IT-oplossingen op maat: veilig, kwalitatief en gebruiksvriendelijk
Digitalisering, geen enkel bedrijf kan meer zonder. Als ondernemer kun je echter de beste bedoelingen hebben, maar toch tegen problemen aanlopen. Of je ziet door de bomen het bos niet meer. Bij Informed Group uit Woerden staan ze klaar om ondernemers op een transparante en doortastende manier te helpen met hun digitale revolutie. ‘We hebben een team dat heel veel kennis heeft en dolgraag samenwerkt om tot het beste resultaat te komen.’
Stel: je hebt flink geïnvesteerd in nieuwe software, maar het werkt niet zoals je wil. Of het is niet op de juiste manier afgestemd op jouw bedrijfsprocessen. Of je hebt bepaalde wensen, maar vindt nergens de passende oplossing. Bel Informed Group en ze helpen je. Op basis van een combinatie van intelligent information management, LowCode en IT-consultancy, bedenkt het team de meest optimale oplossingen voor ondernemers. Dat doen ze met de beste softwarepakketten en -systemen die er zijn, maar vooral door op een menselijke en volledig merkonafhankelijke wijze advies te geven. Eigenaar Jeroen Jansen begon in 2006 met zijn bedrijf – onder de hooiberg bij zijn woning in Kamerik – nadat hij zelf tegen blokkades aanliep bij de softwareleverancier waar hij werkte. ‘Ik merkte dat het me stoorde dat ik geen onafhankelijk advies kon geven. Ik zag klanten veel geld uitgeven aan oplossingen die helemaal niet het beste voor hen waren. Daarom ben ik het zelf gaan doen.’
Naar het mkb
Jarenlang werkte Jeroen met zijn team met name voor grote, zoals hij het zelf noemt, “documentfabrieken”. Bedrijven die met veel belangrijke documenten werken, zoals bedrijven uit de farmaceutische industrie. “Connecting people to the enterprise” werd in 2010 zijn slogan. Met die visie richt Informed zich momenteel steeds meer op het mkb en mkb- plus. ‘We zagen de behoefte aan een goed gestroomlijnde digitale transformatie steeds meer toenemen in het mkb’, zegt Sales & Marketing director Nicole van Rij. ‘En dat is niet zo gek, want eigenlijk is elk bedrijf tegenwoordig een digitaal bedrijf. Zelfs de bakker op de hoek heeft een website waarop je bestellingen kunt plaatsen. We helpen dus met de digitalisering van bedrijfsprocessen en parallel daaraan met de kwaliteit, veiligheid én het gebruiksgemak.’ Jeroen vult aan: ‘Onze consultants hebben gemiddeld vijftien jaar ervaring in het vakgebied en een grote specialisatie in dat kleine stukje IT: het beheren van data- en informatieprocessen die je hebt binnen je organisatie. Het werk dat we al deden in de grote bedrijven trekt zich nu door naar het mkb. Je moet tegenwoordig alles digitaal aanbieden, zorgen dat informatie op verschillende devices en 24/7 in te kijken is. Wij zorgen ervoor dat bedrijfskritische informatie goed en efficiënt gebruikt wordt, maar vooral dat mensen het ook echt willen gebruiken. De belangrijkste vraag is dan ook: is het makkelijk in gebruik? Daar begint het allemaal mee.’
Oplossing op maat
Nicole: ‘Wij starten vanuit de basis: kijken wat er al is. Want vaak heb je al ergens tijd en geld in geïnvesteerd, en dat gooien we niet zomaar weg. Vaak is het voldoende om een aantal zaken bij te stellen.’ Om qua veiligheid een goede basis te hebben, werkt Informed Group met diverse gecertificeerde partners. ‘We gebruiken onder meer OpenText voor een stuk informatiemanagement, Microsoft voor Office365 en OutSystems als LowCode-platform waar ons eigen kwaliteitsmanagementsysteem QSEH Star op gebouwd is. Het grote voordeel van de techniek van LowCode is dat het heel erg modulair is’, aldus Nicole. ‘Vroeger moest je regels code schrijven om een applicatie op maat te bouwen’, vult Jeroen aan. ‘Het is nu meer een soort legodoos die je in elkaar klikt. Als er iets verandert, komt er een nieuwe legoblokje uit. De doos wordt steeds groter en moderner. Net zoals Lego zelf: vroeger waren het alleen rechthoekige blokjes, nu heb je ook blokjes van bijvoorbeeld bomen en katten. Dus stel, je wil een routeplanner, dan zit dat morgen in de applicatie. Wil je een stukje integratie met een softwarepakket, dan is daar ook een legoblokje voor. Je koopt een pakket voor een helikopter maar kunt er een straaljager van maken. Zo kunnen we onze klanten helpen aan een oplossing op maat.’
‘We zeggen dan ook bewust dat we consultants in dienst hebben, in plaats van developers. Wij geven gevraagd en ongevraagd advies, want dit is ons vakgebied, hier ligt onze expertise. We zijn geen grote organisatie maar wel een grote kennisclub. Dat is ons fundament. En wat leuk is aan de trajecten die we met ondernemers doen, is dat ze zelf vaak al veel ideeën hebben. Ze grijpen kansen, want zij weten waar ze hun geld verdienen. Ze komen dan zelf met suggesties waarmee ze digitaal meerwaarde kunnen creëren. Met elkaar zoeken we naar die meerwaarde, door te luisteren naar wat een ondernemer wil. Parallel daaraan loopt het leveren van kwaliteit. Dat zit hem in veiligheid, duurzaamheid en andere aspecten. Neem nou Excel. Daar kunnen heel veel fouten in zitten. Er zijn multinationals die miljardenverliezen hebben geleden doordat iets niet goed stond in Excel. Dat wil je voorkomen. Wij weten de basis, kennen de kwaliteit en de regels en vervolgens zorgen we dat we die regels hanteren én dat de eindgebruiker ermee kan werken. Digitale transformatie moet eenvoudig zijn. Wij maken het eenvoudig.’
Ervaring
De ervaring en kennis in het team van Informed, wordt dan ook gekoesterd. ‘Ooit begon ik met wat ik noemde een omgekeerde piramide: veel ervaren ict-ers, daaronder meerdere mediors en daaronder een paar juniors voor de kleinere klussen’, aldus Jeroen. ‘Inmiddels is het meer een kubus geworden en hebben we net zoveel ervaren juniors. In 2016 zijn we gestart met onze Young Professional Academy. Hiermee leiden we net afgestudeerden én zij-instromers op. In drie maanden tijd worden ze klaargestoomd voor het vak, waarna ze mee gaan lopen met onze ervaren medewerkers en steeds meer eigen klussen krijgen. Het cv vinden we daarbij niet eens zo van belang. Het gaat erom of iemand het gezonde verstand heeft om te kunnen bepalen wat onze klanten nodig hebben. Ik wil zelf altijd minimaal één training geven tijdens de opleidingsperiode, zodat iedereen weet dat ik ook nog weet waar ik over praat. Daardoor krijg je meer teamspirit.’
Die teamspirit is volgens Jeroen de voornaamste factor die Informed Group onderscheidt in de markt. ‘Mensen werken hier gemiddeld meer dan acht jaar. Dat is veel voor een IT-organisatie. We steken veel tijd en geld in het creëren en behouden van die saamhorigheid. Het is belangrijk dat iedereen elkaar kent en weet waar je met een vraag naar toe kan. Dan ga je echt samenwerken en komen klanten bij ons terug. Ik vind ons als bedrijf echt succesvol als we bij een klant een derde opdracht binnenhalen. De eerste opdracht komt vaak tot stand door gunning, de tweede omdat ze nog iets meer willen met hun digitale processen en de derde opdracht krijg je omdat ze je vertrouwen. Dat wil je bereiken. Ik ben heel blij dat veel klanten van het eerste uur nog steeds klant zijn. Ze vertrouwen ons en weten dat het goed geregeld wordt.’
Strategie bepalen
Dat gaat overigens niet vanzelf. ‘Het is een uitdaging om te blijven leveren, want de ontwikkelingen gaan snel’, aldus Jeroen. ‘Tegenwoordig hebben we dan ook een governance board, die los staan van onze lijnorganisatie en verantwoordelijk is voor het bepalen van de strategie. Zowel visionair – waar gaan we naar toe – als inhoudelijk – welke technieken passen we toe? Als organisatie, zeker in IT, zijn we constant in beweging en het gaat steeds sneller. Vroeger duurden onze projecten zo’n 1,5 tot twee jaar, nu drie tot zes maanden. Dat vereist een verandering van techniek, maar ook van aanpak. We gebruiken state of the art tools, want je wilt een basis hebben die heel veilig is. Doordat we onafhankelijk zijn kunnen we dat flexibel, dynamisch én tegen een goede prijs bieden.’