fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Als recruiter kan ik elke dag doen wat ik leuk vind’

Werken vanuit het hart begint bij doen wat je leuk vindt. Als zelfstandig Recruitment Business Partner bij FYGI gaat Vincent van der Vaart elke dag weer voor de ultieme match tussen de mens en het bedrijf. Daarbij helpt het enorm dat hij in deze rol zelf ook zijn passie in de praktijk brengt.

Jij reageerde meteen enthousiast op het thema van deze editie. Waarom?

‘Uit je hart is één van de onderdelen in het manifest van FYGI. Als ik naar mezelf kijk is dit nog steeds van toepassing. Ik doe wat ik leuk vind, namelijk alles wat met recruitment te maken heeft. En dat in de vrijheid van het zelfstandig ondernemerschap. Ik werk wanneer, waar en voor wie ik wil. Samen met een netwerk van collega-recruiters en HR-professionals. In loondienst liep ik nog weleens ergens tegenaan, maar nu kan ik elke dag gaan voor versneld succes.’

Hoe ben je in het vak van arbeidsbemiddeling beland?

‘Ik had nogal een aanloop nodig, haha. Ik heb van alles gedaan voordat ik bij een groot uitzendbureau terechtkwam. Daar ontdekte ik dat mensen samenbrengen mijn passie is. Later ontwikkelde ik me door bij een technische matchmaker. Wel dacht ik steeds vaker: waarom ga ik dit niet zelf doen? Dat ondernemende heeft er altijd wel ingezeten. Mijn opa had een eigen slagerij, ik maakte al vroeg kennis met het ondernemerschap. Dat leek mij ook wel wat, alleen had ik nooit een idee in welk vakgebied. Toen ik mijn passie gevonden had wist ik het. Aan het einde van de financiële crisis, nu tien jaar geleden, was ik ervan overtuigd: ik ga het gewoon doen.’

Uiteindelijk heb je die stap onder de vlag van recruitmentorganisatie FYGI gezet.

‘Ik raakte in gesprek met Erik van de Water, één van de initiatiefnemers. Hij vertelde dat het zo jammer is dat talentvolle intercedenten het vak verlaten omdat ze dingen moeten doen waar ze eigenlijk niet mee bezig zouden moeten zijn. Met FYGI wilde hij die randzaken wegnemen. Er was nog geen logo, nog geen KvK-inschrijving, maar ik dacht meteen: dit gaan we doen. Ik was de eerste recruiter bij FYGI. Hartstikke leuk om vanaf het begin betrokken te zijn en de groei mee te maken.’

‘Mijn winnaarsmentaliteit zet ik nu in door bedrijven en professionals
bij elkaar te brengen’

Wat is de kracht van FYGI?

‘Ik zie FYGI als mijn teamgenoot. Zij ondersteunen mij met marketing en ICT, met nieuwe tools en vaktrainingen, maar ook met het recruitmentproces. FYGI regelt alles, zodat ik op een leuke manier met recruitment bezig kan zijn én op de hoogte blijf van nieuwe ontwikkelingen. Er zijn momenteel bijna negentig recruiters bij aangesloten. Het is een groot netwerk van allemaal vakidioten. We wisselen vacatures met elkaar uit, wijzen elkaar op beschikbare professionals en delen kennis met elkaar. Dat werkt super.’

Wat voor tijd is dit voor een recruiter?

‘Een leuke en bijzondere tijd. De vraag naar personeel is groot. Er komt ook vast weer een periode dat het andersom is, want het aantal vacatures en beschikbare mensen is nooit in balans. In de huidige tijd moeten we anders denken. Recruitment wordt steeds meer marketing. Het is als werkgever vooral belangrijk om een sterk employer brand uit te dragen. Ik doe dat nu bijvoorbeeld voor Logicx. Ik maak onder meer een contentplanning die de doelgroep moet aanspreken. Zo ben je duurzamer met recruitment bezig. Solliciteren kun je vergelijken met een aankoop: dat doe je niet zomaar, je moet eerst ergens bekend mee zijn.’

Welke middelen maken nog meer het verschil in deze tijd?

‘Veertig procent van de werkende beroepsbevolking is latent op zoek naar een baan. Die moet getriggerd worden. Daar hebben we jobmarketing voor. Bij FYGI noemen we dat talent targeting. Van een vacature maken we een advertentie die we heel gericht op de sociale media van de doelgroep plaatsen. Rationeel, emotioneel, sociaal: het budget gaat naar de benadering die het beste werkt. Zo bereik je veel meer mensen.’

Je zou als leek kunnen denken: het huidige tekort op de arbeidsmarkt is een crime voor recruiters.

‘Vorig jaar zijn 1,2 miljoen mensen van baan verwisseld, dat is het hoogste aantal ooit. En dat terwijl iedereen schreeuwt om personeel. Je moet als werkgever zorgen dat je je woorden waarmaakt, anders zijn mensen zo weer weg. Zeker de nieuwe generatie heeft werkgeluk bovenaan staan en hecht waarde aan thema’s als duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Ook de candidate journey is een belangrijk onderdeel; met een hoge mate van betrokkenheid en een goed inwerkprogramma voorkom je dat mensen al tijdens de proeftijd weggaan. Daar denk ik graag over mee.’

Wat drijft jou als recruiter?

‘Dan komen we terug bij waar we begonnen: doen wat je leuk vindt. En ik hou van winnen. Ik ben sportief en heb op hoog niveau waterpolo gespeeld. Die winnaarsmentaliteit zet ik nu in door bedrijven en professionals bij elkaar te brengen.’

Wanneer heb je gewonnen?

‘Als iemand een leuke baan heeft gevonden en het bedrijf er een leuke collega bij heeft. Dat is het resultaat waar ik mijn best voor doe. Alles wat nodig is om dat te bereiken vind ik leuk; van vacaturevideo’s maken tot onboarden. Maar, het einddoel is het allermooist. Als ik na twee jaar zie dat de medewerker en het bedrijf nog steeds gelukkig met elkaar zijn, dan denk ik: kijk, dit is een echte match.’

 

www.fygi.nl/vincent

OntwikkelingenDienstverleningUitzendbureauEemvallei