fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Mark Pot is de vijfde generatie bij POT Verhuizingen/Logistiek en sinds 2016 directeur/eigenaar van het familiebedrijf. Mark is als ondernemer gefocust op innovatie en kwaliteit en altijd op zoek naar verbinding. Mark won in 2020 de Gouden Parel regio Amersfoort en de regionale Parel.
POT Verhuizingen/Logistiek

Mentaliteit is net als een goede fles wijn

7 oktober 2021 | 2 minuten lezen

De spreuk is: ‘Leeftijd is als wijn, hoe ouder hoe beter’. Zo denken we ook vaak over mentaliteit. Oudere mensen hebben een betere mentaliteit. Maar klopt dat eigenlijk wel? In het geval van de wijnen klopt dit in elk geval niet. Er zijn in werkelijkheid meer wijnen die niet goed tegen het ouder worden kunnen dan wijnen die wel beter worden naarmate de jaren verstrijken. De kleur van de wijn verandert wel door de jaren heen maar de kenners zijn het er niet over eens of dit goed of slecht is. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je de juiste wijn kiest en daar op de juiste manier mee omgaat. En zo is het met mentaliteit eigenlijk ook.

Ook ik ervaar dat een verschil in mentaliteit vaak verbonden is aan een verschil in generatie. In ons bedrijf werken wij met mensen van veertien jaar tot zestig plus en het is leuk om die verschillen te zien. Als je er zo over nadenkt, zijn de verschillen best logisch. De babyboomers (1940-1955) kijken heel anders naar de wereld dan de alpha-generatie (2000-heden). En dat is helemaal niet zo gek. De eerste groep is opgegroeid met de Gouden Gids en de laatste met Internet as a service. De babyboomers moesten een lange route afleggen om de gewenste informatie te krijgen terwijl de jongste generatie 24/7 bizar veel ongevraagde informatie gepusht krijgt. De uitgangspunten zijn totaal anders. We moeten hier juist van profiteren en er niet tegen vechten.

 

‘Met verschillende generaties en mentaliteiten kun je als bedrijf beter en sneller innoveren en verbeteren’

Als je ouder bent heb je dus niet per definitie een betere mentaliteit, wel vaak een andere. Uiteraard moet iedereen bepaalde gedragscodes en algemene afspraken nakomen. We zijn het snel met elkaar eens dat op tijd komen, goede omgangsvormen en uiterlijke verzorging absolute voorwaardes zijn. Daarom staan deze dingen voor mij ook los van mentaliteit. Mentaliteit is het denk- en gedragspatroon van een persoon van waaruit hij/zij keuzes maakt. Als je in je bedrijf de juiste afstemming tussen de verschillende leeftijdsgroepen kunt vinden heb je goud in handen. Het zou toch erg zijn als je in je bedrijf allemaal van dezelfde generatie bent met dezelfde mentaliteit? Mentaliteit is net als een goede fles wijn. Zonder de juiste kurk, het juiste etiket, de juiste fles en beleving is de wijn niks waard. Met verschillende generaties en mentaliteiten kun je als bedrijf beter en sneller innoveren en verbeteren. Generatie- en mentaliteitsverschillen in een bedrijf kunnen een absolute kracht zijn.

Eemvallei