Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘Je bent bij ons onderdeel van een familiebedrijf’

Naast een vestiging van ABS Boekhorst in Nieuwegein kunnen mensen met autoschade nu ook terecht bij ABS Autoherstel Boekhorst Coenen in Utrecht. Aan de rand van Leidsche Rijn ziet eigenaar Martijn Boekhorst nieuwe kansen. ‘Met vestigingen in Utrecht en Nieuwegein haken we aan bij een stuk van de Randstad.’

Bij de receptie van ABS Autoherstel Boekhorst Coenen is meteen duidelijk dat er een nieuwe wind waait aan de Steenovenweg in Utrecht. Er staat een imposante banner met de tekst: “Wij hebben een nieuwe naam, maar geen zorgen. De kwaliteit van onze dienstverlening blijft ongewijzigd”. Voor eigenaar Martijn kwam er met zijn achttiende vestiging van ABS Boekhorst een langgekoesterde droom uit.

Na een vestiging in Nieuwegein wilde Martijn ook Utrecht toevoegen aan zijn portfolio. Al was het alleen al om geografische redenen. ABS Boekhorst concentreert zich op het midden, oosten en noorden van het land. ‘Dat is ons werkgebied’, vertelt Martijn in de kantine. ‘Met vestigingen in Utrecht en Nieuwegein haken we aan bij een stuk van de Randstad. In het noorden en oosten hebben we al een grote footprint. Als je gesprekken hebt met mensen uit het westen, hoef je niet helemaal naar het noorden of oosten te rijden. Utrecht is dan dichterbij dan Doetinchem.’

Met voormalig eigenaar Erik van der Wolf voerde Martijn een tijdlang gesprekken om te kijken “of ze er samen uit konden komen”. De twee hebben een verleden met elkaar en wilden serieus onderzoeken of ze iets samen konden doen. ‘Ik kende Erik vanuit ABS, een coöperatie van schadeherstelbedrijven. Erik besloot zijn bedrijf te verkopen aan Boekhorst en aan te blijven als vestigingsmanager.’

Operationele metamorfose

De overname in april had veel voeten in de aarde. Aan de hand van een 99-dagenplan onderging het autoschadeherstelbedrijf allereerst een operationele metamorfose. ‘Dat begint met het gelijk trekken van alle operationele processen’, legt Martijn uit. ‘Daarnaast voerden we in de eerste maand gesprekken met alle medewerkers om kennis te maken en vervolgstappen te zetten in de organisatie. In de tweede maand pasten we het plan aan zoals wij dat bij Boekhorst zien.’

Al snel kwam er in de kantine een groot televisiescherm te hangen waarop mededelingen zijn te lezen. Bijvoorbeeld over momenten van werkoverleg, nieuwtjes over het bedrijf, een jarige binnen de groep en de resultaten van de locatie. ‘We willen dat onze mensen weten wat er gebeurt op de vestiging en elders in het land. Hier in Utrecht gaan ze van acht naar een dikke tweehonderd collega’s door heel het land. Je bent bij ons alleen geen nummer, maar onderdeel van een familiebedrijf. Dat willen we behouden.’

‘Met vestigingen in Utrecht en Nieuwegein haken we aan bij een stuk van de Randstad’

Martijn is de derde generatie Boekhorst die zich over het autoschadeherstelbedrijf ontfermt. Niet voor niets zit hij er die eerste 99 dagen bovenop. ‘In die periode inventariseren we ook welke investeringen we moeten doen. Het meeste hebben we in beeld. We kijken naar gereedschappen, materiaal en stellen onszelf de vraag of we de kwaliteitsnorm halen die we willen halen. Het gaat om look and feel. Met deze metamorfose willen we alles hetzelfde eruit laten zien als bij Boekhorst.’

Wie in Utrecht of directe omgeving een deuk in zijn auto of een kras op zijn deur heeft, kan het voertuig naar het autoschadeherstelbedrijf aan de rand van Leidsche Rijn brengen. ‘Wij werken voor alle verzekeraars en bijna alle leasemaatschappijen waarmee we afspraken hebben. Bij schade heb je een verlaagd eigen risico of geen eigen risico dankzij het contract dat wij met de verzekeraar of leasemaatschappij hebben. Je hoeft niets voor te schieten, wij regelen alles.’

Daarnaast heeft ABS Boekhorst een eigen transportafdeling die auto’s door het hele land ophaalt en wegbrengt. De speciale autoreclameafdeling zorgt in eigen beheer voor bestickering. Voor schade aan velgen heeft ABS Boekhorst een eigen velgenherstelstraat. ‘In de top vijftien van grootste autoschadeherstelbedrijven staan we nu al bijna drie jaar op de derde plaats. We staan daar op basis van volume, rentabiliteit en kwaliteit. Daar ben ik trots op, want dat doen we met veel collega’s.’

Personeelstekort

Toch is ook in de autoschadeherstelbranche een schreeuwend personeelstekort. Martijn is hard op zoek naar gekwalificeerd personeel. ‘Wij stellen ons flexibel op. In onze branche werken mensen traditioneel van acht tot vijf, maar je mag ook van zeven tot vier werken als dat scheelt in de kosten voor kinderopvang. Of van half negen tot half zes om je kinderen naar school te brengen. Daarnaast zijn we een erkend leerbedrijf. Onze beleidsregel is dat we overal één leerling in dienst hebben. Dat wordt soms als lastig ervaren, omdat het tijd kost en je een leermeester moet hebben, maar wij vinden het belangrijk.’

Naast een goede opleiding is ABS Boekhorst een voorloper in innovatie. Niet voor niets is het bedrijf één van de grootste gecertificeerde schadeherstelbedrijven voor elektrische auto’s. ‘We zijn de grootste reparateur van Tesla-auto’s. Dat maakt het voor jongeren ook leuk om voor Boekhorst te werken. Ze krijgen bij ons een opleiding, kunnen zich ontwikkelen en stappen maken. Als werkgever willen we ons daarin onderscheiden.’

 

Meer weten over ABS Autoherstel Ad de Goey?
Bekijk de website via www.absautoherstel.nl

 

OntwikkelingenTransport & AutobrancheUtrecht