fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Niet alleen geld verdienen, maar ook maatschappelijk bezig zijn’

UBN Uitzendbureau biedt mensen niet alleen kansen op de arbeidsmarkt, maar wil ook waar het kan maatschappelijke betrokkenheid tonen. Daarom sloot het bureau zich dit jaar onder andere aan bij de “Stichting Voor Het Kind”. Een verhaal over behapbaarheid, een overspannen arbeidsmarkt en hun rol bij de stichting. ‘Als het goed gaat met ons, dan mogen anderen daarin meedelen.’

Op de tweede verdieping van UBN Uitzendbureau gaat marketingmanager Jeroen de Wildt er even goed voor zitten als hij de vraag krijgt wat voor type uitzendbureau UBN nu eigenlijk is. Traditioneel is het eerste woord dat in hem opkomt. Het team in Bilthoven zoekt kandidaten en flexkrachten voor productiewerk en logistieke banen tot mbo+ niveau. ‘Je hoeft niet per se een papiertje te hebben’, legt Jeroen uit. ‘Als je geen diploma hebt, maar wel gemotiveerd bent, kun je bij ons aan de slag. Wij zijn sterk in het intern opleiden. Dus als je een certificaat wilt halen, bijvoorbeeld voor heftruckchauffeur, dan kan dat. Of we bieden cursussen aan om Nederlands te leren.’

Ruim dertig jaar geleden begon Willem de Groot UBN Uitzendbureau, toen nog gevestigd aan de Utrechtse Biltstraat, omdat hij vond dat hij het beter kon dan andere uitzendbureaus. ‘We doen wat we zeggen en zeggen wat we doen, is het motto. Geen poeha, we zijn een mega nuchter bedrijf’, zegt Jeroen. ‘Bij ons geen driedelig pak. Wij komen in onze spijkerbroek en praten gewoon, ondanks dat we inmiddels met ruim zeventig medewerkers een gerespecteerde uitzendorganisatie zijn. We zijn specialist in logistiek en industrie en weten heel goed wat daar nodig is. Natuurlijk doen we dingen online, maar we willen iemand ook altijd in de ogen kijken. Veel uitzendbureaus doen dat niet eens meer.’

‘Bij Stichting voor het kind blijft niks aan de strijkstok hangen, de volle honderd procent gaat naar het goede doel’

Krapte

Jeroen, die in januari begon als marketingmanager bij UBN Uitzendbureau, merkt dat de krapte op de arbeidsmarkt in de regio Utrecht groter is dan elders in het land. ‘Hier zoeken we vooral uitzendkrachten. Die trend zal wel even zo blijven. De druk op deze banen is groot, omdat er te weinig mensen zijn. Aan praktisch geschoold werk hangt toch een beetje een negatief imago, maar wij zien het juist als volwaardig werk. Soms hebben mensen een steuntje in de rug nodig die ze misschien niet vanuit hun omgeving krijgen.’

Het is één van de redenen waarom UBN zich verbond aan de Stichting Voor Het Kind. Bij het uitzendbureau zien ze veel parallellen met hun eigen werk. ‘Wij kunnen kansen creëren en mensen helpen aan een baan. Ik noemde net al even de mogelijkheid om bij ons een certificaat te halen, zodat iemand zijn kansen op de arbeidsmarkt kan vergroten. We zijn bezig met groei van mensen. Op het moment dat ze meer willen, door bijvoorbeeld een certificaat te halen, dan helpen we je daarbij. Daardoor blijven mensen langer aan ons verbonden.’

In het verlengde daarvan ziet UBN dat de Stichting Voor Het Kind ook begaan is met mensen. ‘Niet iedereen heeft het getroffen in het leven. Van tevoren kun je niet bepalen in welke wieg je terechtkomt. De Stichting Voor Het Kind kijkt naar kinderen die het minder goed hebben en waar ze kunnen helpen, op welke manier dan ook. Niks blijft aan de strijkstok hangen, de volle honderd procent gaat naar het goede doel. Daar verbinden we als UBN graag onze naam aan.’

Dat hoeft niet meteen om werk te gaan, maar ook andere vormen van ondersteuning. Bij kinderen die in het ziekenhuis liggen, komt een poppendokter langs. Of er is een circusvoorstelling voor kansarme kinderen of gezinnen die bij de Voedselbank komen. ‘Zo probeert de stichting iets te doen om kinderen toch een lichtpuntje te bieden. Daar hangen veel evenementen aan. Wij geven één keer per jaar een bedrag en dan kan de stichting bepalen waar ze dat voor inzetten. Onze naam hoeft daar niet eens duidelijk bij. We doen dit, omdat we het willen en kunnen doen.’

Voedselbank

Ook personeel van UBN zet zich in door mee te helpen bij de Voedselbank, of te koken in een bejaardentehuis. ‘Dat wordt door de directie gestimuleerd’, geeft Jeroen aan. ‘Ook sporttalent wordt niet vergeten. Er is een initiatief van alle Utrechtse basketbalclubs om talenten meer kansen te geven in de regio. Bij de Basketball Academy Utrecht kunnen talenten op het hoogste niveau in Nederland gaan spelen. Daar leveren wij een bijdrage aan, zodat jonge mensen hun talenten kunnen ontwikkelen en groeien.’

Jeroen roept andere leden van OnderNamen op om contact met hem op te nemen als zij ook een doel hebben om kinderen een betere kans op een mooie toekomst te geven. ‘Samen met de Stichting Voor Het Kind kunnen we dan kijken wat die ondernemers kunnen betekenen. Wij willen in elk geval niet alleen bezig zijn met geld verdienen, maar ook maatschappelijk bezig zijn. Als het goed gaat met ons, dan mogen anderen daarin meedelen.’

 

www.ubnuitzendbureau.com

OntwikkelingenDienstverleningUitzendbureauUtrecht