fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Ik help mensen om te krijgen waar ze recht op hebben’

Zorgen dat de mensen krijgen waar ze recht op hebben. Dat is de belangrijkste taak van een incassobureau, meent Mark van der Velden. Als eigenaar van ABC Incasso zorgt hij hier al veertig jaar voor. Sinds kort doet hij dit vanuit zijn kantoor aan huis in Nieuwerbrug, waardoor hij direct ook een heel nieuw werkgebied tot zijn beschikking heeft gekregen. Hoog tijd om de ondernemers in regio Woerden kennis te laten maken met zijn werkwijze.

Waar we gaan zitten, is de eerste vraag die Mark van der Velden stelt na het aannemen van de jas. Het kantoor, de door het lentezonnetje aangenaam verwarmde serre of de zithoek in de woonkamer? Het wordt die laatste en daar springt de salontafel met glazen plaat direct in het oog. Daaronder liggen namelijk allerlei vis-attributen. ‘Het was mijn beurt om er iets onder te leggen. Hiervoor lagen er schelpen en rond de feestdagen kerstspulletjes. Eens in de zoveel tijd veranderen we dat’, vertelt Mark. ‘Vissen is een grote hobby van mij. Het liefst doe ik dat in Frankrijk. ’s Nachts vissen en overdag leuke uitstapjes maken.’

Ook de klanten van ABC Incasso ontvangt Mark sinds zijn verhuizing naar Nieuwerbrug aan huis. Jarenlang had hij een kantoor in Weesp, maar dat zegde hij op na zijn verhuizing uit Nederhorst den Berg vorig jaar. ‘Mijn drie medewerkers werkten al veel vanuit huis. Natuurlijk door corona, maar ook daarvoor bood ik al die mogelijkheid. Om dit werk te doen heb je een computer nodig en een telefoon. Daar hoef je niet voor naar kantoor te komen. Mijn medewerkers hebben de vrijheid om eens een uurtje iets anders te doen. Als dagelijks maar bepaalde werkzaamheden af zijn en op vrijdag alles, dan ben ik tevreden. En dat gaat fantastisch’, vertelt Mark. ‘En klanten kan ik hier ook goed ontvangen. Alle ruimte en mogelijkheden. Een kantoor oogt misschien wat professioneler, maar dit is een meer persoonlijke omgeving.’

‘Als ik aanvoel dat mensen gelijk hebben, wil ik ervoor zorgen dat ze ook gelijk krijgen’

Procederen
In de regio is Mark een nieuw gezicht, maar in de incassowereld loopt hij al jaren mee. ‘Ik zit vanaf mijn 21ste in het vak’, vertelt hij. ‘Al besef ik niet dat dat inmiddels al veertig jaar is. Het meeste plezier in mijn werk haal ik uit het procederen. Als ik aanvoel dat mensen gelijk hebben, wil ik ervoor zorgen dat ze ook gelijk krijgen. Op mijn 23ste stond ik voor het eerst voor de rechter. Met zweetplekken onder mijn armen van de zenuwen. Stond ik daar, tegenover die gehaaide advocaten. Nu we veertig jaar verder zijn, is het andersom. Nu ken ik alle trucjes.’

Binnen ABC Incasso houdt Mark zich vooral bezig met de zaken die voor de rechter komen. ‘We streven altijd naar een minnelijke oplossing, maar als dat niet lukt gaan we naar de rechter. Ik wijs er altijd op dat de kosten dan stijgen en dat één van beide partijen die zal moeten betalen. En dat de kans groot is dat de rechter ons naar de gang stuurt om er alsnog onderling uit te komen.’ Per jaar belanden zo’n honderd van zijn zaken voor de rechter. ‘Ik vecht dus veel tegen advocaten, waar ik vroeger zo tegenop zag en nu helemaal niet meer. Het is een spel, soms met een behoorlijke inzet. Wat daar leuk aan is? De rechter aan jouw kant krijgen en zorgen dat hij of zij jou volledig gelijk geeft.’

ZZP’ers
Het aantal zaken dat hij jaarlijks voert, is al jaren min of meer gelijk. Wel ziet Mark dat het aandeel zzp’ers toeneemt. Net als voor scheidingszaken, waarbij hij vrouwen helpt om achterstallige alimentaties te innen, heeft Mark ook speciale aandacht voor zelfstandig ondernemers. ‘Het is vaak zo dat zij een opdrachtgever bij het uitblijven van betalingen niet durven aan te pakken. Omdat ze er in zekere zin afhankelijk van zijn. Ze spreken de baas wel aan, maar als die zegt nog even geduld te hebben, dan gaan ze door met hun werk. En als de baas twee weken later nog eens geruststellend zegt dat het geld eraan komt, geloven ze dat. Ik heb het meegemaakt dat iemand bij mij kwam, omdat die persoon inmiddels al zijn spaarcenten er doorheen had gejaagd om de vaste lasten te betalen. Dat kan natuurlijk niet. Dus ga ik in gesprek met zo’n opdrachtgever en leg ik de mogelijkheden uit. En dat ik in het ergste geval beslag kan leggen. Ik ben zeker niet altijd een aardige kerel. Maar het geeft een prettig gevoel als je aan mensen het geld kunt overmaken waar ze recht op hebben.’

En dat overmaken doet Mark het liefst zo snel mogelijk. ‘Wat klanten willen is inzicht en zo snel mogelijk geld tegen zo min mogelijk kosten. Inzicht geef ik doordat ze kunnen inloggen in onze online systemen. En zodra wij jouw geld binnen hebben, maken we het binnen 24 uur over. Het is jóuw geld, simpel.’ Mark staat met zijn no-nonsense aanpak open voor nieuwe klanten uit de regio. ‘Je zit bij ons nergens aan vast. Ik moet ervoor zorgen dat je tevreden bent en blijft. Als dat lukt, zie ik je volgende factuur wel tegemoet.’

InterviewOntwikkelingenDienstverleningFinanciële dienstverleningWoerden