Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Monitoren, vragen stellen, nooit verzaken

Wanbound neemt IT-zorg uit handen

‘Wij kunnen één garantie geven, en dat is dat er sowieso iemand rondloopt die digitaal bij jouw bedrijf wil inbreken.’ Met die uitgesproken woorden zetten Wayne Wilson en Michel Verheijen van Wanbound de toon van dit interview. Maar de allerbelangrijkste boodschap die daarop volgt? ‘Wij doen er alles aan om dit te voorkomen. En als het dan toch gebeurt, zorgen wij ervoor dat de gevolgen zeer beperkt blijven.’

 

Het thema van deze editie is natuurlijk gunfactor, maar het had wat Wanbound betreft ook over diverse andere onderwerpen kunnen gaan. Teambuilding bijvoorbeeld, of sport. Wayne en Michel besluiten er een mix van te maken. Het één sluit het ander immers niet uit bij deze Woerdense onderneming. ‘In de eerste plaats sprak het thema gunfactor ons erg aan’, aldus Michel, bij Wanbound verantwoordelijk voor alle commerciële zaken rondom hun core business, ICT. ‘Zakendoen draait om gunnen. Wij zijn er ook van overtuigd dat als je je bedrijf verder op de kaart wil zetten, je lokaal moet netwerken. Niet alleen voor klanten, maar ook voor medewerkers.’

Naamsbekendheid
Deze coverstory kan bijdragen aan de naamsbekendheid van Wanbound. Niet dat ze nog geen mooie klanten hebben, maar ze leefden voorheen wel een beetje in de lokale anonimiteit. Michel: ‘Als ik op de voetbalclub vertelde waar ik werk, had niemand een idee dat we in Woerden zitten. Vorig jaar zijn we verhuisd naar de Pompmolenlaan en dat heeft zeker al geholpen in onze zichtbaarheid.’ Wayne, algemeen directeur, vult aan: ‘We ondernemen graag samen met andere Woerdense ondernemers, hebben veel werknemers die uit de buurt komen en willen nu ook onze maatschappelijke betrokkenheid centraliseren in Woerden. In 2021 wilden we de ijsbaan en de triatlon sponsoren, maar die events gingen beide niet door vanwege corona. Volgend jaar doen we weer een poging.

Fitte ploeg door Boy Voorwerk
Wie naar de foto op de cover en op de vorige pagina’s kijkt, denkt wellicht niet direct aan een ICT-bedrijf. Het team van Wanbound zit echter niet alleen maar achter de computer. Minimaal één keer in de week zijn ze te vinden bij personal trainer Boy Voorwerk. Volgens Wayne en Michel was het een goud idee om dit te gaan faciliteren voor hun team. ‘Het belangrijkste doel van sporten is uiteraard om je fit en veerkrachtig te voelen. We willen mensen helpen om lekker in hun vel te zitten en werkstress zoveel mogelijk te verminderen. Maar het is ook de ultieme manier van teambuilding. Je bent met elkaar in een informele omgeving, in andere kleding en ziet elkaar op een andere manier. Zo komen we nader tot elkaar. Indirecte positieve gevolgen zijn dat het verzuim naar beneden gaat en mensen meer vertrouwen in zichzelf krijgen. Dat betaalt zich allemaal uit in het werk dat we doen. IT-ers hebben enorme technische skills, maar staan niet altijd bekend om hun communicatieve vaardigheden. Sporten helpt absoluut om mensen uit hun comfortzone te halen en zelfverzekerder te maken in het contact met klanten. Daarnaast worden onze collega’s ook regelmatig avonds of zelfs ’s nachts gebeld. Als het nodig is, moeten we op zo’n moment direct kunnen opschalen. Het helpt om een fitte ploeg te hebben, want dan worden klanten het best geholpen.’

Alles onder controle
Want die klanten, daar draait het uiteindelijk allemaal om. Klanten die misschien – ooit – wel eens gehackt gaan worden, maar dankzij Wanbound niet bang hoeven te zijn dat hun hele hebben en houwen op straat komt te liggen. ‘Dat is iets wat wij garanderen: wij zorgen dat aan de achterkant alles in orde is en dat we het onder controle hebben. Altijd. Dat de nodige back-ups zijn gemaakt, dat we werken met encryptie en snel de data weer terug hebben. We geven behoorlijk wat garanties, maar daar doen we ook veel voor. We zitten overal bovenop en monitoren alles. Daardoor weten we precies wat waar speelt.’

Wayne: ‘Daarnaast is aan de voorkant awareness zó belangrijk. Het begint allemaal bij de gebruiker en wij hebben ook de taak om hem goed te informeren. Meestal zijn mensen zich er niet bewust van, totdat ze het op een verjaardag horen of een nieuwsbericht lezen. We geven awarenesstrainingen om, zoals de naam zegt, bewustzijn te creëren over de risico’s die er zijn. Met onze klanten zijn we ook constant in gesprek; hoe gaat het met de organisatie en wat kunnen we nog doen zodat ze op korte termijn veiliger kunnen werken? Deze zogenoemde “sanity check” bevat tweehonderd vragen die we elk kwartaal doorlopen. We laten niks aan het toeval over.’

Buiten veiligheid, zorgt Wanbound er ook voor dat organisaties snel en efficiënt kunnen werken. ‘Als je het dan toch hebt over gunnen…dan gunnen wij ondernemers een gezond, efficiënt en rendabel bedrijf. We gunnen ze groei. Ze kunnen zich daar volledig op focussen omdat wij de zorg over IT opvangen en slimme oplossingen bieden. Geloof ons: slechte IT kan de sfeer op kantoor behoorlijk verpesten. Als je met nieuwe laptops of een nieuwe werkomgeving het werk efficiënter maakt, knapt de werksfeer daar echt van op.’

‘Wij zijn ervan overtuigd dat als je je bedrijf verder op de kaart wil zetten, je lokaal moet netwerken’

Tevreden klant
Kromwijk Elektro

Als er iemand is die bovenstaande kan beamen, dan is het Adriaan van der Neut van Kromwijk Elektro. Wanbound implementeerde bij hen een IT-omgeving waardoor zij volledig in de cloud kunnen werken. ‘Dat levert heel veel flexibiliteit op in hoe we werken. Doordat de coronaperiode langer duurt dan we hadden gedacht, kan iedereen indien nodig probleemloos thuis werken. Alles werkt overal.’

Adriaan is blij met een betrouwbare IT-partner om de hoek. ‘Met IT is natuurlijk altijd wel wat en dat blijft in deze wereld ook zo. Wanbound heeft een heel professionele instelling en leidt zijn medewerkers goed op, zodat zij onze collega’s weer kunnen assisteren als er iets is of als iemand een vraag heeft.’ Lachend: ‘Dus voordat wij de neiging krijgen om uit frustratie iets uit het raam te gooien, is Wanbound er.’

Team
Als op een gegeven moment al het belangrijke over hun werk wel verteld is, komen Michel en Wayne toch weer terug op dat team. ‘Eigenlijk kunnen zij veel beter vertellen hoe ons bedrijf in elkaar steekt.’ Zo geschiedt. Michel en Wayne maken plaats voor Justin Abendroth, sinds mei in dienst als accountmanager binnendienst. ‘Ik voelde me hier snel thuis, omdat het een heel gezellig en toegankelijk team is. Het sporten heeft me geholpen om mijn collega’s op een informele manier te leren kennen, omdat je andere dingen bespreekt. Het is fijn om te weten dat je zowel op het werk als in de sportschool een team kunt zijn. Samen bezig zijn geeft nog meer het gevoel samen aan een doel te werken.’

Mees Post, servicedesk medewerker, is meer dan een jaar in dienst bij Wanbound. Wat hun team zo goed maakt? ‘Ik denk het feit dat wij altijd beredeneren waarom iets zo is en door blijven vragen tot de vinger op de zere plek ligt. We lopen een structuur af om te zorgen dat alles optimaal geregeld is en vooral de veiligheid van onze klanten gegarandeerd is.’

Sebastiaan Vink, die al vier jaar op de afdeling Professional Services werkt, staat regelmatig achter de pingpongtafel met collega’s. ‘Het is goed om soms even iets anders te doen met de mensen waar je mee werkt.’ Het team Professional Services is vooral bezig met de klanten. ‘Zij hebben een bestaande omgeving, wij kijken wat er verbeterd kan worden en maken daar een plan voor. Het ideale plaatje is in mijn ogen dat er in elk geval een goede back-up is en dat iedereen
binnen een bedrijf let op de beveiliging. Zorg in elk geval voor sterke wachtwoorden en two factor authentication (2FA). Toch kan het altijd beter, ook vanuit ons. We zijn altijd aan het uitzoeken wat werkt voor bepaalde omgevingen en waarin we nog stappen kunnen zetten. Want IT stopt nooit.’

InterviewOntwikkelingenCoverstoryIT & ICTICT/ ITWoerden