Nieuw pand zorgt voor nog meer verbinding
Hoe kun je nou beter de ontwikkeling en vooruitgang van je bedrijf onderstrepen dan met een nieuw pand? In het nieuwe onderkomen van Rademaker Advies & Accountancy in Den Bosch is de verf nog maar net droog. Dit moderne en gezellige kantoor moet, naast het satellietkantoor in Utrecht, een plek worden waar het team van Herman Rademaker klanten ontvangt, adviseert en verbindt.
In 2020 spraken we Herman voor het laatst, toen hij pas twee jaar onderweg was met zijn onderneming. Er was toen net een kantoor aan de Werkspoorkathedraal in Utrecht bijgekomen, en nu heeft de volgende stap zich al aangediend: een heel nieuw, groot kantoor in Den Bosch, de plek waar Herman in 2018 zijn bedrijf begon. Hoe kwam dat zo, een vestiging in de hoofdstad van Brabant? ‘Ik woonde er, dat is eigenlijk het simpele antwoord’, aldus Herman. ‘Sinds ik mijn bedrijf begon heb ik altijd de ambitie gehad om een eigen pand te hebben, voor mijn zichtbaarheid. Het was logisch om dat dichtbij huis te zoeken en zo in eerste instantie de lokale betrokkenheid te vergroten.’
Utrecht
De connectie met Utrecht is echter altijd sterk aanwezig geweest. Ruim dertig jaar lang werkte Herman daar bij een accountantskantoor, waarvan hij lange tijd kantoorleider is geweest. ‘Zodoende heb ik in de regio ook een belangrijke klantenkring opgebouwd, in zowel Utrecht als Amersfoort. Het was fijn om ook voor mijn eigen bedrijf in Utrecht een plek te hebben om te kunnen werken en klanten te kunnen ontvangen.’
Eén van de nieuwste teamleden van Rademaker, Marisa Noronha, is ook regelmatig in Utrecht te vinden. ‘Ik woon daar en vind het een fijne plek om even te kunnen zitten.’ Toch zal ze meermaals per week in Den Bosch zijn, al is het maar vanwege de “vibe” van het nieuwe pand. ‘Het is zo mooi geworden en ik heb echt veel zin om hier te gaan werken. Vergeleken met de tijd waar we uitkomen – van thuiswerken en veel op jezelf zijn – voelt dit echt als een plek waar we kunnen samenkomen en elkaar weer volop kunnen inspireren.’ Dat geldt voor zowel collega’s onderling als voor klanten. ‘In ons huidige pand zit een deel van de collega’s op de begane grond en het andere deel op de derde verdieping. Het is werkzaam, maar niet ideaal. Je voelt toch een afstand. Terwijl we nu juist een team hebben waarmee we heel erg dat gevoel van samenzijn en elkaar opzoeken nastreven. We willen niet op ons eigen eiland ons eigen probleem oplossen, maar juist elkaar helpen en samen klanten goede en pragmatische hulp bieden. Ik denk dat dit pand daar zeker aan bijdraagt.’
Mogelijkheid voor bijeenkomsten
Het moderne gebouw, dat Rademaker samen met Bouwgroep Moonen bewoont, bestaat uit drie verdiepingen, volledig omsloten door grote raampartijen. Op de begane grond en de eerste etage zijn kantoorruimtes voor maximaal vier personen gevestigd, van elkaar gescheiden door veel glaswerk. Op de bovenste verdieping vinden we een grote leefruimte met een riante keuken, een grote zaal en daaromheen diverse multi-inzetbare projectruimtes, alles in huiselijke en rustige kleuren. ‘Deze verdieping is echt een plek waar we ons op teamwork en verbinding kunnen richten’, zegt Marisa. ‘Natuurlijk is er in het pand ook de gelegenheid om je terug te trekken of een telefoongesprek te voeren, maar je vindt elkaar ook heel makkelijk hier. Bovendien leent de bovenste verdieping zich heel goed voor het organiseren van bijvoorbeeld borrels of trainingen. Het eerste seminar voor een klant is al gepland. Hier komt alles samen wat wij graag willen uitdragen.’
Ondernemerschap
Dat betekent meer zijn dan puur de accountant die de jaarrekening maakt of de audit doet. Herman koos daarom bewust voor de toevoeging van “advies” in zijn bedrijfsnaam en nam naast accountants ook adviseurs aan. Herman: ‘Ik heb zelf de afgelopen jaren aan den lijve ondervonden dat het ondernemerschap soms lastig en eenzaam is, dat je soms besluiten moet nemen met een onzekere uitkomst en dat alles wat er gebeurt impact heeft. Deze ervaringen hebben mij zeker geholpen in het begrijpen en bijstaan van klanten. Natuurlijk zijn we in de basis een accountantskantoor, maar wij zetten wel heel erg in op het meedenken en het verzachten van groeipijnen, om maar even in het thema van OnderNamen te blijven. Zo zijn we ook een joint venture gestart op het gebied van data-analyse en business intelligence. We zijn veel meer bezig met de ontwikkeling, groei en continuïteit van klanten en dat maakt ons vak veel leuker.’
Terugkomend op die groeipijnen, die zijn er bij de klanten van Rademaker uiteraard ook. ‘De grootste uitdaging die bij onze klanten speelt is of ze de organisatie mee kunnen krijgen in de groei en de plannen. Een rijdende trein besturen is niet moeilijk, maar als je een zijspoor op wil, weet je dan hoe je dat moet doen? Het is leuk als de opdrachten zich blijven opstapelen, maar als je de mensen niet hebt, heb je andere sturingsmechanismes nodig. Je moet groei je niet laten overkomen, maar je moet er constant mee bezig zijn en bijsturen als het nodig is.’