Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Met eigenzinnigheid het verschil maken

Vijf jaar geleden nam Ronald Swaneveld het assurantiekantoor Korenhof & Partners over en doopte het om tot Swaneveld Adviesgroep. Maar eigenlijk dekt die naam de lading niet echt, vindt hij nu. ‘Advies geven, dat is een breed begrip. Het gaat erom dat wanneer mensen bij ons de deur uitlopen, ze erop vertrouwen dat het goedkomt.’ 

Samen met zijn drie medewerkers bestiert Ronald sinds een klein jaar een nagelnieuw kantoor op industrieterrein Zevender in Schoonhoven. Hij zou het leuk vinden om wat meer verbinding te hebben met buren, maar dat gaat nog niet vanzelf. ‘Mijn buurman heb ik nog nooit ontmoet. Het is toch apart dat je zo dicht bij elkaar zit en weinig contact hebt met elkaar. Toen we hier net kwamen hebben we vanuit ons kantoor een borrel georganiseerd. Daar kwam wel een aantal ondernemers op af, maar niet veel.’ 

Voorkomen

Verbinding is belangrijk voor de financieel adviseur. Hij vindt het prettig om van andere ondernemers te weten wat ze doen. ‘Ik haal mijn producten en diensten graag dichtbij. Ik heb onlangs thuis de zolder verbouwd en de nieuwe vloer heb ik bij  de overbuurman gekocht. Natuurlijk is het ook mooi als anderen aan Swaneveld denken als ze een om financieel advies verlegen zitten.’ En als hij dan op zo’n borrel staat, wat vertelt hij dan zelf over wat hij doet? ‘Wij zitten in de financiële dienstverlening en kunnen veel betekenen op het gebied van verzekeren, risicomanagement en het financieren van een woning.’

Mooie woorden, maar wel abstract, dat vindt Ronald zelf ook. Het is zijn eigenzinnigheid waarmee hij echt het verschil maakt, vertelt hij. ‘Bij mij krijg je nooit een standaardpakket. Neem bijvoorbeeld een keukenverkoper die daarnaast ook installatiewerk doet. Als hij staat ingeschreven als verkoper bij de KvK moet hij zich verzekeren voor dat risico. Omdat hij ook installatie doet, vergroot hij zijn risico op schade. Ik zoek dan een verzekering die daar echt bij past. Daar zijn wij redelijk extreem in. Ik wil niet dat een klant risico loopt dat voorkomen had kunnen worden. Je moet zoeken naar iets dat echt past, anders kan je het net zo goed niet doen.’

‘Als mensen weten waar ze het over hebben, kunnen ze ook hun eigen keuzes maken’

Keuzes

Het liefst schuift Ronald met mensen aan tafel om te praten over hypotheken. En dan bij voorkeur jonge mensen die nog niet van de hoed en de rand weten. ‘Mensen komen vaak zenuwachtig binnen omdat ze denken dat je een ingewikkeld verhaal gaat vertellen. Bovendien moeten klanten met de billen bloot wat hun financiële situatie betreft.’ Aan tafel probeert Ronald met tekeningetjes en plaatjes de vaak ingewikkelde terminologie beeldend te maken voor zijn klanten. ‘Op een gegeven moment merk je dat het beklijft en daar doe ik het voor. Als mensen weten waar ze het over hebben, kunnen ze ook hun eigen keuzes maken.’

Keuzes maken vindt Ronald zelf niet altijd even makkelijk. ‘Sommige keuzes zijn heel eenvoudig en logisch, maar bij bepaalde keuzes weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Dan vind ik het ook lastig dat ik het niet tegen een andere ondernemer kan aanhouden. Ik bespreek het wel met mijn medewerkers, maar die kijken er toch anders naar, dat zijn geen ondernemers.’ Maar wat is eigenlijk een ondernemer, vraagt hij zich vervolgens af. ‘Ik ben ondernemer geworden zodat ik dat wat ik graag doe, kan doen op de manier zoals ik denk dat het goed is. Maar echt zakelijk ondernemen, daar ben ik niet mee bezig. Als echte ondernemer zou ik nu bijvoorbeeld constant aan het bellen moeten zijn om nieuwe klanten te vinden, maar zo zit ik helemaal niet in elkaar.’

Groei

Voor een ondernemer als Ronald is groei dan ook geen doel op zich. Als hij zou willen kan hij morgen vijfhonderd nieuwe klanten verwelkomen, door een kantoor van een collega over te nemen, vertelt hij. ‘Groei zouden we kunnen realiseren door het kopen van klanten, maar groei vanuit de portefeuille en via mond-tot-mondreclame is op dit moment voldoende om niet echt veel aan acquisitie te hoeven doen.’

OntwikkelingenDienstverleningFinanciële dienstverleningLopikerwaard