'Klanten voelen dat wij niet alleen naar vandaag kijken, maar ook naar morgen'
De bouw draait op volle toeren. Uitdagingen te over, maar daar lopen ze bij DIJKHAM bouw niet voor weg. Integendeel. De ervaren bedrijfshuisvester uit Nijkerk zet zich dagelijks met ruim zestig man sterk in voor opdrachtgevers in de sectoren food, koel & vries, automotive en horeca, die veelal een complexe bebouwde omgeving nodig hebben. Directeur Marcel Huveneers over het winnen van vertrouwen en het waarmaken van beloftes.
Natuurlijk heeft DIJKHAM bouw de economische wind mee. Maar dan nog: gunning, of om in de woorden van Marcel te spreken, ‘goodwill’, komt je niet zomaar aanwaaien. Hoe heeft zijn bedrijf dat opgebouwd? Eerst een korte introductie van DIJKHAM. Ruim vijftig jaar geleden opgericht, gevestigd in Nijkerk, specialist in bedrijfshuisvesting. Binnen die tak van sport is het type werk in de loop der jaren wat verschoven. Stond DIJKHAM vroeger bekend als bouwer van grote bedrijfshallen, in de afgelopen jaren heeft de onderneming zich ontwikkeld naar specialist in complexere bedrijfshuisvesting. Dat is heel breed. ‘Met name in de voedingsindustrie doen we veel’, vertelt Marcel. ‘Zo werken we bijvoorbeeld
voor zuivelproducenten, maar ook voor bedrijven die actief zijn in de markt van biologisch vlees en vleesvervangers. Dat heeft vaak met koelen, vriezen en soms ook met bakken en braden te maken. Dat zijn vrij complexe bedrijfshuisvestingen. Je hebt te maken met allerlei temperatuurzones in productieruimtes. Schoonmaken gebeurt met water op tachtig graden, onder hoge druk gespoten en voorzien van een hoge zuurgraad. De omgeving moet daar goed tegen bestand zijn. Dan moet ook het afval nog goed afgevoerd worden. Complexe uitdagingen, maar we hebben veel kennis opgebouwd en zijn in dit specialisme gegroeid. We doen dit werk met heel veel plezier.’
Toekomstbestendig
Paar voorbeelden van recente projecten. Wat te denken van de uitbreiding van de fabriek van Tyson Foods, hofleverancier van McDonald’s als het gaat om kipproducten. Marcel: ‘Je kunt je voorstellen dat zo’n bedrijf heel scherp acteert op voedselveiligheid. Er mag niks misgaan. Elk hoekje, elk detail moet kloppen.’ Hij noemt ook AWL in Harderwijk, een grote metaalverwerker voor onder andere de automotive-branche waarvoor DIJKHAM een mooi kantoor heeft neergezet. Of neem Ploeger Logistics, al meer dan twintig jaar
opdrachtgever van DIJKHAM bouw, een bedrijf dat in Harderwijk meer dan 30.000 vierkante meter aan logistieke hallen heeft staan waar de Nijkerkse bouwer haar steentje aan bijgedragen heeft. En voor Minerva Development is DIJKHAM op Schiphol Trade Park momenteel bezig met de bouw van twee projecten die off-grid – met slechts één kleine stroomaansluiting en dus grotendeels selfsupporting – opgeleverd worden. Marcel: ‘We bouwen die panden zo dat ze zoveel mogelijk energie opslaan. Die kennis hebben we in de afgelopen jaren opgedaan en gebruiken we steeds meer om toekomstbestendige bedrijfspanden te realiseren.’
Open kaart
Het zijn stuk voor stuk opdrachtgevers van formaat, die niet voor niets juist DIJKHAM aanwijzen als bouwende partij. Tijd om de link met ‘goodwill’ te leggen. Marcel: ‘Onze meerwaarde zit voor een belangrijk deel in onze voorbereiding. Daar stoppen we veel energie in. We proberen de klant zo goed mogelijk te begeleiden als het gaat om investeringen, prijs-kwaliteitverhouding en goede keuzes op het juiste moment. Hoe verder in het proces, hoe moeilijker het is om gemaakte keuzes terug te draaien. Vandaar onze voorkeur om al vroeg in het traject aan tafel te komen.’ DIJKHAM bouw speelt open kaart als het gaat om de financiële keuzes. ‘We leggen de consequenties daarvan voor en zijn een soort waakhond: let op die en die valkuil. We zorgen ervoor dat ook de keuzes die we tijdens de uitvoering moeten maken passen binnen de vooraf bepaalde uitgangspunten. Daarnaast werken we met open begrotingen. Bij een traditionele aanbesteding is er geregeld discussie over meerwerk. Zo zitten wij niet in elkaar. Wij staan niet tegenover de opdrachtgever, maar trekken juist zij aan zij op.’ De belangrijkste vraag die DIJKHAM bouw zich stelt: wat is het productieproces van de klant en in welke omgeving komt dat het beste tot zijn recht? ‘We verdiepen ons in de problematiek van de ondernemer. Waarom verhuist hij naar een andere locatie? Waarom kiest hij voor uitbreiding? Vaak gaat het om luxeproblemen, maar soms moet de opdrachtgever met de markt mee en is het aanhaken of afhaken.’
Vertrouwen
En zo kan het zijn dat DIJKHAM bouw met veel van haar klanten langlopende, duurzame relaties heeft. ‘Klanten voelen dat we niet alleen naar vandaag kijken, maar ook naar morgen. Dat ze ons vertrouwen doet ons goed. En als we onverhoopt toch een keer een fout maken tijdens het proces, dan gaan we niet weg voordat het goed is opgelost.’
Marcel is trots op zijn team, waartoe ook een flexibele schil van zzp’ers behoort. ‘Zij voelen zich ook Dijkhammers, in woord en gedachte. En we werken met een trouw gezelschap van adviseurs.’ Dat alles bij elkaar maakt dat DIJKHAM bouw de uitdagingen van deze tijd met vertrouwen aangaat. ‘De bouwsector is behoorlijk overbelast. Iedereen is tot de nok toe gevuld met werk. Toch slagen we er samen met onze partners in onze afspraken na te komen. Als het de overheid lukt de woningbouw te stimuleren, dan zal dat extra druk op de bouwcapaciteit opleveren. En dan is corona er ook nog, waardoor het lastiger is om aan materialen te komen. Maar bij DIJKHAM bouw zeggen we: uitdagingen zijn er altijd, daar moet je gewoon mee dealen.’