fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘HET KOST MEER TIJD DAN JE DENKT!’

Toen we Lianne Vermeulen-Boelm en Ron Henzen van PKF Wallast vertelden dat het thema van deze editie van OnderNamen “Energie” is, wisten zij vrijwel direct waar ze het over wilden hebben in hun artikel: bedrijfsopvolgingen. Ze zijn daar in teamverband vaak mee bezig en stellen dat er binnen hun vakgebied bijna geen energiekere processen zijn dan dat.

PKF Wallast krijgt energie van bedrijfsopvolgingen

‘Je vraagt je in eerste instantie misschien af wat energie en bedrijfsopvolgingen met elkaar te maken hebben’, zegt Ron, fiscalist en partner bij
PKF Wallast, een organisatie van accountants, belastingadviseurs, business valuators en bedrijfsjuristen. ‘Maar wij zien wel degelijk een link. Als wij een proces van bedrijfsopvolging doorlopen, komen er heel veel disciplines binnen ons kantoor samen, op fiscaal, juridisch, valuation en accountancygebied. Dat zorgt voor een mooie mix aan energie, die je nodig hebt om alles vanaf het begin tot het eind goed neer te zetten.’ Lianne, bedrijfsjurist bij PKF Wallast, vult aan: ‘Vergeet ook niet de energie die speelt tussen de verschillende stakeholders die bij een bedrijfsopvolging betrokken zijn. Naast de ondernemer en bedrijfsopvolger zijn dit bijvoorbeeld de bank, notaris, (andere) kinderen, werknemers en de ondernemingsraad. Ook komt er vaak veel emotionele energie kijken bij een bedrijfsopvolging. Een ondernemer doet immers afstand van zijn “kindje”.’

Denk aan de tijd
Veel ondernemers zullen vroeg of laat bezig zijn met bedrijfsopvolging. Het kan zijn dat het bedrijf wordt overgedaan aan één van de kinderen, een medewerker of misschien wel iemand buiten het bedrijf. Hoe dan ook is het belangrijk om er op tijd over na te denken, zo stellen Lianne en Ron. Bij PKF Wallast weten ze inmiddels dat het bewustzijn hierover per ondernemer verschilt. ‘Er zijn ondernemers die alles al hebben voorbereid en precies weten wat ze willen’, aldus Ron. ‘Maar veel ondernemers zijn bezig met de waan van de dag en hebben het minder duidelijk op hun netvlies. Ze trekken dan meestal te laat aan de bel.’ Lianne: ‘Het voltooien van een bedrijfsopvolging kost gewoon tijd. Er gaat veelal een jaar of langer overheen. Dat komt omdat je te maken hebt met verschillende stakeholders, die allemaal moeten worden ingelicht en vaak medezeggenschap hebben. Stel dat één van je kinderen je opvolgt, dan moet ook worden bekeken wat het betekent voor de erfenis en eventuele andere kinderen. De Belastingdienst heeft ook zijn tijd nodig; je wilt vooraf zekerheid hebben dat de opvolging niet leidt tot fiscale verrassingen. Daar gaan meerdere correspondentierondes overheen. Een bank wil je ook niet op het aller laatste moment overvallen met het nieuws; de bedrijfsopvolging kan invloed hebben op de financiering van het bedrijf en de bank zal dat willen beoordelen. En denk je er bijvoorbeeld over na hoe je medewerkers gaan reageren en of daar mogelijke bezwaren zullen leven? Je hebt elkaar echt nodig in dit proces, dus als je hier tijdig mee begint, kun je veel onnodige hobbels en stress voorkomen.’

‘In het proces van bedrijfsopvolging draait het allemaal om teamwork’

Verschillende disciplines komen samen
In het proces van bedrijfsopvolging draait het allemaal om teamwork, iets wat bij PKF Wallast de afgelopen jaren alleen maar belangrijker is geworden. ‘Vroeger was de relatiemanager vaak dubbel opgeleid en deed hij alles voor de klant’, vertelt Lianne. ‘Omdat ons werk specialistischer is geworden, opereren we steeds meer in teamverband. De samenstelling van dit team is afhankelijk van de soort casuïstiek. We starten veelal met een kick-offsessie waarin we met elkaar bespreken wat het tijdsplan en het stappenplan wordt. Onze klant heeft weliswaar één aanspreekpunt, maar achter de schermen zoeken we naar de juiste combinatie van disciplines om het proces zo goed mogelijk te laten lopen. We maken met elkaar afspraken over wie wat doet om zo tot het beste eindresultaat te komen. Ron: ‘Daar krijg ik dus enorm veel energie van, samen iets over de eindstreep trekken. Je weet van tevoren nooit precies wat je gaat tegenkomen en hoe het proces zal verlopen, en dat is zo mooi aan deze tak van sport. Bedrijfsopvolging heeft ook raakvlakken met bijvoorbeeld estate planning, value based management en financiële planning. Dat alles in één traject samenkomt, dat is toch mooi?’

Uit het boekje
Lianne en Ron werken momenteel aan een mooie bedrijfsopvolging van een middelgroot bouwbedrijf. ‘Dit is voor ons allebei een heel fijne case, omdat het echt een bedrijfsopvolging uit het boekje is. Qua tijdslijnen, qua gedachtegang vanuit de ondernemer, de stakeholders, alles klopt eigenlijk. We zijn daar met z’n tweeën naar toe gegaan om met de betrokkenen van gedachten te wisselen. Lianne heeft de aandeelhouders van het bedrijf uitleg gegeven over de juridische stappen en de impact voor alle partijen. We kregen terug dat ze dit heel fijn vonden. Het is belangrijk om een klant stap voor stap mee te nemen in het proces. Er worden in zo’n situatie overeenkomsten gemaakt die misschien wel tien jaar gaan gelden, dan moet je zeker weten dat iedereen erachter staat. Een bedrijfsopvolging hoort ten slotte ook een mooi moment te zijn, en daar willen wij graag aan bijdragen.’

Drie tips als je bezig bent met bedrijfsopvolging (niet uitputtend!):
1. Begin op tijd; ‘Een bedrijfsopvolging is echt niet binnen een week geregeld.’
2. Betrek vanaf het begin af aan alle stakeholders erbij; ‘Zorg dat niemand voor verrassingen komt te staan, want dat kan alleen maar vertragend werken.’
3. Denk na over de impact op jouw inkomen en vermogen: ’Het is fijn om te weten hoe je inkomen eruit ziet zodra je je onderneming verkoopt dan wel (deels) schenkt en wat de impact is op jouw toekomstige nalatenschap en de (inkomens)positie van je nabestaanden.’

DienstverleningAccountancyThema verhaalWoerden