fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Van Vliet Autogroep doet belangrijke overname

Arjan van Vliet, directeur van familiebedrijf Van Vliet Autogroep, heeft een bekende naam uit de branche overgenomen: de Groene Hart-bedrijven van Visscher PGH, de Peugeot- en Citroëndealer met vestigingen in Woerden, Gouda en Alphen aan de Rijn. De overname is een essentiële stap richting de toekomst, laat hij weten. ‘Ik heb een langetermijnvisie voor mijn bedrijf. Ik wil groeien, en als autodealer heb je de keus: meegaan, of stil blijven staan.’

Primeur!

‘De overname heeft te maken met veranderingen in de autobranche’, begint Arjan zijn verhaal. Zelf is hij maar liefst de vijfde generatie Van Vliet die werkzaam is bij het familiebedrijf. Hoewel een generatiewissel voor de meeste familiebedrijven niet altijd gunstig uitpakt, is dat geenszins het geval bij Van Vliet Autogroep. Het bedrijf telt inmiddels negen vestigingen, en vertegenwoordigt meerdere automerken: Opel, Fiat, Alfa Romeo, Jeep Abarth en Kia. Met de overname komen daar nog eens drie vestigingen en twee automerken bij: Peugeot en Citroën.

Schaalvergroting
Van vroeger uit kan Arjan zich herinneren dat zijn vader ook wel het Woerdense Opeldealertje genoemd werd. Maar de tijd dat iedere stad zijn eigen Opeldealer had, is voorbij, weet hij. ‘Toen ik net bij mijn vader in dienst was, waren er in Nederland ruim tweehonderd Opeldealers, nu zijn dat er nog maar 25.’ Kortom: de grote jongens slokken de kleine op, en dat heeft onder meer te maken met het samengaan van de autofabrikanten, legt Arjan uit. ‘Het kost veel tijd en geld om een auto te ontwikkelen. Om efficiënter te werken, gaan daarom steeds meer fabrikanten clusteren. De prognose is dat uiteindelijk nog maar vijf grote fabrikanten overblijven, in de héle wereld. Die produceren dan op grote schaal onderdelen, zoals de versnellingsbak, de motor of het onderstel, voor een variëteit aan automerken.’

Dat is ook wat bij Opel gebeurde. Opel werd in 2018 door PSA gekocht, de fabrikant en het moederbedrijf van Peugeot en Citroën. ‘Voor die tijd was Opel van General Motors, een Amerikaans bedrijf, maar de Amerikanen wilden Europa uit. Ze vinden onze markt een beetje gek. Wij denken: hoe kleiner de motor, hoe beter (want dat betekent minder CO2-uitstoot), maar zij sturen het liefst pick-up trucks onze kant op. Heel overdreven gezegd’, voegt hij daar licht geamuseerd aan toe.

Het feit dat Opel in handen kwam van PSA, zette Arjan aan het denken: hoe kan ik nóg beter samenwerken met deze partij? Bekend is dat fabrikanten met zo min mogelijk dealers willen samenwerken. ‘Ze willen óók dat de dealers gaan clusteren, want het scheelt nogal of je maar één of drie dealers in de regio moet bezoeken. Ons werkgebied bestaat uit Woerden, Bodegraven (met Opel), plus Gouda en Alphen aan de Rijn (met Kia, Fiat, Alfa Romeo en Jeep). Die steden overlappen precies met het werkgebied van Visscher. Tel daarbij op dat Opel, Peugeot en Citroën sinds kort bij hetzelfde moederbedrijf horen, en je snapt mijn motivatie.’

‘Ik zeg altijd: breder sta je sterker’
Strategie
Voor Arjan was de keuze: moet ik anticiperen op de toekomst, of niet? Zijn antwoord is volmondig: ja! ‘Mijn visie voor de toekomst is dat ik langzaam wil groeien. Ik hoef geen sprint te trekken, juist niet. Ik wil nog lange tijd blijven bestaan zodat straks zelfs de zesde generatie zich bij het bedrijf kan voegen. Dat hoeft uiteraard niet. Sterker nog: ik heb liever dat mijn kinderen zeggen: “Pap, we doen het niet”, dan dat ze iets doen waar ze geen zin in hebben. Mijn zoon studeert bedrijfskunde. Misschien wil hij wel bij een veel grotere partij werken, zoals Unilever. Vergeleken daarbij zijn wij maar klein. Of start hij zijn eigen bedrijf in een heel andere branche.’

Vandaar dat Arjan een halfjaar geleden voor het eerst contact zocht met de heer Visscher, de bekende Peugeot- en Citroëndealer in Midden-Nederland. ‘Hij had initieel geen behoefte om te verkopen’, vertelt Arjan. ‘Al stond hij wel open voor het idee. De coronacrisis laaide op, en hij wist niet zeker of hij nog wel zin had om door te gaan. Wat meehielp is dat hij het grootste deel van zijn carrière er al op had zitten. Na de zomervakantie zijn we serieus in gesprek gegaan, en zodoende deel ik nu de primeur: per 1 januari neem ik officieel het stokje van hem over.’

Lease-aanbod breidt uit
Met de overname van Visscher breidt ook het aanbod van de leasemaatschappij zich uit. Het zogenoemde VlietLease biedt mobiliteitsoplossingen voor de regionale ondernemer. ‘Je kunt bij VlietLease alleen terecht voor het leasen van een auto van onze eigen merken’, zegt Arjan. ‘Wij onderscheiden ons door kennis van de lokale markt. Levering, onderhoud en schadeherstel doen wij allemaal in eigen huis, daarom kunnen wij de prijs laag houden. Met de toevoeging van Peugeot en Citroën, zijn die modellen nu dus ook bij ons te leasen.’

‘Toen ik net bij mijn vader in dienst was, waren in Nederland ruim tweehonderd Opeldealers, nu zijn dat er nog maar 25’

Corona
Eerlijk, de autodealer was zelf ook weleens gespannen over de toekomst. ‘Zeker aan het begin van de crisis’, vertelt Arjan. ‘Premier Rutte heeft ons toen wel geholpen en daar ben ik nog steeds heel blij mee. Rond april daalde de autoverkoop flink, en er kwamen veel minder mensen voor onderhoud. Dat is de trend die we overigens nog steeds zien, zij het veel minder extreem. Thuiswerken betekent voor werknemers minder tijd op de weg, en dat resulteert voor ons in minder verkoop aan de zakelijke markt. Particulieren daarentegen kopen wel, want die willen een (extra) auto voor de deur.’

Inmiddels is het vertrouwen weer sterk toegenomen. ‘Anders doe ik zo’n aankoop niet. Natuurlijk merken we nog steeds iets van de crisis, maar daarop anticiperen we. Onder andere door zo’n overname. Ik zeg altijd: breder sta je sterker. Bijna veertig jaar zijn wij met Opel het best verkopende merk van Nederland geweest, maar het aanbod goede auto’s neemt toe. Door meer merken in huis te hebben, zorgen we als Van Vliet Autogroep dat we aan de goede kant blijven.’

Elektrisch
Tot slot wil team Van Vliet nog een tipje van de sluier oplichten met betrekking tot de nieuwste modellen. ‘Op dit moment is de best verkochte elektrische auto de Kia e-Niro. In 2021 komen daar regelmatig modellen bij. Vanaf heden is bijvoorbeeld de elektrische Fiat 500 verkrijgbaar, en daar verwacht ik veel van. Hij is groter dan de huidige Fiat 500, heeft een mooie actieradius en hij is goed geprijsd (vanaf 25.000 euro). Ook de eerste bedrijfswagens zijn intussen elektrisch verkrijgbaar, bijvoorbeeld de Opel Vivaro-e en Fiat E-Ducato. Binnen nu en drie jaar zullen onze merken elk model voorzien van een elektrische variant. Als consument kun je dan gemakkelijk kiezen uit een benzine, diesel of elektrische aandrijving. Zo zijn modellen als Opel Insignia, Jeep Compass en Alfa Romeo Stelvio volledig elektrisch verkrijgbaar. Een mooi vooruitzicht.’ Ook op persoonlijk vlak heeft Arjan iets leuks op de planning. De directeur werd vorig jaar al verkozen tot Opeldealer van het jaar, en dit jaar valt hij mogelijk weer in de prijzen. Hij is namelijk genomineerd voor de Gouden Parel 2020. ‘Ik ben heel benieuwd!’

OntwikkelingenCoverstoryTransport & AutobrancheAutodealerOpbouw, onderhoud en onderdelenTransportFamiliebedrijfWoerden