper met zo’n rad achter zijn bureau. In elke vestiging is het altijd prijs voor de kopers van een nieuwe auto of een occasion. ‘Het is leuk om showmaster te kunnen spelen, maar vooral om iets weg te kunnen geven. Zeker op zaterdagen is het weer druk in de showroom en dan is het leuk om naar het rad te kunnen lopen. Mensen zijn nieuwsgierig naar wat daar gebeurt. Het is een vrolijke actie en dat past goed bij deze tijd. Het weer wordt mooier en de mensen kunnen weer lekker een biertje drinken op het terras. Je merkt aan alles dat iedereen weer een beetje vrolijker wordt.’

Wrappen

En dan verhoogt het winnen van prijzen de stemming natuurlijk extra. Koop een nieuwe auto en win er gratis een designtegoed van Z-signing bij. Daarmee kun je bijvoorbeeld de ramen laten tinten of de spiegels laten wrappen. Het rad kan ook stoppen bij een gratis waxoyl-behandeling zodat de lak extra wordt beschermd. Er valt ook een dinerbon van honderd euro te winnen of een sport-
tegoed voor datzelfde bedrag. En er kan honderd euro worden gedoneerd aan een van de goede doelen van Zeeuw & Zeeuw. Dan komt het geld bijvoorbeeld terecht bij Stichting Hartekind, waarvoor enkele medewerkers van verschillende vestigingen ook deelnamen aan een sponsorschaatstocht van 75 kilometer.

Alle winnaars maken ook nog eens kans op de hoofdprijs: een autopimp inclusief een vijfdelige YouTube-serie over het pimpen van de auto. Daarbij wordt de wagen aangekleed met behulp van de verschillende Zeeuw & Zeeuw dochterbedrijven zoals Z-Signing, Z-Energy en Verzekeringen. ‘Want iedereen kent Zeeuw & Zeeuw van de nieuwe auto’s en occasions, maar er zijn minder bekende takken die er ook bijhoren. Zo kunnen mensen bij ons terecht als zij bijvoorbeeld hun bedrijfswagen willen laten beletteren. Dat kunnen wij uitvoeren via Z-Signing’, legt Wim uit. ‘We zijn ook actief in de levering van bijvoorbeeld laadpalen en bieden alles aan rondom verzekeren. Onze kracht is dat we een hoop dingen zelf kunnen doen en daar willen we met deze actie ook wat meer bekendheid aan geven.’

‘Zeker op zaterdagen is het weer druk in de showroom en dan is het leuk om naar dat rad te kunnen lopen’

Acties

De actie “Pimp your ride” past in een rijke traditie van Zeeuw & Zeeuw, vertelt Wim. ‘We timmeren altijd wel aan de weg. Ook in de periode dat de wereld regelmatig in lockdown was, probeerden we altijd wel iets te doen. Zo waren bij onze vorige actie lokale horecaondernemers betrokken. We zochten heel erg de binding met de regio, door kopers van auto’s een dinerbon voor een lokale
horecagelegenheid cadeau te doen. Nu zouden we het bijna weer vergeten, maar zij hebben het heel lang erg moeilijk gehad en wij wilden ze op die manier een steuntje in de rug geven. En zo hebben we bijvoorbeeld ook een actie gehad waarbij per verkochte auto een bedrag naar een lokale sportclub ging.’

Verkopen

Wim is blij dat na alle verschillende coronamaatregelen zijn werk inmiddels weer ‘normaal’ is. ‘We zien de verkopen weer stijgen. Ook in coronatijd ging dat gewoon door, maar het verschoof wel. Nieuwe auto’s werden minder verkocht, maar dit werd gecompenseerd door meer verkoop van gebruikte auto’s’, vertelt Wim.

Inmiddels zit de loop er weer in in zijn pand in Nieuwegein. ‘Mensen bezoeken toch graag de showroom om een eventuele nieuwe auto van dichtbij te zien en om nieuwe technieken te ervaren. Dat was de afgelopen periode weleens lastig. Bij gebruikte auto’s hebben mensen vaak gerichte belangstelling. “Ik ben geïnteresseerd in die witte Focus”, hoor je dan. Soms gingen we dan gewoon met de auto langs voor een proefrit aan huis. Maar met een nieuwe auto gaat dat niet, want je hebt niet alle verschillende opties in één auto. Je wilt graag het entertainmentsysteem laten zien, maar ook de lederen bekleding. Het is alleen geen doen met vier auto’s langs te gaan. Voor ons als verkopers is het ook leuk dat mensen de weg naar de showroom weer vinden. Daar kunnen we onze expertise laten zien en de klanten helpen in hun zoektocht naar de beste, leukste of meest sportieve
optie.’

InterviewOntwikkelingenTransport & AutobrancheAutodealerLekstroom