fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Mooie stands bouwen zit bij onze mensen in het bloed’

Als fullservice standbouwer maakt Standcraft al vijftig jaar naam in een dynamische en afwisselende wereld. Beeld je eens in: hoe tof is het om door Europa te reizen en voor aansprekende klanten de meest creatieve stands op te bouwen op grote beurzen? Ondernemer Hank Hagoort en zijn team van enthousiaste ontwerpers en bouwers weten er alles van. Een inkijkje.

In de werkplaats van Standcraft op bedrijventerrein De Hoef in Amersfoort is het een levendige bedoening. Er klinkt geboor, gezaag en getimmer, afgewisseld met het geluid van de hits die uit de radio schallen. Als je goed kijkt zie je onderdelen van de mooiste stands ontstaan; panelen, borden, displays en nog veel meer. Aan alles merk je; de bezige ‘craftsmen’ verstaan hun vak.

Eigenaar Hank Hagoort leidt ons niet zonder trots rond. Hij geeft al twintig jaar leiding aan het bedrijf en weet als geen ander wat dit ambacht zo mooi maakt. ‘Dit werk zit bij onze mensen in het bloed. De meesten lopen hier al jaren rond. Als dit werk bij je past, heb je echt een geweldige baan. Je moet er een bepaald type voor zijn. Avontuurlijk is niet het goede woord, maar je moet geen grijze muis zijn.’

Hij raakt op dreef, want het gaat ook over zijn eigen passie: ‘Kijk, als je bij ons stands bouwt, dan mag je grotendeels je eigen boontjes doppen. Je bereidt de stands in onze werkplaats voor en gaat er vervolgens mee op pad. Naar beurzen door heel Europa, van Portugal tot Duitsland. Daar bouw je de stands op en ben je het aanspreekpunt voor klanten. Je hebt een grote mate van eigen verantwoordelijkheid en vrijheid. Er is geen manager die jouw werk controleert, jij bent aan zet en lost je eigen problemen op. Als je dat leuk vindt, en je houdt van een afwisselend bestaan, dan is dit fantastisch werk.’

Mouwen opstropen

Hank wil het ook weer niet romantiseren. Het zijn geen snoepreisjes. ‘Maar het kan zomaar zo zijn dat je tijdens de beurs zelf, als de stand staat te shinen en zijn werk doet, een paar dagen betaald een lekker visje zit te eten aan het strand. Aan de andere kant is het ook gewoon de mouwen opstropen. Dit werk is heel hands-on. Mooie stands bouwen, daar draait het om.’

Potentiële nieuwe aanwinsten die dit werkzame leven zien zitten boffen. Standcraft heeft dankzij de groei nog wel een paar bevlogen en creatieve standbouwers nodig. ‘Wij hoeven niet de grootste te worden’, zegt Hank. ‘Maar we zouden het aantal van 230 projecten dat we nu per jaar bouwen graag iets willen uitbreiden. Op een organische manier, zodat we de kwaliteit waar we om bekendstaan kunnen blijven waarborgen.’

‘Dit werk is heel hands-on. Mooie stands bouwen, daar draait het om’

Glimmende stands

Standcraft begeeft zich in het hogere segment van haar vakgebied. Voor aansprekende bedrijven als Johnson & Johnson, Royal HaskoningDHV en Corendon, in co-creatie met reclamebureau CXN, maakt de specialist verrassende, creatieve en tot in detail doordachte en afgewerkte beursstands. Van idee tot realisatie. Door een ervaren team, met een vakmansoog voor service, kwaliteit, innovatie en duurzaamheid.

‘Elk ontwerp is uniek, we doen geen massahokjes’, vertelt Hank. ‘We inventariseren de wensen van de klant en ontwerpen en bouwen vervolgens een stand op maat. Je kunt ‘m zo simpel of luxe wensen als je wil. We werken bijvoorbeeld voor medische bedrijven, die verwachten van ons dat hun stand op en top glimt, tot in de puntjes afgewerkt. Dat zijn uitdagingen waar wij aan kunnen voldoen. Het is een geoliede machine. We doen bijna niks aan marketing, ons werk verkoopt zichzelf.’
Stopping power

Wat ook meehelpt: Standcraft biedt een breed scala aan mogelijkheden — ‘een bijzonder plafond, een bizarre bar, een mooie display: het kan allemaal’ — en neemt de klant alle zorgen rond zijn stand uit handen. ‘Tot de koffielepeltjes en suikerzakjes aan toe. Gepersonaliseerde pennen erbij? Regelen we. Dan kan de klant zich ontspannen concentreren op zijn hoofdactiviteit op de beurs: een product of dienst onder de aandacht brengen.’

Want dat is natuurlijk waar een stand aan moet bijdragen. ‘Een goede stand zorgt ervoor dat de voorbijganger zich aangetrokken voelt en even stopt’, zegt Hank. ‘Stopping power, noemen we dat. En dan is het belangrijk dat de prospect meteen ziet hoe het bedrijf heet en wat het doet. Dat is het moment om als standhouder het gesprek aan te gaan. Wij denken mee hoe je dat het beste bereikt. We kunnen zelfs helpen het resultaat te meten.’

Slimmer en schoner

Hank en zijn team denken veel na over hoe hun werk beter, slimmer én milieuvriendelijker kan. Zo is Standcraft overgestapt van houten standbouw naar een standbouwsysteem. ‘Houten wanden vergen veel bewerking. Nu kunnen we veel sneller en schoner bouwen. Houtafval hebben we met maar liefst zeventig procent gereduceerd. De objecten die we maken hergebruiken we. Duurzaam werken heeft onze focus, zonder daarbij de financiële doelstellingen uit het oog te verliezen. We hoeven niet het braafste jongetje van de klas te zijn, maar kijken naar alle mogelijkheden.’

Meer samenwerking met andere standbouwers is een ander voorbeeld. ‘Het is zonde als wij voor een stand met een halve vrachtwagen naar Zürich rijden en onze collega ook. We bouwen momenteel een app waarmee we elkaar daarin kunnen vinden. Zo zorgen we er samen voor dat we met zo weinig mogelijk personeel zo efficiënt mogelijk kunnen werken. Dat is ook beter voor het milieu en het bespaart de klant geld. Iedereen wint erbij.’

 

www.standcraft.com

OntwikkelingenBouw & VastgoedInterieurbouwEemvallei