Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘Vanmac gaat een heel mooie toekomst tegemoet’

De machines van Vanmac Group gaan al mijlenver de grenzen over, maar tegelijkertijd is er nog een wereld te winnen. Met een nieuwe balans in het directieteam gaat het specialistische maakbedrijf de toekomst vol internationale ambities tegemoet. Christiaan Arends is de nieuwe CEO die de organisatie klaarstoomt voor verdere groei, terwijl eigenaren Leo van Loen (innovatie) en Peter van Mispelaar (business development) zich richten op activiteiten waar hun kracht ligt. Het gemeenschappelijke doel is helder: nog meer luchthavens, sportvelden en golfbanen voorzien van innovatieve zuigwagens, bladblazers of verticuteermachines. En dat allemaal vanuit Amersfoort. 

Krap vier weken loopt Christiaan rond bij Vanmac Group, maar nu al steekt hij zijn trots over de machines van het bedrijf niet onder stoelen of banken. Blij laat hij de nieuwste aanwinst in het productportfolio zien: de C30, een enorme machine die kan maaien en zuigen tegelijk. Het gras belandt vervolgens allemaal in een bak van maar liefst dertig kuub. Ideaal voor op luchthavens, waar de tijd beperkt is om start- en landingsbanen schoon te krijgen. ‘Gaaf hè? Dit is top, hier gaan we onze klanten heel blij mee maken.’

Juist die trots mag Vanmac Group meer gaan uitstralen. Sterker nog, zo herstelt Christiaan zich, dat moét. Niet voor niets is het als nieuwe CEO één van zijn prioriteiten om marketing “in the lead” te brengen. ‘Zet een mooie golf- of voetbalwedstrijd aan op tv en grote kans dat het gras wordt behandeld met de machines die wij hier maken’, vertelt hij. ‘Het is onvoorstelbaar waar onze machines draaien, op de mooiste golfbanen en de grootste luchthavens. Dat is hartstikke leuk, daar mag je trots op zijn. Want het zijn echt superproducten. We moeten dat van de daken schreeuwen. Niet arrogant, maar we moeten wel laten weten dat onze machines er zijn. Want we kunnen de wereld er goed mee helpen.’

Enerzijds levert de Vanmac Group machines van haar eigen merk TRILO; deze (zuigwagens en -containers, bladblazers en verticuteerunits) worden in eigen huis bedacht, ontwikkeld en geproduceerd. Vanmac Turf Equipment, het zusterbedrijf van TRILO, verhandelt wereldwijd machines specifiek voor de graszodenindustrie. Machines van TRILO, maar óók van andere gerenommeerde merken. Voetbalclubs als Real Madrid en Bayern München, maar ook luchthavens in Hongkong en São Paulo maken voor hun grasmatten of andere ruimtes gebruik van de zuigwagens, bladblazers of verticuteermachines van het Amersfoortse bedrijf. Mooi voorbeeld: menig spraakmakende voetbalinterland wordt gespeeld op een grasmat die verzorgd wordt door machines van Vanmac. Oogsten, zaaien, maaien, verticuteren, zuigen: voor elk proces dat leidt tot optimaal gras heeft de onderneming een machinale oplossing in huis. 

Nu is het tijd voor de volgende stap. Met baanbrekende innovaties wil Vanmac Group nog meer voet aan de grond krijgen in de mondiale markt. Christiaan is als CEO aangesteld om die groeiambitie tot een succes te maken. Hij komt over van de Royal Barenbrug Group, waar hij bijna 25 jaar meerdere functies vervulde, voornamelijk in sales en marketing. In dit interview stelt hij zich graag voor aan de regio. 

‘Het zijn superproducten. We moeten dat van de daken schreeuwen. Niet arrogant, maar we moeten wel laten weten dat onze machines er zijn’

Christiaan, waarom ben jij deze uitdaging aangegaan? 

‘Voor mij is de toekomstvisie heel belangrijk. Waar gaan we naartoe? Bij Vanmac ligt er een visie om strategisch te groeien met innovatie. Baanbrekende innovaties ontwikkelen, die in de markt zetten en daarmee het bedrijf laten groeien: dat spreekt mij enorm aan. Als ze me gevraagd hadden om op de winkel te komen passen, dan had ik het niet gedaan. Ik wil de innovatiekracht verder uitbouwen en wat daaruit voortkomt met de juiste filosofie en marketing in de markt zetten. Het bedrijf daar klaar voor maken is een prachtige uitdaging. Ik heb daar veel ervaring mee en vind dat erg leuk om te doen. Goed naar de klantvraag kijken: hoe kunnen we zijn of haar probleem oplossen? Hoe krijgen we het product vervolgens gemaakt en verkocht? De fabriek daartoe inrichten, de neuzen in dezelfde richting krijgen: dat is een fantastisch spel.’ 

Wat is de huidige positie van Vanmac in het internationale speelveld? 

‘We zijn niet de grootste, maar als je kijkt naar kwaliteit en innovatiekracht, dan zijn we by far marktleider. Er loopt enorm veel kennis in dit pand rond. Kennis over de machines die we bouwen én aankopen. We hebben mensen lopen die daar meer van weten dan de leveranciers zelf. Wij onderhouden de machines ook. Neem onze machines voor graszodenkwekerijen: er zijn mensen die deze machines al dertig jaar lang onderhouden. En zo zijn er meer. Het kennisniveau is enorm. We kunnen alles maken wat we willen. Nu moeten we producten gaan uitdenken die heel innovatief zijn en klanten helpen. Als je dat kan, ligt de wereld aan je voeten.’

Waar te beginnen? 

‘De ambitie is groot, maar volgens ons ook haalbaar omdat de markt zo groot is. Overal ter wereld zijn luchthavens, golfbanen, plekken waar gras, blad of afval gezogen moet worden, noem maar op. En alles wat je met lucht kunt opzuigen, daar zijn wij goed in. Er moet nog zoveel gebeuren, er is nog zoveel onontgonnen gebied. We hebben een fabriek in Vietnam, vanuit daar kunnen we Azië goed bedienen. India is een belangrijk land, Japan, Zuid-Korea. Noord-Amerika is interessant, daar heb je veel luchthavens en golfbanen. Maar we doen niet alles tegelijk en zullen keuzes moeten maken.’

Hoe bevallen je eerste weken bij Vanmac? 

‘Fantastisch! Als je hier een maand rondloopt merk je hoeveel drive en kennis er bij de mensen is. Dat is heel mooi. Bij Peter en Leo, de eigenaren, had ik van meet af aan een goed gevoel. Het klikt, anders gaan we dit niet aan. Ik word ook warm ontvangen. Ik kom uit een familiebedrijf, dus dan is het fijn dat ik dezelfde sfeer hier proef. Als dit er allemaal al is, de kennis en de bereidheid om dingen aan te pakken, dan denk ik dat we een heel mooie toekomst tegemoet gaan.’

Als je het hebt over balans, dan is dat ook in jullie bedrijf een heel actueel thema. Op welke manieren? 

‘We zoeken nu naar een nieuwe balans met een nieuwe directie. Wie doet wat? Je spreekt dat af, maar de praktijk moet uitwijzen wat werkt. En we gaan in de organisatie de balans zoeken tussen innovatie en wat we al hebben. Hoeveel investeren we in innovatie, wat doen we aan de operatie? De balans moet niet doorslaan, dat je te veel innoveert. Zo zoeken we continu naar balans. Persoonlijk denk ik dat we alle drie, Peter, Leo en ik, naar balans in onze eigen levens zoeken. Ik kom uit Wijchen en moet verder rijden, Leo heeft nieuwe taken, Peter zoekt naar een volgende rol en moet dingen loslaten. Dat is niet makkelijk. Ik vind het ontzettend knap dat zij aan de kant stappen en daarmee ruimte geven aan een externe directeur. Ze zeggen het niet alleen, ze doen het ook. Dat geeft mij veel vertrouwen. Het voelt heel natuurlijk. Ik dacht: no guts no glory, ik ga het gewoon doen, want dit is een superleuke uitdaging. Uiteindelijk is het in alles mijn belangrijkste taak om balans te houden. Ja, ik vermaak me wel de komende jaren.’

Als je vijf jaar vooruit kijkt, waar moet Vanmac dan staan? 

‘Dan zijn we nog steeds in Amersfoort gevestigd, maar hebben we meer mensen aan het werk en rollen hier zeer innovatieve machines van de band, met name grotere machines. Dan staat dit bedrijf wereldwijd op de kaart als een zeer krachtige speler die gewaardeerd wordt door klanten omdat we hun problemen oplossen. Ze kunnen niet om ons heen.’ 

Wereldwijd actief, geworteld in Amersfoort. 

‘Ja, we zijn zeer geworteld hier. Veel mensen die bij Vanmac werken komen uit de regio. Hoogland is zelfs hofleverancier. We koesteren deze plek, dit is en blijft ons hoofdkwartier.’ 

 

Website

www.vanmac.nl

InterviewCoverstoryMachines en apparatenEemvallei